ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hjärtat klappar för film

  • Multitalanger. Markus Andreasson och Christofer Wäneskog är två av grundarna av produktionsbolaget Prolounge. Foto: Henrik Lenngren

De bodde hos föräldrarna, hade inte råd att ta ut lön och producerade maratonsändningar i kommunfullmäktige.
Åtta år senare gör grabbarna bakom Prolounge ”film med hjärta” – och regisserar flera reklamsnuttar som kablas ut på bästa sändningstid.

Inlämningsuppgifterna i samhällskunskap omvandlades till dramatiserade kortfilmer om dysfunktionella familjer. På gymnasiet gjorde Christofer Wäneskog, Markus Andreasson och Anders Sjöstrand film av allt som gick. Parallellt fick de chansen att filma kommunfullmäktiges elva timmar långa sammanträden, på uppdrag av Västerås kommun.

”Det var inte särskilt kreativt utmanande, men små trådar blev ingångar till nya uppdrag. Plötsligt dokumenterade vi dansföreställningar och föreläsningar och drömde om att starta företag ihop”, berättar Markus Andreasson.

Bodde hemma

Genom produktionsbolaget Prolounge har den filmintresserade trion prövat vingarna som företagare.

I oktober firades åttaårsjubileet med tårta.

”Det har varit en häftig resa. Första målet var att kunna leva under samma villkor som en student. Vi bodde hemma hos våra föräldrar, tog inte ut någon lön och jobbade extra som tidningsbud, banarbetare och rivningsarbetare för att kunna behålla pengarna i företaget”, säger vd:n Christofer Wäneskog.

”Vi var tre 20-åriga smågrabbar utan ett skäggstrå i ansiktet som försökte få företagen att lägga sina filmproduktioner hos oss. Det var inte helt enkelt”, fortsätter Markus Andreasson.

Lyfte med film om golf

Vändningen kom efter ett år, när de på uppdrag av Frösåkers Golf & Country Club gjorde en 15 sekunder lång reklamfilm till lokal-tv.

”Det blev ett bra referensobjekt och vi kände att vi ville syssla med detta – att producera och regissera filmer, att fundera ut en story”, säger Markus Andreasson, marknadschef i företaget.

Han erkänner att de var ”nojiga över att tappa mycket pengar” när de kapade ramavtalen med Västerås kommun och landsting och därmed skippade satsningen på liveströmning.

”Men vi märkte aldrig av den effekten. I stället insåg vi som landsortsbyrå att många företag ville satsa på oss, att vi gjorde bra filmer till en rimlig prisnivå.”

ABB är en av kunderna

Enligt Proloungetrion krånglar filmbranschen ofta in sig i hierarkier, sedvanor och uppfattningar som gör att produktionerna blir stora och dyra.

”Vi bevisar att det inte behöver vara 100 personer inblandade i produktionen för att det ska bli vettigt. Här sliter vi där det behövs, utvecklas på många plan och blir ett team med stark sammanhållning som klarar både stora och små projekt.”

Prolounge, som 2014 passerar 12 miljoner kronor i omsättning, producerar främst reklam- och informationsfilmer med kunder som Bauhaus, Kungsängen, ABB och flera stora reklambyråer runt om i landet.

”Vi finns till för att företagen ska tjäna pengar. Säljer Bauhaus fler duschar är uppdraget lyckat, förr nöjde vi oss om filmen var snygg”, säger Christofer Wäneskog.

Basen i Västerås

Till skillnad från nästan alla konkurrenter återfinns företagets produktion och bas i Västerås.

”Det ger oss lägre kostnader. Samtidigt finns vi på armlängds avstånd från en stor del av marknaden och branschen. I år ökar vi vår närvaro i Stockholm med projektledning och försäljning på ett mindre kontor.Vi arbetar dessutom med vår första större norska produktion.”

Jagar multitalanger

Ambitionen, berättar Christofer Wäneskog, är att skapa ett modernt, effektivt och skalbart produktionsbolag som ska bestå av duktiga generalister i stället för specialister.

”Vi är alltid på jakt efter multitalanger. Vi anställer fotografer som kan klippa, projektledare som kan sälja men som också kan koka kaffe och samla ihop rekvisita. Här på företaget ska man kunna hugga i där det behövs.”

Vill ni växa?
”Visst finns möjligheten att aktivera säljet och pumpa ut ännu fler filmer. Och visst drömmer vi om att vara delaktiga i att skapa hitreklam som den om Bregottfabriken eller med Iprenmannen. Men framför allt prioriterar vi att bygga upp en skön företagskultur och att ha roligt på vägen. Vi gör film och affärer med hjärta. Dessutom vill vi få filmköparna att känna att det ska vara enkelt att köpa film.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies