ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenska säljare mätta

  • Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Bara 13 procent av de svenska börsbolagens säljare är hungriga, om man ska tro deras chefer.
Dessutom saknar de mod och är dåliga på att hitta nya kundbehov.

PMP Marknadskonsult har gjort telefonintervjuer med 100 försäljnings- och marknadschefer för svenska börsbolag. Enligt undersökningen är företagen kritiska mot sina egna säljare, som visserligen är uthålliga och bra på att hantera konflikter, men saknar mod och driv.

En manlig säljare i femtioårsåldern, som förmedlar managementlösningar till chefer, håller inte alls med om beskrivningen.

”Jag tror att det är olika i olika branscher. Telefonförsäljare kan nog vara lite nöjda. Vi jobbar business to business och det gäller att ligga på samma nivå som cheferna och förklara varför de behöver produkten vi säljer. Jag är ambitiös, energisk och vill hitta kunder på så många olika sätt som möjligt”, säger han.

Enligt de tillfrågade försäljnings- och marknadscheferna är 50 procent av säljarna uthålliga men bara 13 procent hungriga.

”Sverige är ett fredsskadat land, vi är alldeles för bekväma av oss och det återspeglar sig i vår säljkultur”, säger Mikael Julher, vd för PMP Marknadskonsult, som är ansvarig för undersökningen.

Kan vara ärliga mot kunden

En 25-årig kvinna som är säljare på varuhuset NK i Stockholm känner däremot igen sig i beskrivningen av svenska säljare. NK ägs av RNB som är noterat på Stockholmsbörsen.

”Vi har ju vår trygghet och jobbar inte mot provision. Vi måste inte sälja för att köpa mat till våra barn. Det skulle kunna göra oss lite lata”, säger hon.

Men det gör å andra sidan att säljarna kan vara ärliga mot kunden.

”Jag vågar säga att just det där plagget kanske inte passar, även om det är vårt eget. Det bygger ett förtroende som kan löna sig i längden”, säger hon.

Enligt undersökningen är det bara 27 procent av säljarna som håller en god nivå jämfört med sina internationella kolleger.

”Ett tungt ansvar hamnar hos säljchefen som måste säkerställa att organisationen fungerar på rätt sätt. Många svenska bolag måste förbättra sig på den här punkten för att de ska kunna fortsätta konkurrera i en allt tuffare internationell konkurrens”, säger Mikael Julher, vd för PMP Marknadskonsult.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer