ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Mysbilder lockbete i jobbannons

  • Foto: Johan Nilsson / TT

Tidningarnas platsannonser är inte längre vad de har varit. Borta är kraven på utbildning och erfarenhet och i stället säljs jobben med stora bilder på leende människor.
I en del fall blir det rent förvirrande.

Grovt förenklat kan man säga att gamla tiders platsannonser talade till hjärnan medan arbetsgivarna i dag riktar sig mot hjärtat. Förr fanns det kravspecifikationer om utbildning och erfarenhet och inte sällan en redan spikad lön. Något sådant är närmast avtändande i dag, menar Mattias Sjöstrand, marknadsförare och expert på hur bra platsannonser ska utformas.

”Många bolag har i dag insett att man måste konkurrera om de bästa medarbetarna. Det förstod man inte förr då man använde annonserna för att göra selekteringsprocessen enklare. I dag inser man att folk måste lockas och tjänsten säljas in”, säger han.

Ny sorts marknadsföring

På fackspråk kallas det employer branding när företag marknadsför sig själva nästan lika mycket som de varor eller tjänster som produceras. Det är en disciplin som ligger mittemellan traditionell marknadsföring och HR (företagens hantering av mänskliga resurser). Några exempel är förstås de stora amerikanska it-bolagen, men också svenska jättar som Ikea och H&M. De som vill få en inblick i hur det fungerar kan gå till karriärsidan på någon av de stora bolagens sajter.

Men tillbaka till bilderna i de tryckta annonserna. Idel leende människor, oftast kvinnor, men ibland en kvinna och en man där den sistnämnde kan se lite mer bestämd ut.

Visa upp vad som krävs

”Om det görs på rätt sätt ska man följa principen ’show, don’t tell’, alltså att något visas upp som får läsaren att själv dra slutsatsen om vilken typ av bolag det rör sig om. Väldigt generellt kan man säga att om bilden visar en bestämd person så vänder sig företaget kanske till karriärister som vill fatta beslut och leda bolag”, säger Mattias Sjöstrand.

Om bilden i stället föreställer en leende person vill annonsören kanske peka på hur roligt och trevligt det är på arbetsplatsen.

”Jag önskar att jag kunde säga att kompetensen är hög bland dem som utformar annonserna, men så är det inte. Ibland är det helt slumpvis utvalda bilder”, säger han.

Reaktion på annonserna

En som reagerat på den nya typen av platsannonser är den kände läkaren Stephan Rössner. I en krönika i Läkartidningen nyligen förundrades han över platsannonser där landstingen sökte neurologer och onkologer med bilder på glada ungdomar. Ett landsting annonserade efter en överläkare i psykiatri, där bilden föreställde en solbränd man i segelbåt.

”Skånelandstinget sökte folk med tre unga kvinnor på ett tak och ett par överviktiga gubbar i bakgrunden. Vad hade de där att göra? En annan bild visade ett tråkigt och tomt väntrum. Om man ville visa att de inte hade några väntetider eller att ingen över huvud taget kom dit, det vet jag inte”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer