ANNONS:
Till Di.se

Han lämnar finansjobbet för sin passion

  • FOKUSERAD. Inför träningssäsongen lägger Olle Norberg mellan 7 och 16 timmar i veckan på träning. Foto: Joey Abrait

Olle Norberg tränar, tränar och tränar och slitet ska leda fram till minst fem stenhårda lopp under året.
Nu har passionen för löpning, cykling och simning gjort att han lämnar Sverige och finansjobbet för att starta två egna bolag kopplade till träning och naturupplevelser.

För 34-årige Olle Norberg har träningen blivit en livsstil, berättar han när vi ses i Stockholm dagen innan han vänder tillbaka till schweiziska Lausanne.

Under förra året lämnade han sitt jobb på SBAB, där han var ansvarig för frågor som rör hållbart företagande, för att i stället dra i gång två nya uppstartsbolag.

Det första är varumärket Indie Bars, som han driver ihop med landslagstriatleten och nutritionisten Mikaela Persson och som säljer ekologiska, gluten- och laktosfria energikakor, speciellt komponerade för konditionsidrottare som han själv.

”Jag hade tidigare provat laktos- och glutenfritt och då fungerade min träning mycket bättre och jag fick mindre problem med magen i samband med lopp. Så började jag göra egna sådana produkter hemma i köket i min lägenhet på Söder. I dag har vi en serie av energibars i olika smaker som vi säljer via vår webbshop, till företag och till några småbutiker i Stockholm.”

Tillsammans med kompisen Christofer Salmén har Olle Norberg även startat resebolaget Endless Possibilities, som säljer guidade upplevelseresor i Alperna med fokus på cykling och bergslöpning, eller ”skyrunning” som det också kallas. Hela förra sommaren bodde de på Ski Lodge Engelberg i Schweiz och guidade svenskar på löprundor och cykelturer genom Alperna.

”Syftet med resorna är inte att man ska bli en bättre cyklist eller löpare, utan att man ska få uppleva naturen”, säger Olle Norberg.

”Men för att få största möjliga behållning krävs att man är ganska vältränad, för att kunna ta sig över bergen. På så sätt kan man säga att träningen går hand i hand med båda mina verksamheter.”

Haralltid tränat

Olle Norberg har alltid varit en sportig kille som har tränat fotboll och tennis sedan barnsben. Men det stora intresset för just triatlon, en uthållighetsidrott som består av tre grenar – simning, cykling och löpning – väcktes först när han pluggade ekonomi i Lausanne under ett år mellan 2005 och 2006.

”Det var där jag kom i kontakt med multisport, med cykling och triatlon. Jag tog med mig det hem och storsatsade på det här i Stockholm.”

Han har tävlat i triatlon sedan 2007 och har vid två tillfällen deltagit i VM i Ironman på Hawaii, där han träffade sin italienska flickvän som också är triatlet. Hon är för övrigt orsaken till att han numera delar sin tid mellan Lausanne och Stockholm. I år har Olle Norberg fem tävlingar inplanerade mellan april och september.

En av dem, Ö till ö, som äger rum i Stockholms skärgård i september, rankades som en av världens tuffaste uthållighetstävlingar av CNN.com 2012. Den första tävlingen avgjordes 2006.

”Det är en ganska ny tävlings- och träningsform där man tar sig genom naturen genom att springa och simma. De tävlande springer över öarna och simmar mellan dem – ungefär 1 mil simning och 6,5 mil löpning”, berättar Olle Norberg.

Siktarpå VM i augusti

Utöver dessa fem tävlingar blir det troligen även några kortare löplopp under våren, och eventuellt också VM på halv Ironmandistans i Zell Am See-Kaprun, Österrike, den 30 augusti.

Men det är under förutsättning att den första inplanerade halvironmantävlingen i Barcelona den 17 maj går bra, eftersom VM i Österrike är en tävling som man måste kvala till.

Hurlägger du upp din träning inför alla dessa tävlingslopp?
”Det viktigaste för mig är inspiration och motivation. Jag måste känna att jag tycker det är kul. Därför försöker jag anpassa träningen så att den blir stimulerande och rolig under hela året.”

För Olle Norberg har det blivit allt viktigare att utöva träningen i naturen, oavsett årstid.

”Nu kör jag hellre mountainbike ute i snön än sitter inne på träningscykeln som jag gjorde tidigare under vintern. Har man en mountainbike med dubbdäck så fungerar det jättebra att cykla i snö. Både mentalt och motivationsmässigt får jag ut mer av att vara utomhus.”

Under vinterhalvåret blir det även en hel del längdskidåkning om vädret tillåter.

”Vad som dessutom är tillgängligt i Alperna är att gå med stighudar uppför bergen och sedan åker ned från topparna. Det är något jag vill jag göra mer.”

Springervarje morgon

För en triatlet är träningssäsongen uppdelad mellan off-season och tävlingssäsong, där målet under off-season är att långsiktigt bygga upp kondition, styrka och uthållighet genom övervägande uthållighetsträning och intervallträning. Detta för att man, ju närmare tävlingssäsongen man kommer, i gengäld ska kunna lägga mer fokus på snabbhet.

Olle Norberg lägger i snitt mellan 7 och 16 timmar i veckan på att träna inför tävlingssäsongen.

”Under vinterhalvåret brukar jag försöka köra lite kortare pass men mer bygga teknik, styrka rörlighet och intensitet. Om man inte är sugen på att vara ute och cykla i fem timmar kanske det blir två timmar men med mer kvalitet.”

För Olle Norberg börjar en typisk träningsvecka med ett löppass vid 06.00, oavsett väder eller årstid. Han brukar försöka hinna med ett till två träningspass per dag. På lördagarna blir det oftast flera längre pass som inkluderar både löpning, simning och cykling.

Hurförebygger du risken att få skador?
”Jag försöker göra olika typer av styrke- och rörlighetsövningar för att förbereda kroppen, särskilt inför löpningen. Det är löpning som är särskilt påfrestande på knän, höfter och fötter, särskilt om man springer på asfalt.”

”Man kan även förebygga skador genom idrottsmassage, yoga och olika former av styrkeövningar där man tränar balans, koordination och styrka tillsammans, med en pilatesboll exempelvis.”

Hurfår du tid över till all den här träningen?
”Det kan absolut vara svårt att få tid till all träning. Men jag brukar tänka att det är bättre att springa lugnt i 30 minuter än inget alls, det viktiga är att få in en regelbundenhet i träningen. Mitt tips är att klämma in träningen på morgonen för att få det gjort.”

Hardu några viloperioder?
”Jag brukar ha en period på hösten då jag inte tränar alls. Det kan vara skönt att över huvud taget inte byta om till träningskläder. Det kan handla om en till tre veckor där man kopplar av helt, beroende på vad kroppen behöver.”

”Dessutom brukar jag lyssna på kroppen snarare än att ha ett slaviskt träningsprogram. Känner jag när jag vaknar på morgonen att kroppen inte vill träna så skippar jag träningen den dagen. Jag har lärt mig att känna av ganska väl om det handlar om lathet eller genuin trötthet. Jag brukar ha en dag i veckan då jag antingen inte tränar alls eller bara tränar lugnt.”

Undvikergluten och laktos

Olle Norberg anammar ingen speciell diet inför tävlingarna. Däremot försöker han alltså undvika gluten- och mejeriprodukter i sin dagliga kost, trots att han varken är gluten- eller laktosintolerant.

”Jag tycker själv att jag mår bättre av det. Jag undviker även att äta färdig-processad mat som pasta, vitt mjöl och den typen av produkter. Mycket av min kost är växtbaserad, det kan vara linser, rotfrukter och grönsaker men även protein som kyckling, fisk och lax. Rött kött äter jag väldigt sällan.”

Vad är då syftet med all den här träningen? Olle Norberg säger att det handlar om träning för nöjes skull. Han uppskattar att han varje år lägger runt 7 000 kronor på anmälningsavgifter till olika tävlingar.

”Drivkraften är träningen som sådan, den fysiska rörelsen och att uppnå vissa mål. Att träna har blivit en livsstil som jag har skräddarsytt åt mig själv, något som jag gör både för att det är kul och för att förbereda mig för resorna som vi arrangerar.”

Kommerdu någonsin att gå tillbaka till finansbranschen?
”Absolut, det är mycket möjligt. Men nu drivs jag av att skapa någonting eget och vara med att utveckla egna företag.”

Vadär ditt huvudsakliga mål för i år?
”Dels är det loppen i Mont Blanc och i Zermatt. Sedan hoppas jag att det går bra i Barcelona. Jag har som mål att kvala till halv Ironman VM i Österrike i augusti – men det får vi se om jag uppnår.”

Hardu råkat ut för någon motgång, och hur hanterade du det?
”När jag körde Ironman Hawaii 2011 trodde jag att jag hade koll på allt. Men tävlingen gick dåligt och jag fick gå stora delar av maran. Efteråt analyserade jag loppet och vad jag kunde förbättra. Jag lade om kosten, förändrade träningsupplägget och tränade smartare. Året därpå kom jag tillbaka till Hawaii och gjorde ett riktigt bra resultat. Som Churchill sa: ’Framgång är att snubbla från misslyckande till misslyckande utan att förlora entusiasmen.’ ”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies