ANNONS:
Till Di.se

Bilverkstäder bildar allians

  • SERVICELYFT. Sex kedjor startar en ny bokningssajt. Stående: Jörgen Forsberg Hedin Bil. Jörgen Rajala, Robert Bosch. Kenneth Andersson, AD. Marcus Larsson, Mekonomen. Sittande: Linus Ekström, OKQ8, Martin Engberg, Lasingoo och Ted Öqvist, Autoexperten. Foto: Jack Mikrut

Sex konkurrerande kedjor för bilservice sluter sig samman kring en gemensam bokningssajt. Ett av syftena är att möta hotet från danska Autobutler.
”Vi ska försöka locka över så många verkstäder som möjligt”, säger Marcus Larsson, vice vd för Mekonomen.

Bolagen bakom sajten är Mekonomen, Hedin Bil, AD, Autoexperten, OKQ8 och Robert Bosch. De har tillsammans cirka 25 procent av servicemarknaden i Sverige.

Den gemensamma sajten lanseras i slutet av november och ska heta Lasingoo.

”Namnet betyder ingenting särskilt. Det är ett ord med snärt och glädje i som vi hoppas ska bli ett starkt varumärke”, säger Marcus Larsson, som är en av initiativtagarna till sajten.

Jämför verkstadspriser

På Lasingoo kan bilägare söka efter verkstäder i närheten, jämföra fasta priser, betygsätta verkstäder och föra en elektronisk dagbok över alla kostnader som hör till bilägandet.

”Vi lägger över bokningsarbetet på kunden vilket gör att bilmekaniker kan koncentrera sig på själva servicearbetet. Det blir en enklare och billigare process”, säger Marcus Larsson.

Tjänsten ska vara gratis för konsumenter. För verkstäderna kommer det att finnas en prenumerationsavgift på 99 kronor i månaden, som dock subventioneras av Lasingoo det första året.

Dessutom ska sajten ta ut en avgift för varje bokning. Affärsmodellen påminner på så vis om Autobutlers, som har gjort succé i hemlandet och som nu expanderar i Sverige.

Autobutler tar ut en avgift på 10 procent per order.

Ska ge lägre kostnader

Marcus Larsson på Mekonomen har tidigare varit kritisk mot Autobutlers modell eftersom avgiften kan föras över till kunden.

”Visst finns det en risk att även Lasingoos kostnad förs över på kunden. Men vår avsikt är att bara ta ut hälften så stor avgift som de andra sajterna tar. Och vår övergripande ambition är att Lasingoo totalt sett ska ge lägre kostnader för såväl verkstad som för bilägare”, säger han.

Varför gör Mekonomen inte det här helt på egen hand?
”Det man ska komma ihåg är att konkurrensen mellan oss delägare i Lasingoo fortfarande är knivskarp. Men vi tror att det ger mycket större kundnytta att ha flera kedjor på ett och samma ställe. Kunden ska veta att han eller hon bara behöver gå in på en enda sajt”, säger Marcus Larsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies