ANNONS:
Till Di.se

Veteranen sågar Wallenberg i bok

  • TUNG KRITIK. Lars Bern kritiserar Peter Wallenberg och flera andra tunga näringslivsprofiler i sin nya bok. Foto: Claes-Göran Flinck

När Volkswagen lade vantarna på Scania tidigare i år var måttet rågat för industriledaren Lars Bern.
I boken ”Varför försvinner våra kronjuveler” granskar han de ansvariga för det han kallar dikeskörningar i svensk industri.

Omslaget på boken pryds av logotyper från ABB, Volvo, Pharmacia & Upjohn, Stora, Saab och Astra Zeneca – svenska storföretag som helt eller delvis sålts utomlands.

Lars Bern har följt händelserna från nära håll. Han har ett förflutet som vd för konsultföretaget ÅF och riskkapitalbolaget Incentive som ingick i Wallenbergsfären.

I boken räknar Lars Bern upp fler exempel på svenska dikeskörningar vid fusioner.

Vilken dikeskörning är värst?
”Jag måste säga Asea. Före affären med Brown Boveri 1987 var Asea världsledande. Fusionen till ABB visar att det inte gått att sammanföra så olika och starka kulturer i två så stora företag, där Brown Boveri dessutom hade problem”, säger Lars Bern som själv har arbetat nära fusionsmakaren Percy Barnevik:

”Jag beundrar visserligen Percy Barnevik. Men han hade behövt en bättre och starkare styrelseordförande än Peter Wallenberg”, säger Lars Bern.

”Peter Wallenbergs osäkra och tidvis svaga ledarskap har haft stor betydelse för den dåliga utvecklingen av sfärens industriportfölj och för svensk industri i allmänhet”, skriver han i boken.

Men många andra pekas också ut som ansvariga för dikeskörningarna: Astras vd Håkan Mogren, Investors Claes Dahlbeck, Storachefen Bo Berggren, samt Volvocheferna Sören Gyll och P G Gyllenhammar får underkänt i Lars Berns körskola.

”Om Astras val av Zeneca som fusionspartner var en mesallians så var Pharmacias val av Upjohn ännu sämre”, heter det i boken med tydligt pekfinger mot Håkan Mogren och Sören Gyll i de två läkemedelsaffärerna.

”Jag hör inte till den skolan som tror att samma person kan leda vilken verksamhet som helst utan att kunna branschen”, säger Lars Bern.

Vad tycker du att du själv har åstadkommit i näringslivet?
”Jag vill verkligen inte sätta mig på höga hästar. Ska jag säga något så tycker jag att jag som vd lyckades omforma och börsintroducera ÅF. Sedan har nuvarande vd Jonas Wiström gjort det till ett formidabelt bolag.”

Varför en bok nu – många av fusionerna har ju många år på nacken?
”Utlösande faktor var att många blev upprörda över Volkswagens köp av Scania tidigare i år.”

Lars Bern driver bloggen Antropocene, som toppar kring 50.000 besök i veckan.

”Jag har blivit uppmanad av många i näringslivet att skriva boken men har valt att inte öppet citera mina källor.”

Och nästa dikeskörning – vilken blir det?
”Jag tror tyvärr inte att Astra Zenecas styrelse orkar stå emot Pfizer.”

Vad behövs mer än ledarskap för att värna industrin?
”Det behövs en förändrad lagstiftning som gör det svårare att köpa svenska företag. Sedan behövs det också en ökad stolthet över kronjuvelerna som finns kvar.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies