ANNONS:
Till Di.se

Vårdapp lyfter i Kina

  • SÖKER SVAR. Bonnie Roupé driver från Shanghai sin webbsajt om hälsa för barn och kvinnor i samband med graviditet . Kinesiska kvinnor efterfrågar alltmer information. Foto: Jonathan Browning

Hon sålde allt, tog sitt pick och pack och flyttade som ensamstående småbarnsmamma till Kina för att bygga upp sitt bolag. Nyligen har Bonnie Roupé säkrat ett samarbete med Kinas största sjukhus.
”Jag får flera gånger i veckan en jag-älskar-mitt-liv-känsla”, säger hon till Di i Shanghai.

Som med så många andra kvinnliga entreprenörer var det i samband med sin graviditet som Bonnie Roupé fick idén till det företag hon just nu bygger upp från sin bas i Shanghai – en webbsajt för läkare, barnmorskor och gravida kvinnor i Kina som innehåller vetenskapligt framtagen information om hälsa och sjukdomar som rör graviditet och småbarn.

Företaget bakom webbsajten, Bonzun, tar fram informationen, redigerar den och gör den begriplig för den kinesiska allmänheten.

”Man kan jämföra vår sajt med Vårdguiden. Men jag skulle ännu hellre jämföra den med ett nischat Google. Vi har samma typ av databas, och själva annonseringen kommer att vara sökrelaterad. Så om en mamma läser en text om diabetes så har vi annonser relaterade till det.”

Brist på läkare

Bonnie Roupé startade Bonzun under 2009, i samband med att hon sålde sin tidigare skapelse, golftidningen Red Tee, till tidningsförlaget La Prensa. Hösten 2012 tog hon med sig de två döttrarna, då tre och fyra år, till Shanghai för att därifrån lansera sitt projekt på den kinesiska marknaden.

Sedan dess har Bonnie Roupé kompletterat sajten med en app för mobiltelefoner som går under arbetsnamnet ”3 minute app”.

”Den fungerar som en assistent till de kinesiska läkarna. Och de bara älskar den”, säger hon.

Bakgrunden är de svåra förhållanden som präglar den offentliga vården i dagens Kina, vars allmänna sjukhus dignar av överbelastning och brist på läkare, särskilt i landets större städer. Enligt Bonnie Roupé har kinesiska läkare i snitt tre minuter att ägna åt varje patient. Därav namnet på mobilappen.

”Via appen får kvinnorna förklarat för sig vilka tester de just har tagit. Det kan handla om alltifrån blodsockervärden till andra blodvärden”, säger hon.

Utifrån det pappersformulär som patienten får under sitt läkarbesök matar hon in sina värden i appen, som sedan visar hur hennes värde ligger i jämförelse med normalvärdena.

”Vi ställer inga diagnoser, utan ger bara en förklaring till vad deras värden innebär – en information som vi i Sverige får när vi i lugn och ro sitter och pratar med våra barnmorskor”, säger Bonnie Roupé.

Hjälp med marknadsföringen

Redan innan Bonnie Roupé flyttade till Kina, fick hon via WHO:s lokala organisationer i Peking, hjälp med att marknadsföra sin sajt mot den kinesiska läkarkåren, och sedan tidigare stöds hennes affärsidé även av Karolinska institutet och Sida. Nyligen blev det också klart att hennes ”3 minutes app” ska lanseras i samarbete med Kinas största sjukhus, Beijing Obstetrics and Gynecology Hospital i Peking.

”Så fort den lanseras kommer vi automatiskt ut på 16 samarbetssjukhus runt om i Kina”, säger Bonnie Roupé.

Det innebär också att Bonnie Roupé kommer närmare målet om att Bonzun ska börja generera annonsintäkter. För i dagsläget tjänar bolaget i stort sett inga pengar alls till sina ägare, som bland andra består av Bonnie Roupé, affärsängeln Hellen Lidgard Wollin och finansmannen Erik Mitteregger.

”När vi hade tajt med likviditet köpte vi en säng på nätet som vi ställde i konferensrummet. Sedan hyrde vi ut vårt kontor via en hotellsajt. Genom det har vi fått in tillräckligt mycket intäkter för att kunna rulla runt vår lokala verksamhet”, berättar hon och skrattar.

Siktar på hela världen

Själv har Bonnie Roupé sålt i stort sett allt från sitt tidigare liv i Sverige för att få Bonzuns affärsidé att lyfta på den kinesiska marknaden. Planen är att sajten ska rullas ut på global basis så småningom.

”Tanken är att jag hösten 2015 ska flytta tillbaka till Sverige och då ha Stockholm som bas, och därifrån expandera till Afrika och övriga Asien”, säger hon.

”Jag har kvar en lägenhet i Stockholm. Det ska mycket till innan den också ryker.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies