ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Från mobil till mun

  • INTERAKTIV Tjänst. Mobilappen Waitress ska minska väntetiderna och fungera som ett slags Uber för matställen i storstäder. Pickwick’s i Stockholm är en av restaurangerna som har anslutit sig. Foto: Joey Abrait

Beställ maten, dela notan och betala direkt i telefonen.
En ny app ska minska friktionen i restaurangupplevelsen för hungriga gäster. Nu introduceras den i Stockholm och London.
”Målet är att skapa världens bästa takeaway-tjänst”, säger Daniel Eriksson, en av tre personer bakom Waitress.

Enligt undersökningen ”Ung, hungrig och missnöjd” bland kroggäster tycker bara 66 procent av alla gäster i åldrarna 18 till 29 år att det går smidigt att få kyparens uppmärksamhet.

75 procent hävdar att de någon gång under det senaste året har känt sig missnöjda med servicen. Dessutom delar 46 procent av gästerna på notan.

Insikter från undersökningen ligger till grund för en ny app från en trio med bakgrund på KTH, Handelshögskolan och det så kallade growth-teamet på Spotify.

”Vår tanke var tidigt att skapa ett slags Uber för restauranger”, säger Daniel Eriksson, en av personerna bakom Waitress.

”När Uber lanserades visste vi att den här typen av mobila betalningar skulle slå igenom. Men betalmomentet i sig är en liten del av upplevelsen, det är lyxen i att inte behöva stå i kö, den personliga servicen av restaurangpersonalen och att få kvittot direkt på mejlen som utmärker Waitress.”

Ska minska väntetiden

Appen ska reducera väntetiderna och ”friktionen” i restaurangupplevelsen.

”Varför ska man inte kunna beställa sin mat i förväg så att man slipper vänta? Denna generation förväntar sig att man respekterar deras tid. Service är en annan faktor, de uppskattar att redan ha gjort betalningen när de ska ha kontakt med personalen, så att man kan ha fokus på den mänskliga kontakten i  stället för betalterminalen”, säger Alexander Yngling.

Tycker den nya generationen att service och väntetider är ett problem?
”Både ja och nej. Det lustiga är att det först är när man börjar använda Waitress som man inser hur meningslöst det är att stå och köa i 10 till 20 minuter om dagen för att köpa lunch. Majoriteten får en aha-upplevelse vid första köpet. Många hör sedan av sig och berättar om vilka jobbiga upplevelser de har haft på restauranger som inte använder Waitress.”

Restaurangbesökaren kan beställa, dela på notan och betala direkt i telefonen. Men enligt Alexander Yngling är själva interaktionsdesignen det mest nyskapande.

”Det vore inte bra om det tog flera minuter från att man skickar in en beställning tills man får veta att köket har tagit emot beställningen. Det vore inte heller realistiskt att kräva att restaurangerna ska använda ett system man behöver utbildning i. Systemet passar restaurangerna, trots komplexiteten.”

Kommer inte restaurangbesökare att sakna den personliga kontakten med kypare och restaurangpersonal?
”En av de viktigaste fördelarna med Waitress är att krögarna kan ge mer personlig service då de får namn och bild, om användaren har laddat upp en, på gästerna. På flera restauranger räcker det med att jag går in genom dörren för att någon i personalen ska känna igen mig och skynda sig fram för att ge mig service”, säger Alexander Yngling.

Gäster i all ära – på vilket sätt bidrar tjänsten till effektiviseringar för krögarna?
”De restauranger som använder Waitress kan hantera fler kunder under en och samma servicetimme. De får även nöjdare gäster som återkommer oftare”, säger Jeremias Andersson.

I dagsläget är ett antal restauranger i Stockholm anslutna till Waitress. Och nyligen har restauranger i London anslutit sig.

”London är dessutom en portal ut till storstäder i hela världen. Om vi lyckas i London kommer vi att lyckas överallt”, säger Alexander Yngling.

Kontorsfolk är målgruppen

Huvudmålgruppen är människor med hög inkomst som jobbar i innerstaden, främst inom finans och konsult, och som aldrig har med sig matlåda men som inte heller äter snabbmat.

”Dessa människor finner man vanligtvis köande runt klockan tolv för att köpa med sig hämtmat till kontoret, och de äter ofta även middag på kontoret”, säger Daniel Eriksson.

Vad är målet?
”Att bli världens bästa takeaway-tjänst. På sikt vill vi digitalisera restauranger så att de kan fokusera på det de är bra på: god mat och bra service.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer