ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Magkänslan fick styra hotellköpet

  • LEVER SIN DRÖM. Anne Sandstjärna, som själv påverkat hotellrummens utformning ned till ”mutternivå”, har bott på över 300 hotell runt om i världen för att hitta inspiration och få idéer.

25 år gammal gick hon från annonssäljare till att bli en av Sveriges yngsta hotellägare. Nu har Anne Sandstjärna uppgraderat drömmen – med det nybyggda premiumhotellet Vox vid Vätterns kant.
Och resan har fortfarande bara börjat.

Egentligen skulle hon bara ringa för att sälja in en annons till en telefonkatalog. Men när ägarinnan av kvarterskrogen i Huskvarna svarade att hon skulle sälja sitt bed & breakfast inleddes en oväntad entreprenörsresa för en då 25-årig Anne Sandstjärna.

Utan ekonomiska kunskaper, utan pengar – och helt utan erfarenheter från hotellvärlden – köpte hon verksamheten 2007. Fem år senare hade hon byggt ut den till ett stadshotell med sammanlagt 35 rum och fått omsättningen att stiga från 3,7 Mkr till 12,5 Mkr.

”Det som fört mig framåt är min magkänsla. Jag vågar lita på mig själv”, säger hon.

Hotellet köpte hon mer eller mindre spontant. Men hotelldrömmen fanns där ända sedan barndomens familjeresa till Legoland.

”Jag var sex år när jag bodde på hotell första gången. Lobbyn var det vackraste jag sett och det var som en sagovärld där alla var så glada, hade fina kläder på sig som på film och allt, precis allt, var bättre än hemma. Jag antar att det var den känslan jag ville återskapa igen. Och det är nog fortfarande den känslan som driver mig.”

Redan under utvecklingen av stadshotellet ville hon starta ett systerhotell för att växa, men lyckades inte hitta rätt läge. Istället sålde hon företaget 2012. Hon bestämde sig för att sikta mot ett större hotell i framtiden, i stället för två mindre, och för att lära sig mer om stordrift tog hon jobb på Clarion Hotel Post i Göteborg med 500 rum.

”Jag jobbade som vikarie i receptionen, hoppade in i restaurangen och tog precis alla extraspass som fanns.”

Därefter väntade jobb på femstjärniga Upper House i Göteborg, vilket hon fortsatte med till början av 2014. Vid det laget hade den egna drömmen börjat ta form hemma i Jönköping. Efter år av samtal och tjat hade hon till slut skakat hand med fastighetsägaren Ralf Ekblad, som bestämt sig för att bygga om en kontorsbyggnad till hotellrum – en investering på över 130 Mkr. Anne Sandstjärna hade också fått arkitekten Magnus Månsson, som bland annat ritat Göteborgshotellen Avalon och Post, att nappa på projektet. I november 2014 slog Vox Hotel upp portarna.

”Vi har Elmia-mässan utanför Jönköping som lockar människor från hela världen. Staden behövde ett modernt premiumhotell”, säger hon.

Överst i byggnaden finns därför en påkostad svit på 80 kvadratmeter, med inglasad utsikt över Vättern och en prislapp på 10 000 kronor natten. Samtidigt har strategin handlat om att förändra begreppet premium. I källarplan finns exempelvis flera rum på enbart tio kvadratmeter, utan fönster, men med samma höga standard i material, teknik och design.

”Den nya generationens resenärer vill inte låsa in sig på sitt rum. I stället har vi satsat på en överdimensionerad lobby som fungerar som gästernas vardagsrum. Samtidigt får rummen en prislapp som kan konkurrera med hotell även långt utanför city”, säger hon.

Yteffektiviteten är ett av hennes viktigaste konkurrensvapen för att nå lönsamhet. Ett annat är digitaliseringen. In- och utcheckning sköter många gäster själva på skärmarna i lobbyn, bokningssystemet är helt webbaserat och städpersonalen sköter logistiken digital med sina surfplattor.

”Hotellbranschen är styrd av ett antal stora kedjor. Det ihop med att det byggs så få nya hotell gör att vi traditionellt ligger långt efter i den tekniska utvecklingen, både i hotellrummen och hur man jobbar med olika system. Hos oss har vi digitaliserat allting med flygbolagsvärlden som förebild.”

Ganska exakt ett år efter starten har Vox – Jönköpings första nybyggda, privatägda hotell på 28 år – nått en beläggningsgrad över snittet i staden och ligger dessutom etta på Tripadvisor. 2017 års omsättningsmål på 33 Mkr är redan nu passerat. Bland tillväxtplanerna finns en rejäl satsning på restaurangen och konferensdelen – och förhoppningsvis många fler rum.

”I fastigheten finns möjlighet att gå från 143 rum till över 300. Om fastighetsägaren går med på det ...”, säger hon.

Samtidigt har hon högst medvetet byggt ett skalbart koncept. Copy and paste, som hon själv säger. Grunden är med andra ord lagd även för en geografisk expansion.

”Jag har inte själv velat fronta hotellet för mycket, det ska inte kännas som ett litet familjehotell. Vår grafiska identitet, konceptet, designen, ja allting är gjort för att kännas som en kedja. Vox är redo för det steget.”

När får vi se nästa Vox-hotell i en annan stad?
”Det är realistiskt tidigast om tre år. Nästa steg skulle i så fall vara Göteborg och Stockholm, med Jönköping i mitten. Det vore synd om det inte blir så.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies