ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Fler besök – men små vinster

Glöm festivaldöden.

Fler festivaler startas än som läggs ned, med nya inriktningar, och besöksantalet ökar – men i arrangörernas plånbok ljuder ingen ljuv musik.

Göteborgsbaserade Way Out West är en av Sveriges många populära festivaler och arrangeras av bolaget Luger, som ägs av konsertarrangören Live Nation. Way Out West hade förra året cirka 28 000 besökare. Luger arrangerar också Popagandafestivalen i Stockholm.

Totalt besökte 268 000 betalande personer de tio största festivalerna i Sverige förra året. Det är ett rekord som kan jämföras med 2010 då motsvarande siffra var 109 000 besökare.

Allt fler besökare

För fyra år sedan åkte festival-Sverige på en smäll och begreppet ”festivaldöden” florerade i svensk press. Under 2012 och 2013 har dock tillväxten ökat och framtiden ser inte längre lika dyster ut.

”Festivaldöden är till stor del en mediemyt. Det föds fler festivaler varje år än det läggs ned, och antalet festivalbesökare i Sverige ökar varje år”, säger Joel Borg, marknadsansvarig för Luger.

Tidigare väldigt populära festivaler är Hultsfred och Borlängebaserade Peace & Love som båda har gått med extremt dåliga resultat de senaste åren.

Båda festivalerna har gått i konkurs, trots att de varit de populäraste bland besökarna i nio år.

Även Arvikafestivalen, som var väldigt populär under 2000-talet, gick i konkurs 2011.

Enligt arrangören ska festivalen återupplivas nästa sommar.

Hultsfredsfestivalen, som förra året fick lämna Småland för Stoxa utanför Stockholm, var den populäraste festivalen från 2000 till 2006.

Peace & Love gick väldigt starkt åren 2009, 2011 och 2012. Besöksantalet vid Peace & Love mättes till 50 000 under 2011, som blev ett rekord. Förra året bräckte Norrköpingsfestivalen Bråvalla det antalet med över 52 000 besökare.

Marknaden mer volatil

”Marknaden har blivit mycket volatil. Dessutom är det i dag större kommersiella företag som driver de flesta av de största festivalerna i landet snarare än ideella föreningar, som det var en gång i tiden”, säger Daniel Johansson vid Linnéuniversitetet som har forskat om festivaler i Sverige.

En av de arrangörer som ordnar festivaler i Sverige och ansvarar för Bråvallafestivalen är FKP Scorpio. Bolaget är etablerat i Tyskland, men har dotterbolag i Sverige som även arrangerar Getaway, en rockfestival i Gävle.

Bolaget har tagit över ansvaret för Hultsfredsfestivalen efter dess konkurs. FKP Scorpios dotterbolag i Sverige visade stora röda siffror i sitt resultat för 2012: totalt gjorde bolaget förlust med över 22 miljoner kronor. Festivalerna i Sverige går med ekonomisk förlust år efter år, vilket inte är helt enkelt att förklara. Daniel Johansson konstaterar att det inte beror på sviktande besökstal. De svenska musikälskarna är mer intresserade än någonsin av att gå på festival:

”Man kan använda sig av två perspektiv på begreppet ’festivaldöd’. Å ena sidan kan det användas för att beskriva en situation där många festivaler ’dör’, å andra sidan kan det användas för att beskriva en minskning i intresset för att gå på festival. Det första perspektivet kan till viss del bekräftas, men den andra förklaringen stämmer inte alls”, säger Daniel Johansson.

Elektrofestival i toppen

En mer elektroinspirerad festival, Summerburst, ligger på topp tre-listan över de populäraste festivalerna i Sverige sedan två år.

Bakom Summerburst står Stureplansgruppen som lockade med ett stadskoncept utan tillgång till camping. Och allt fler festivaler väljer just att inte ha tillgång till egen camping. Way Out West, Summerburst och Sweden Rock är tre av Sveriges populäraste festivaler och ingen av dessa driver egen camping på festivalområdet.

Ändå tror inte Joel Borg på Luger att stadsfestivalerna är på väg att ta över – men han ser en trend i att festivalerna placeras mer strategiskt och lättillgängligt för besökare.

”Det går inte att bedöma festivalerna efter huruvida de har en camping eller inte, det är egentligen inte relevant. Men det är klart att det, på ett sätt, är enklare att locka fler om festivalen är placerad geografiskt så att fler enkelt kan gå på den, det tror jag”, säger Joel Borg och fortsätter:

”Men jag tror även att det alltid kommer att finnas väldigt många som är redo att ta sig över bäckar och eld ut i skogen 100 mil för att se sina favoritartister.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies