ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Näthandeln tar över

  • PAKETLÖSNING. E-handeln tar allt större marknadsandelar i Sverige. Butiker och små köpcentrum på mindre orter har mest att förlora, enligt Swedbanks analytiker. Foto: PONTUS LUNDAHL

Landets butiker och köpcentrum når rekordomsättning nästa år. Men sedan vänder det nedåt. Den snabbväxande e-handeln tränger ut 16 procent av deras intäkter fram till 2024.
Den bilden tecknar Swedbanks analytiker i en färsk rapport.

Om en månad, den 12 november, slår Skandinaviens största shoppingcentrum, Mall of Scandinavia upp portarna i Solna. Stockholm får då 101.000 nya kvadratmeter butiksyta med 230 butiker, ett fyrtiotal restauranger och kaféer samt apotek, frisör, skrädderi och biograf med 15 salonger.

Även på andra håll i landet breder de moderna butiksytorna ut sig.

”Enligt HUI behöver Stockholm 600.000 nya kvadratmeter butiksyta fram till 2025. Och det är precis så mycket som ligger i pipeline just nu”, säger Lars-Åke Tollemark, Nordenchef för Unibail-Rodamco, köpcentrumjätten som bland annat driver Mall of Scandinavia.

Men alla har inte samma ljusa syn på köpcentrumets framtid.

”E-handeln växer kraftigt och tar marknadsandelar. Bland annat har folk på landsbygden upptäckt vilket enormt globalt utbud de har tillgång till i dag”, säger Christian Blink, analytiker på Swedbank och författaren bakom en rapport som har tagits fram för bankens betalande kunder.

Han hävdar att butiker och små köpcentrum på mindre orter har mest att förlora.

”Det drabbar främst mindre butiker inom detaljhandeln som inte har råd, möjlighet och kunskap att investera i e-handel. E-handeln är ju redan mycket stark inom musik, bokhandel, hemelektronik och till viss del kläder. Men bygg- och möbelhandeln väntas växa snabbt, liksom livsmedel när hemleveranserna blir allt bättre”, säger Christian Blink på Swedbank.

Vinnarna på utvecklingen tror han är e-handlare, men även vissa traditionella bolag som H&M som satsar på e-handel och som kan kombinera ett e-handelserbjudande med sina butiker.

”Det finns stora fördelar med att kunna möta konsumenter i butik. Bland annat har e-handelsbolag som Bubbleroom, Royal Design och Webhallen kompletterat sitt erbjudande med egna butiker”, säger Christian Blink.

Lars-Åke Tollemark på Mall of Scandinavia är skeptisk till Swedbankrapportens siffror. Men han håller med om vissa av dess slutsatser.

”De undersökningar som vi har tagit del av visar en annan bild. Men visst känner vi av konkurrensen från e-handeln. Det är därför Mall of Scandinavia erbjuder så mycket mer än shopping. Vi har ju även biografer, restauranger, bowling, sportbarer med mera”, säger han.

Mall of Scandinavia ska även utrustas med ett särskilt utlämningsställe och provrum för nätkunder.

Köpcentrumets ägare, Unibail-Rodamco har de senaste åren sålt mindre köpcentrum och byggt ut sina större centrum som Nacka Forum och Täby Centrum i Stockholmsområdet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies