ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Rådgivarens nya låda

  • FORTSÄTTER. Erik Belfrage arbetade som rådgivare åt Investor i 25 år. Och lägga av tänker han inte. Hans Consilio International omsatte förra räkenskapsåret drygt 9 miljoner kronor. ”Jag tror att man mår bra av att jobba”, säger han. Foto: Jonatan Bylars

Wallenbergsfärens tidigare rådgivare Erik Belfrage har efter pensionen startat eget företag.
Lite oväntat har en stor del av verksamheten blivit utländska företag som vill få kunskap om Sverige.

Erik Belfrage gick från Tolkskolan och Handelshögskolan via utrikesdepartementet – han var placerad i bland annat i Genève, Washington och Paris – till SE-Banken och Investor, där han jobbade i 25 år som rådgivare. 2011 uppnådde han den officiella pensionsåldern.

”Det var då jag bestämde mig för att sätta upp den här lilla lådan. Pension tyckte jag inte riktigt var praktiskt genomförbart. Jag tror att man mår bra av att jobba.”

Fyra anställda

Consilio International, som har kontor på Östermalm i Stockholm, består i dag av fyra anställda och sex partner, bland andra Erik Belfrages bror, förre kabinettssekreteraren Frank Belfrage, tidigare socialdemokratiske politikern Jan Nygren och den tidigare diplomaten Michael Sahlin.

Företagets målgrupp är svenska företagsledningar som vill ta sig in på nya marknader med en radikalt annorlunda kultur än den svenska.

”Det som kom sedan och som jag inte hade väntat mig skulle bli så stort var utländska företag som kontaktar oss för att de är intresserade av den svenska marknaden.”

Sverige har gott rykte

”Sverige har ett gott renommé när det gäller forskning och utveckling, och ett växande antal startup inom it-området. I Sverige har vi också mycket infrastrukturinvesteringar till skillnad från andra delar av Europa.”

Vill veta mer

Nästan en tredjedel av Consilios verksamhet är i dag utländska företag som vill in på den svenska marknaden.

Svenska företag å sin sida är intresserade av till exempel Mellanöstern och Turkiet, Indonesien och Filippinerna samt Latinamerika.

”Vi gör en solid analys av landet i fråga till kunden, men vi ger också råd om vem man ska umgås med, vilka dörrar man ska knacka på och vilka argument man ska använda när man har knackat på”, förklarar Erik Belfrage.

”Jag kallar det kniv- och gaffelfrågor: hur man beter sig, hur man umgås med människor från olika länder, vilka signaler man ska lyssna på och hur man tolkar dem”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies