ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Sida får beröm av Anders Borg

  • GER STÖRRE UTVÄXLING. Finansminister Anders Borg betonade att samarbetet mellan näringslivet och Sida fungerar bra. Foto: Jesper Frisk

Det på sistone hårt kritiserade Sida får med beröm godkänt av finansminister Anders Borg när det gäller samarbetet med näringslivet.

”Samarbete ger möjlighet att agera mer kraftfullt”, säger han till Di.

Volvo driver projekt om trafiksäkerhet, H&M om arbetsförhållanden, Ericsson om mobiltäckning, Tetra Laval om mjölk, Sandvik om antikorruption och Axel Johnson om klimat och miljö.

Det gemensamma målet för dessa projekt, som sker i samarbete med Sida, är att minska fattigdomen samtidigt som företagen kan nå nya marknader och nya kunder.

Bygger utveckling

Vid veckans toppmöte om hållbarhet på Sida, med tjugotalet vd:ar och finansminister Anders Borg på plats var det idel lovord för Sida som den senaste tiden har fått hård kritik från både, Expertgruppen för biståndsanalys, EBA, och Riksrevisionen för bristande analys och uppföljning av bistånd.

”Sida har enorm kompetens, kunnande och erfarenhet och är duktigt på att bygga utveckling. Det är en stor möjlighet att kunna föra ihop näringslivet och detta så att Sverige kan agera mer kraftfullt”, säger Anders Borg, som dock betonar att inget bistånd flyttar över till företagen.

”Det handlar om att få större utväxling på gemensamma styrkor.”

Sandvik är positivt

En som anser att samarbetet med Sida har gett mer kraft är Sandviks vd Olof Faxander.

”Vi har deltagit i korruptionsbekämpning, ett arbete som har hörsammats ända upp på FN-nivå. Vi hade inte fått gehör om vi inte varit med i den här gruppen”, fortsätter han.

H&M vill förlänga

H&M och Sida, som arbetat med projekt i Asien, förlänger nu samarbetet.

”I Etiopien tittar vi på ett samarbete om sysselsättning, justa arbetsvillkor, och för att stärka dialogen på arbetsmarknaden. Vi har i dag pågående projekt i Kambodja och Bangladesh och vill dels utvidga dem, dels fortsätta på nya marknader”, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson till Di.

Omsättningsmässigt ska Volvo växa med 25 procent i Afrika fram till 2015. Ett projekt tillsammans med Sida om trafiksäkerhet i åtta afrikanska länder blir nu ett medel för att nå ny uppmärksamhet, enligt vd:n Olof Persson.

”Trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss. Dels har det en stor social påverkan, dels är det ett sätt att knyta kunder till oss. Om vi kombinerar vår lastbilsförsäljning med professionell förarutbildning och trafiksäkerhet är det bra för vår varumärkesimage samtidigt som vi skapar nya arbetstillfällen och bättre trafiksäkerhet”, säger Olof Persson.

Volvo skolar mekaniker

Sedan tidigare har Volvo startat utbildning av 1 000 lastbilsmekaniker i Afrika.

”Genom att vara inne tidigt och agera med den här typen av bredare spektrum av frågor, inte bara med produktförsäljning, placerar man varumärket på ett sätt som skapar bra lönsamhet över tid.”

Från finanssidan tror Sarah McPhee, vd för SPP, att man kan bidra med olika finansieringslösningar, i stil med ”gröna obligationer”, för att minska fattigdom och öka sysselsättningen, till exempel genom ”utbildningsobligationer”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer