ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Skräcksiffror för VW-bilarna

  • Foto: Erik Schelzig

Bilar från VW och Audi släpper i verklig trafik ut uppemot tio gånger så mycket kväveoxid som konkurrenternas bilar.
Så ser den hälsofarliga effekten av Volkswagens fusk med avgasmätningarna ut.

Det är USA:s största bilprovningsföretag, svenska Opus, som har mätt avgaserna från bilar i verklig trafik. Utrustningen använder infraröd teknik för att mäta avgaserna, samtidigt som en kamera spelar in bilens märke, modell och registreringsnummer.

När forskarna på Opus fick ett tips från kolleger i Schweiz om att kväveoxidutsläppen från dieselbilarna var onormalt höga gick de igenom tusentals mätningar som har gjorts i Colorado under de senaste två åren.

En av forskarna, Peter McClintock, insåg att något var fel:

”Vi upptäckte att kväveoxidutsläppen från Volkswagens och Audis tvålitersdieslar låg betydligt högre inte bara än avgaskraven, utan också avgaserna från liknande fordon.”

Däremot förstod de aldrig att VW hade fifflat med testerna.

Resultaten är mycket avslöjande.

Bilarna med den manipulerade tvålitersmotorn från Audi och Volkswagen har kväveoxidutsläpp som ligger uppemot tio gånger över motorer från BMW, Mercedes-Benz och Chevrolet.

För årsmodellerna 2008–2010 ligger utsläppen från Volkswagen på närmare 2,5 gram kväveoxid per amerikansk mil, medan Audi ligger kring 2,2 gram.

BMW:s trelitersmotor släpper ut cirka 0,2 gram och Mercedes-Benz trelitersmotor släpper ut strax under 0,5 gram.

För årsmodellerna 2011–2014 är bilden densamma. Audi släpper ut strax över 2,0 gram kväveoxid per amerikansk mil, medan VW ligger strax under 2 gram. BMW hamnar på cirka 0,25 gram, medan Mercedes-Benz ligger nära noll.

För dessa år har också några nytillkomna dieselbilar mätts. Mercedes fyrcylindriga 2,1-litersdiesel släpper ut cirka 0,2 gram, liksom tvålitersdieseln i Chevrolet Cruze – båda alltså en tiondel av vad VW/Audi-modellerna visar upp.

Det är sedan tidigare känt att dieselbilar som körs i vinterkyla släpper ut mycket stora mängder kväveoxid. Motorerna certifieras vid sommartemperaturer i motorlaboratorierna.

När svenska Transportstyrelsen beställde tester av dieselbilar släppte vissa modeller ut sex gånger för mycket kväveoxid vintertid, ett klimat som inte är ovanligt i Colorado och ett resultat som stämmer väl med mätningarna där.

Höga kväveoxidutsläpp är skadliga för människor med astma och allergier och kan generera smog.

Enligt Peter McClintock, som jobbar åt Opus, talar resultaten för att myndigheterna måste satsa på oberoende mätningar av bilar i trafik, i stället för att investera ytterligare i avgastester i laboratorier.

”Om datorer kan riggas en gång, kan de riggas på nytt”, säger han.

Att mäta verklig trafik är dessutom betydligt billigare än laboratorietester. Peter McClintock hävdar att all teknik redan finns och att ett halvdussin delstater i USA redan gör sådana mätningar.

I Colorado slipper bilar som visar låga utsläpp i verklig trafik att köras till bilprovningen.

Resultaten från Opus mätningar presenterades på en konferens i Kalifornien i mars i år, utan att väcka något större uppseende.

Trots den, sett med dagens ögon, intressanta titeln ”Höga kväveoxidutsläpp från lätta dieselfordon också noterade på amerikanska vägar”.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies