ANNONS:
Till Di.se

Klimathotet oroar näringslivet

Näringslivets toppar välkomnar en global koldioxidskatt. Enligt företagsnätverket Hagainitiativet är det en kraftfull signal till politikerna att de har mandat att driva frågan.
Samtidigt saknar en majoritet av Sveriges företagsledare förtroende för regeringens miljö- och klimatpolitik.

En majoritet av näringslivets toppar – sex av tio – anser att det vore bra med en global skatt på koldioxid.

Det framgår av en färsk Ipsosundersökning gjord på Di:s uppdrag. Bara knappt en femtedel av näringslivstopparna tycker att det är ett dåligt förslag.

”Förmodligen gör man bedömningen att det är en fördel att ha ett globalt system i stället för regionala och komplexa regelverk”, säger Johanna Laurin Gulled, opinionsanalytiker på Ipsos.

Statistiken speglar ett ökat intresse från näringslivet att ta ett större klimatansvar, menar Nina Ekelund, programdirektör på företagsnätverket Hagainitiativet som arbetar för att minska näringslivets utsläpp. I nätverket ingår stora företag som Axfood, Fortum värme och McDonald’s.

”Det här är en kraftig signal till politiken att man har mandat att driva den här frågan hårt i klimatförhandlingarna i Paris. Det här är ett tydligt ’go’”, säger Nina Ekelund.

Transportsektorn är den bransch som är mest negativt inställd med 43 procent emot en global koldioxidskatt.

”Det är ganska naturligt eftersom det är en bransch som i ganska hög grad blir drabbad av en koldioxidskatt”, säger Johanna Laurin Gulled.

En rad storföretag har backat upp förslaget om en global koldioxidskatt för att på sikt hejda den globala uppvärmningen, däribland Statoil. Norska Statoils tidigare vd Helge Lund har förordat en nivå på 50 dollar per ton för att skatten ska vara effektiv.

”Givetvis vore det oerhört positivt att få till ett globalt pris på koldioxid som exempelvis en global koldioxidskatt eftersom det blir långsiktiga spelregler och jämna konkurrensvillkor för företagen samtidigt som vi sätter ett pris på det som är miljöbelastande”, säger Nina Ekelund.

Sverige har all anledning att argumentera för en global koldioxidskatt menar Håkan Pihl, miljöekonom och rektor vid Högskolan Kristianstad.

”I Sverige har vi världens högsta koldioxidskatt och svensk industri har kommit långt i klimatarbetet. Det gör att vi har en fördel. Om andra skulle få ökade kostnader för koldioxidsutsläpp skulle det göra oss mer konkurrenskraftiga.”

Nästan sex av tio näringslivstoppar är emot att Sverige bör sänka koldioxidutsläppen mer än internationella avtal stipulerar, visar undersökningen.

”Man resonerar möjligen så att hårdare miljökrav på svenska företag är ett potentiellt hot mot Sveriges konkurrenskraft”, säger Johanna Laurin Gulled.

Sveriges företagsledare levererar också en rejäl sågning av regeringens miljö- och klimatpolitik. Sju av tio saknar förtroende för den. Partisympati är en viktig förklaringsvariabel, menar Johanna Laurin Gulled.

”Vi vet att näringslivet till 70 procent röstar på Alliansen. Men det här förtroendet är ändå anmärkningsvärt lågt. Det man kan konstatera är att regeringen inte har lyckats lägga fram sådana politiska förslag som får näringslivets gehör.”

Förtroendet för Alliansens miljö- och klimatpolitik är betydligt högre, men det är ändå fyra av tio som har varken stort eller litet förtroende.

”Det tyder på att man uppfattar Alliansens miljöpolitik som ganska otydlig”, säger Johanna Laurin Gulled.

Anders Strålman, vd för Axfood, är positiv till en global koldioxidskatt eftersom det både skulle ge mer rättvisa spelregler gentemot omvärlden och ett bättre klimat. Men han vill samtidigt se en skatteväxling.

”Det är viktigt att vi i Sverige inte ytterligare ökar kostnadstrycket på företagen och därför ser vi gärna en modell med skatteväxling, till exempel genom lägre arbetsgivaravgifter”, säger han.

På Fortum Värme vill man se ett högre pris på koldioxid och allra helst ett vässat handelssystem.

”Vi vill att det ska kosta att släppa ut koldioxid. En skatt eller ett handelssystem är mer en fråga om vilket verktyg man väljer och då vill vi se ett som underlättar för internationell konkurrenskraft och som inte riskerar att undermineras av lokala undantag”, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef på Fortum Värme.

Men något internationellt avtal om en koldioxidskatt i närtid är inte sannolikt, menar Håkan Pihl.

”Upplägget när det gäller klimatförhandlingarna är ganska  naivt. Det finns starka incitament för en hel del länder att försöka låta någon annan betala.​​”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies