ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Skarp kritik mot SD

  • SÅGAS. Sverigedemokraterna, med partiordföranden Jimmie Åkesson, kritiseras av svenskt näringsliv för en svartmålning av Sverige. Foto: Anders Wiklund

En smutskastning av Sverige som riskerar att skada både exportindustrin och turismen.
Så beskriver en rad tunga aktörer Sverigedemokraternas omfattande annonskampanj som nu drar i gång i en rad europeiska länder.

Nästa vecka inleder Sverigedemokraterna en kampanj i flera europeiska länder. Det handlar om stora annonser i tidningar och sociala medier som syftar till att bromsa flyktingströmmen till Sverige genom att ge en, enligt partiet, mer sanningsenlig bild av Sverige än den officiella.

”Vi är ute efter att försöka rädda vårt land”, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

”Människor tar sig genom hela Europa för att de har fått för att det väntar guld och gröna skogar här i Sverige. Men så är det inte. Det är tältsängar som väntar och det ska vi se till att folk vet om.”

Partiet satsar ”ett antal miljoner kronor” på annonseringen, som är partiets största mellanvalskampanj hittills och unik i sitt slag i Sverige. Kampanjen görs inte av någon reklambyrå utan utformas på partiets riksdagskansli och ska gå i danska, turkiska, tyska och grekiska medier.

På Svenska Institutet ser man med oro på SD:s agerande.

”Det är bekymmersamt om den leder till att människor i andra länder får en mer negativ bild av Sverige. Vi arbetar kontinuerligt för det motsatta”, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska Institutet.

”Bilden av Sverige har stor betydelse för näringslivets möjligheter. Den påverkar handeln, turismen och viljan att investera i vårt land och är också viktig för möjlighet att attrahera studenter, forskare och andra kompetenser att flytta hit”, fortsätter hon.

Det är svårt att dra några säkra slutsatser av hur Sverigebilden påverkas, innan kampanjen blivit offentlig. Men den kommer i ett känsligt läge, menar Annika Rembe.

”I en tid där många negativa händelser uppmärksammas internationellt, som Trollhättan, bränderna på flyktingboenden och de stora utmaningar Sverige nu står inför kan enskilda företeelser av det här slaget få mer kraft”, säger Annika Rembe och pekar på risken att kampanjerna lyfts upp av olika grupper i de berörda länderna och används för deras politiska syften.

Även på Business Sweden ogillar man SD:s tilltag. Ordföranden Leif Pagrotsky, som tidigare har varit bland annat socialdemokratisk handelsminister, ifrågasätter partiets motiv.

”Tanken att flyktingar från Afghanistan och Syrien på väg till Sverige ska läsa tyska dagstidningar på vägen låter inte särskilt trolig. Det hänger inte ihop”, säger han.

”Sverige har ett väldigt starkt varumärke och det baseras i hög grad på en bild av ett land som har modet att gå sin egen väg. Att vi är öppna för intryck och är kreativa. När det i stället sprids en bild av ett slutet och inåtvänt Sverige och dåliga saker lyfts fram är det förstås inget som är positivt för svenska företag”, fortsätter han.

Även turistbranschen reagerar på SD-kampanjen.

”Det är klart att vi, som verkar för att sprida en bild av Sverige som ett öppet, omtänksamt och välkomnade land enligt Sveriges officiella varumärkesplattform, blir bekymrade om det görs insatser som motarbetar detta”, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Internationellt sett är informationskampanjer som syftar till att avskräcka flyktingar inte unika. Den danska regeringen har haft annonser i länder som människor flyr ifrån, men den var initierad av danska staten och var inte inriktad primärt på andra EU-länder.

Hos SD tar man lätt på kritiken att Sverigebilden kan skadas.

”Den är nog redan skadad sedan tidigare”, säger Joakim Wallerstein.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies