ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Den sociala nyckeln till framgång

  • GILLAD PÅ FACEBOOK. H&M, med vd:n Karl-Johan Persson, är det svenska företag som har flest likes på Facebook. Foto: Leif R Jansson / TT

Twitter är den optimala pr-kanalen, Linkedin är bäst om du vill stärka ditt företags varumärke och på Facebook kan du göra reklam för allt.

De sociala medierna har mognat och erbjuder företag och marknadsförare stora möjligheter, enligt kommunikationsexperterna.

Sociala medier kan inte längre kallas för nya medier. De har mognat som reklamkanaler för både annonsering mot en bredare publik, såväl som mer riktad kommunikation.

Flera av bolagen bakom är i dag börsnoterade och utvecklar i snabb takt nya produkter åt sina annonsörer.

På svenska Twitter finns snart sponsrade så kallade tweets, och 15 sekunder långa reklamfilmer på Instagram är redan vanligt hos varumärken som Adidas och Red Bull i USA.

Facebook har börjat konkurrera med Linkedin om arbetsgivarnas reklam, och Linkedin försöker i sin tur bli mer som Facebook.

För företag och marknadsförare innebär utvecklingen stora möjligheter. Relevant närvaro i sociala medier kan också vara mer kostnadseffektivt än många traditionella kanaler, enligt kommunikationsexperter.

Fyller olika funktioner

”Men man får inte bli evangelistisk och tro att detta inte omfattas av samma logik som all annan marknadskommunikation. Får du inte ut något av dina investeringar måste du sluta”, säger Hampus Brynolf, strategisk chef på kommunikationsbyrån Intellecta som bland annat ligger bakom den årliga undersökningen Twittercensus.

Enligt honom kan de sociala medierna fylla helt olika funktion som kommunikationskanaler, därför måste företag och varumärken ha en strategi för sin närvaro.

Facebook når flest

Samtidigt är en av framgångsfaktorerna fortfarande att våga pröva och misslyckas, säger han.

Trots att Facebook i dag, enligt Hampus Brynolf, drunknar i irrelevant och dålig reklam kan ingen annan kanal mäta sig med den i år tioåriga sociala nätverkstjänsten när det kommer till räckvidd.

Därför lämpar sig kanalen bättre än Twitter och Instagram för att bygga kampanjer, anser han.

”Facebooks i särklass främsta styrka är räckvidd. En absolut majoritet av svenskarna har aktiva konton, så det finns en jättestor potential både vad gäller egna närvaron och köpta placeringar. Där kan du få en enormt kostnadseffektiv och välanpassad marknadsföring som man i det gamla printsamhället bara kunde drömma om.”

Om Facebook är den självklara kanalen för reklam så beskrivs Twitter som dess motsvarighet för pr. De cirka 500 000 svenska användarna domineras av opinionsbildare, journalister, politiker och medieprofiler, och enligt experterna som Di har talat med är Twitter utifrån ett pr-perspektiv den i särklass viktigaste kanalen för den som vill sätta en fråga på agendan.

För företag är det svårare att nå ut med sitt budskap. Antalet användare är begränsat och kanalen är inte självklar för gemene man.

Tweet med kort livstid

Twitter är ett forum för personer snarare än för företag. Därtill finns en praktisk aspekt i att livstiden för ett inlägg på Twitter, så kallat tweet, är betydligt kortare än för en annons på Facebook.

Ett sätt för företag att skaffa sig närvaro på Twitter är, enligt Niclas Strandh som är strateg för sociala medier på reklambyrån United Power, att söka upp sina målgrupper, lyssna på vad som sägs och delta i diskussioner som har koppling till företaget.

Twitter fungerar också bra för kundtjänst för företag som till exempel SJ. Men att ägna sig åt ”megafontwittring” och skrika ut budskap utan att veta vem som lyssnar lämpar sig inte lika bra.

”Dyker det upp en logotyp i flödet blir det konstigt. Då är det vettigare att använda sina experter, kommunikatörer och företrädare och låta dem vara intressanta personer som personifierar företagen eller varumärkena”, säger Niclas Strandh.

Jobbnätverkssajten Linkedin är den enda av de fyra kanalerna som är hårt riktad mot en särskild målgrupp. Sajten har tagit en stark position i uppbyggandet av företags varumärken.

Och trots att Linkedin försöker skapa mer aktivitet, delning och dialog mellan användarna är det främst en kanal för att dela med sig av rena företagsnyheter som ska locka kunder och ny arbetskraft.

Kan stärka varumärket

Inte heller bildverktyget Instagram är i närheten av att vara en lika stor användarplattform som Facebook. Men lyckas man nå tillräckligt många följare har kanalen goda förutsättningar för marknadskommunikation, inte minst för att stärka varumärket, enligt Niclas Strandh.

”Lyckas du jobba med en bra mix av erbjudanden och snygga bilder kan du bygga upp en relation med dina fans. Framför allt företag inom mode och inredning har lyckats väldigt bra med detta. Det är branscher som fungerar bra på bild.”

Han nämner även företag som har andra företag som kunder, till exempel Maersk med 26 000 följare och General Electric med 168 000 följare, som framgångsrikt jobbar med vad Niclas Strandh kallar för visuell storytelling.

”Ska man jobba med Instagram ska man hitta sitt bildspråk och låta bildtexten fördjupa budskapet.”

Plats för personlig prägel

Ida Nilsson, expert på sociala medier hos kommunikationsbyrån Change, tillägger att Instagram genom bakom kulisserna-bilder kan ge ett varumärke personlighet.

Hon hävdar att styrkan i sociala medier ligger just i att skapa personliga relationer med sitt innehåll.

”De företag som verkligen lyckas på Facebook och i sociala medier skapar sitt innehåll med hjärtat och brinner för relationerna”, säger Ida Nilsson.

För henne är det viktigt att ha en ödmjuk inställning till sociala medier, och att som företag fråga sig varför målgruppen ska följa företaget i sociala medier.

”Det är grundläggande för att skapa rätt innehåll. I marknadsföring i sociala medier måste man få målgruppen att vilja ta del av ditt budskap.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies