ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Träbolag i den digitala täten

Priset Digital Gasell delades för tredje året ut till företag som har tagit vara på internets möjligheter för att utveckla sin eller andras verksamhet, och som uppfyller de vanliga Gasellkriterierna.
Bakom priset står Di och sökmotorföretaget Google, som är en av Gaselltävlingens huvudsponsorer.

Norra Sveriges och Årets Digitala Gasell

J. Lundqvists Trävaru, med vd:n Samuel Holmström och delägaren Jens Lundqvist, säljer monteringsfärdiga byggnader via internet.

Motivering: ”Lundqvist Trävaru visar hur man kan lyckas online oavsett bransch. De använder nätet för att fördjupa relationen med existerande kunder både i Sverige och Norden.”

Dalarna, Värmland och Gävleborg

Lyko Hair, med vd:n Rickard Lyko, säljer hårvårdsprodukter på internet.

Motivering: ”Lyko Hair använde internet för att växla upp sin verksamhet efter finanskrisen. I dag står e-handeln för 90 procent av omsättningen och företaget expanderar kraftigt.”

Skåne och Blekinge

Beepsend, med vd:n Elisabeth Brevenson, förmedlar sms-utskick.

Motivering: ”Beepsend är ett bra exempel på ett digitalt företag som tar världsmarknaden med storm. 100 procent digitalt och 90 procent internationell försäljning.”

Östergötland och Södermanland

Packoplock Scandinavia, med vd:n Mikael Holmberg, säljer transport- och butiksemballage bland annat via nätet.

Motivering: ”Trots att man verkar i en traditionell bransch sker mer än hälften av deras försäljning via nätet. Packoplock ger dessutom förutsättningar för andra företag att lyckas online.”

Västra Sverige

Skylttillverkaren Signmax, med vd:n John Eskilsson, nätsäljer skräddarsydda skyltar.

Motivering: ”Signmax grundare sökte efter en bransch med dålig närvaro på nätet. Valet föll på skylttillverkning. 200.000 kunder och en miljon sålda produkter senare visar att det är en Digital Gasell.”

Stockholm och Uppsala

Happy Socks, med vd:n Mikael Söderlindh, säljer strumpor och underkläder bland annat på internet.

Motivering: ”Happy Socks kombinerar fysiska butiker och återförsäljare med internets alla fördelar för att nå en världsmarknad, både ur ett försäljnings- och varumärkesperspektiv.”

Småland

Fönstertillverkaren Kronfönster, med grundaren Carl-Gustav Svensson, har all försäljning på internet.

Motivering: ”Med internet som enda försäljningskanal har Kronfönster kunnat sänka både sina egna och sina kunders kostnader och uppvisa en imponerande tillväxt.”

Örebro och Västmanland

Telliq, med vd:n Joakim Lindquist, säljer webbaserade tjänster som ska hjälpa företag att hålla koll på många fordon eller maskiner.

Motivering: ”Telliq nyttjar möjligheterna med internet på ett föredömligt sätt. De löser sina kunders problem helt webbaserat och har effektiviserat både verksamheten och lönsamheten.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer