ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

En ren revolution inom städtjänster

  • STORSTÄDARE. Vanessa Palm, Sverigechef, Lise Rechsteiner, chef för Norden, och Benedikt Franke, grundare, ska få städföretaget Helpling att växa till tio marknader på ett år. Foto: Joey Abrait

På 200 dagar har Kinnevikägda Rocket Internet startat Europas snabbast växande städkedja.
Innan året är slut räknar bolaget Helpling med att finnas i tio länder, och tror sig kunna förändra hela städhjälpsbranschen.

Internetinkubatorn Rocket Internet, där Kinnevik är delägare, är främst känd för sina e-handelsbutiker. Men om man får tro vd:n Oliver Samwer är det inte där framtidens möjligheter finns.

”Det största för oss just nu är mobila ’on demand’-tjänster. Vi har ett bolag som heter Helpling. Helpling fungerar så att konsumenten och den som utför tjänsten kommunicerar enbart via mobilappen, ingen behöver någonsin gå till en dator”, sa Oliver Samwer när Di träffade honom tidigare i juli.

Tror på digitalisering

Modellen kommer, som vanligt för Rocket Internet, från amerikanska förlagor. Det kanske mest kända exemplet är taxibolaget Uber som kopplar samman taxibeställare och bilar genom en mobilapp. Mobila beställningstjänster gör det möjligt att bättre fördela resurser och sänker administrationskostnaderna.

I Helplings fall anger städarna när och var de kan arbeta. Det matchas sedan automatiskt mot kundernas beställningar. Kunderna betalar direkt i appen och sätter också betyg på arbetet som utförts. Det enda Helpling behöver göra är att marknadsföra plattformen mot kunder och städare och hantera kundtjänst. För det tar man 20 procent av transaktionerna. Benedikt Franke, grundare av Helpling, är övertygad om att fler och fler tjänsteföretag kommer att arbeta på det här sättet.

”Jag tror att vi har nått tidpunkten då tjänster kommer att genomgå samma digitalisering som handeln har gjort de senaste åren”, säger han.

Växer snabbt

Beslutet att starta Helpling togs den 10 januari i år. Hastigheten med vilket bolaget byggts upp är typiskt för Rocket Internet. I mars lanserades bolaget i Berlin, i juni hade de etablerat sig i Tyskland, Frankrike, Sverige, Nederländerna och Österrike.

”Vi vill inte bygga ett nationellt företag eftersom vi inte tror på nationella marknader längre. Trenderna är globala i dag och vi ser att en affärsmodell som fungerar i Tyskland också fungerar på andra europeiska marknader”, säger Benedikt Franke.

Bara 200 dagar efter att bolaget startade har de 150 anställda och finns i 120 städer. Utöver det arbetar ”några tusen” städare för bolaget och de för länge sedan passerat ”ett femsiffrigt antal kunder” i de fem länder där de etablerat sig.

”Vi undersökte ett antal marknader för att se om det fanns förutsättningar för oss. I samtliga fall såg vi att det fanns det. Vi kommer att gå in på ytterligare marknader de närmsta veckorna”, säger Benedikt Franke.

Hur många marknader kommer ni att finnas på vid årsskiftet?
”Minst tio. I Europa och utanför. Men det handlar inte bara om att starta i nya länder vi vill täcka en större del av de länder vi redan är i också.”

Ställer höga krav

När Di träffar Helpling är bolagets Sverigechef Vanessa Palm och Nordenchef Lise Rechsteiner med. Eftersom Helpling än så länge bara finns i Sverige av de nordiska länderna får man anta att de kommer att expandera ytterligare i Norden.

”Vi tittar på det kontinuerligt”, säger Lise Rechsteiner.

Den största anledningen till att Helpling inte växer ännu snabbare är enligt Benedikt Franke den tid det tar att anställa personal.

”Vi är paranoida när det gäller kvalitet. De som arbetar med städning via Helpling testas väldigt mycket och vi tar referenser och polisutdrag eftersom tjänster som utförs i hemmet bygger på tillit”, säger han.

I Finland, Frankrike och Tyskland finns ett skatteavdrag för hushållsnära tjänster men först när deklarationen lämnats in går det att få tillbaka pengarna. I Sverige och Danmark dras skatterabatten i stället av direkt när tjänsten betalas.

”En stor skillnad mellan länderna är hur stor den svarta marknaden är. I Tyskland är 95 procent svart medan den svarta marknaden i Sverige, tack vare rutavdraget, är marginell”, säger Benedikt Franke.

Lönsamhet i sikte

Marknadsledaren i Sverige inom hemstädning är i dag företaget Hemfrid som omsätter cirka 350 Mkr. Lise Rechsteiner menar att Helpling egentligen inte direkt utmanar de etablerade företagen.

”Vi ser ofta att städarna har många timmar då de inte har något uppdrag för sin vanliga arbetsgivare. Vi får ofta den feedbacken att de vill ha extra timmar när de har luckor”, säger Lise Rechsteiner.

Helpling tjänar än så länge inte pengar. Benedikt Franke hävdar dock att affärsmodellen kan bli mycket lönsam på sikt.

”Att expandera snabbt kostar pengar, men vi kan växla ganska snabbt från expansion till lönsamhet. Givet den takt vi växer med nu är planen att vara lönsamma om tre fyra år vilket är det normala för internetföretag.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies