ANNONS:
Till Di.se

Färgexplosioner på mässan

  • Foto: Claes-Göran Flinck

Våren blir färgstark. När fackmässan Formex öppnar i dag är det inredning i turkos, orange och chockrosa som gäller.
Den här säsongen blir våra hem dessutom mer hållbara än någonsin.

”Det här är verkligen typiskt för den här våren” säger Lotta Ahlvar, vd för Hemslöjden, och pekar på några lampskärmar som väntar på att hängas upp.

Blå, grön, rosa eller gul, skärmarna i vikpapper är tillverkade för hand av kvinnor i slumområden i Bombay i Indien. Både färgerna, materialet och tillverkningen är alltså karaktäristiska för hur våra hem ska se ut i vår. Och lampskärmarna är bara det första exemplet.

Tillsammans med inredningsstylisterna Saša Antić och Niklas Hansen står Lotta Ahlvar för den här säsongens trendspaning, som sammanfattas med fyra teman: Nordic neat, nordic essence, nordic motion och nordic folk.

”Generellt ser vi starka kontrasterande färger, orange ställs mot turkos eller chockrosa och genomgående finns ett tillbakablickande till hantverk och traditionella material”, säger Lotta Ahlvar.

Trendigt att vårda materialen

Med det kommer också en önskan om att inredningen ska hålla längre. Tygerna ska vårdas och stolarna ska lagas. En klassisk möbel kan snabbt bli modern i ny färg.

”Det var så min mormor och morfar resonerade när de inredde sitt hem och på samma sätt kan man leka med tanken på vilka föremål här på Formex som kommer att klubbas på auktioner om 50 år.”

Retrotrenden som har funnits i några år nu börjar sakta övergå i återbruk. Nu är det inte bara möbler och tyger som kan återanvändas, utan själva materialet i sig – ibland i helt nya sammanhang.

En lampa tillverkad av hoplimmat sågspån kanske bäst beskriver trenden. Det som tidigare har setts som skräp får nu egna funktioner och för producenterna blir det viktigare än någonsin att tänka vagga-till-vagga med sina föremål.

”Vi ser många material som i princip går att slänga direkt på komposten och en stor skillnad mot tidigare är att miljövänligt inte längre behöver vara förknippat med färgerna brun eller beige, nu är även det återvunna färgsprakande.”

Lekfullt och kitschigt

Färgskalan bottnar i den lekfulla stil som har gett inspiration åt vårens trender. Den inredningsstil som råder på kontor som Google eller Facebook smittar av sig. Saccosäckar, repstegar, rutschkanor och allmänt kitschiga prylar är mer välkomna än på länge in i våra hem.

”Det behöver inte nödvändigtvis vara fint, men det får gärna vara humoristiskt och lite barnsligt. Här ingår också mönster som prickigt, rutigt och randigt”, säger Saša Antić.

”Vi ser också mycket smart förvaring, vilket kan vara bra när bostadspriserna skjuter i höjden”, lägger Lotta Ahlvar till.

Nu får inga klassiska blommönster, som annars brukar vara vanliga i vårens inredning, plats hemma. Grafiska mönster dominerar helt. Ett formspråk som märks särskilt hos den nya generationen designer, som i övrigt har lånat mycket av sitt uttryck och materialval från traditionellt hantverk. Trä, linne och broderier dyker upp i helt nya skepnader.

”Det småskaliga hantverket ser vi mycket av när konsumenterna vänder sig från det massproducerade till unika produkter med en bra story.”

Det märks också på mässgolvet. Av de cirka 850 utställarna har antalet små, självständiga formgivare ökat mycket de senaste åren. En förklaring till det kan vara det stora antal industridesigner som i finanskrisens spår har bytt bildesign mot heminredning.

Bransch på uppgång

Kanske har de inte gjort ett så dumt val. För de senaste åren tycks vårt inredningsintresse ha blivit omättligt och branschen fortsätter uppåt, till skillnad från mode eller bilindustrin, som har bromsat in.

”Men designområdena flyter samman mer och mer. Ta Lexington till exempel, de gör både inredning och kläder nu och allt fler talar om ’lifestyle’, i stället för att separera mode och inredning”, säger Lotta Ahlvar.

Samtidigt slipper inte heller inredningsbranschen undan den digitaliseringsvåg som sveper över världen. Allt fler inredningsdesigner startar nätbutiker, utan att alls ha någon fysisk butiksyta.

”Och det finns flera lyckade exempel som det går bra för, till exempel Merchant & Mills. Imponerande egentligen, när att ha en nätbutik närmast kan liknas vid att ha en butik i skogen”, säger Lotta Ahlvar.

”Ja, det är till och med svårare än i skogen. Till skogen kan du i alla fall skylta, men på nätet är det inte bara dina produkter, utan hela sajten som måste ha en visuell identitet som lockar människor”, säger Niklas Hansen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies