ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Nästa steg är egna butiker

  • HEMMA. Familjegården utanför Landskrona är också navet för företaget The Moshi. Härifrån skickas alla produkter ut till kunderna. Från vänster Philip, Philippa (i spegeln) och Lena Ahlström.

Efter framgångarna inom möbel och inredning väntade en ny resa för Lena Ahlström – med barnen Philip och Philippa. Familjetrions accessoarer sprids nu över världen.
”Nästa steg är en egen The Moshi-butik i Paris”, säger Philippa Ahlström.

Philip Ahlström arbetade som ingenjör i Oslo. Systern Philippa Ahlström hade just avslutat ekonomistudierna på Handelshögskolan i Stockholm. Hemma på gården i Vadensjö utanför Landskrona längtade mamma Lena Ahlström, som varit entreprenör i hela sitt liv, efter nya utmaningar.

Det gemensamma drivet att starta ett företag tillsammans blev grunden för The Moshi, som utvecklar och säljer accessoarer som till exempel smycken, scarves, väskor och en del inredning.

”Vi har alltid velat göra något tillsammans i familjen. Plötsligt pekade alla pilarna åt samma håll och det var bara att hoppa på. Jag har alltid varit intresserad av produktutveckling och att få bygga upp en verksamhet”, säger Philip Ahlström, som därmed lämnade karriären i Oslo för familjeplanerna.

Startskottet gick på Formex-mässan i augusti 2011. Nu, bara fyra år senare, säljer The Moshi sina produkter i över 1.500 butiker internationellt och omsättningen är på väg att passera 20 Mkr. Resväskorna är välanvända.

”Vi har närmare 200 resdagar per år och ställer ut på tio mässor per säsong. Vi är som en resande cirkus”, säger Philip Ahlström.

The Moshi har runt 500 produkter i sortimentet varje säsong och tillverkar allt hos leverantörer i Kina, Indien och på Filippinerna. I Indien kan en regnperiod plötsligt förvandla tre månaders leveranstid till ett halvår och i Kina finns gott om andra utmaningar.

”Vi koordinerar hela vår kollektion själva och man kan inte vara tillräckligt noggrann. Även det mest självklara måste förklaras och dokumenteras och man måste se prover på precis allt. Förtroende är bra, kontroll är bättre”, säger Philippa Ahlström.

I dagsläget har företaget cirka 20 leverantörer i Asien, som besöks regelbundet.

”Det är klart att det hade varit perfekt att ha bara en leverantör, men i takt med att det blir mer hanterligt för oss blir bredden tvärtom vår styrka. Med många olika leverantörer får vi en stor variation och en unik delikatess med en massa olika ingredienser. Hela utmaningen i branschen är att ständigt förnya sig och förbli unika”, säger Philippa Ahlström.

Philip Ahlströms tekniska kunskaper kommer väl till pass i bygget av ett smart affärssystem, samtidigt som Philippa Ahlström ansvarar för ekonomin. Erfarenheten och branschkontakterna står vd:n och ägaren Lena Ahlström för.

”Ingen annan ville vara vd, så det fick jag ta. Kontakter från våra tidigare företag har gjort det lättare för oss för att snabbt komma ut i Europa”, säger Lena Ahlström.

Hon har bland annat varit involverad i inredningsföretaget Sia Home Fashion, som byggdes upp av barnens pappa Kjell Melander och grundaren Sonja Danielsson. Sia Home Fashion, som blev ett globalt miljardföretag, såldes vidare 2010. Men för den nu 66-åriga Lena Ahlström var pensionering aldrig något alternativ när planerna på The Moshi föddes.

”Mina kompisar sa: är du inte riktigt klok? De spelar golf allihop. Men det finns inte i min horisont. Alla i min släkt har alltid hållit på med företagande, så det kanske ligger i generna. Det är så kul att få starta ett nytt företag och se det växa, det är mycket roligare nu än när det blir jättestort”, säger hon.

Det betyder inte att expansionsplaner saknas. Tvärtom. Efter den snabba tillväxten spanar nu trion mot nya produktgrupper – och egna The Moshi-butiker.

”Med egna flaggskeppsbutiker kan vi visa upp vårt koncept och vår tanke fullt ut. Det är en väldigt bra marknadsföring. Först och främst tänker jag på Paris, där hör The Moshi hemma både stilmässigt och produktmässigt och kunderna kommer från hela världen”, säger Philippa Ahlström, som tror att butiksplanerna förverkligas inom en femårsperiod.

På gården utanför Landskrona, där familjen också bor, finns nu både showroom, huvudkontor och ett växande lager som snart behöver avlastning av en ny lokal. En nöjd familjetrio konstaterar att resan hittills gått snabbare än väntat.

”Och så har vi så himla kul ihop”, säger Lena Ahlström och fortsätter:

”Det behövs olika åldrar och generationer i ett företag, med en bra mix av erfarenhet och ungt, fräscht blod. Jag har aldrig sparkat ut någon bara för att personen är gammal. Åldern säger ingenting. Det finns 25-åringar som är gråa och trista och 80-åringar som är det fräckaste man kan tänka sig.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer