ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Gick i land med kabelbytet

  • SALTSTÄNKT. Baltic Offshore har Kalmar som bas och här ligger fartyget Pleijel. Vd:n Thomas Eklund och de andra delägarna var anställda fram till 2006 då de startade eget och köpte loss fartyget. Foto: Sammy Steen

Vd:n Thomas Eklund hade tillväxtplanerna klara när han 2006 startade Baltic Offshore med sjökabelläggningsfartyget Pleijel.
Den minskade efterfrågan på telekabel skulle kompenseras med kraftkabel. Strategin lyckades.
I år är Baltic Offshore Gasellvinnare i Kalmar med en tillväxt på 285 procent under de senaste tre åren.

”Vi har varit snubblande nära att fördubbla omsättningen varje år sedan starten”, säger Thomas Eklund, vd och en av tre delägare till Baltic Offshore, som lägger, underhåller och plockar upp kabel i framför allt Östersjöområdet.

Med sig som delägare har han två nyckelpersoner som också var kolleger när de 2006 köpte loss verksamheten från den tidigare ägaren. Det är Stig Lindohf, hans tidigare chef och läromästare samt och Maj-Britt Aronsson, ansvarig för ekonomin.

Nu laddar Thomas Eklund om för ytterligare tillväxt. Om ett par år räknar han med en omsättning på minst 500 miljoner kronor.

En ny storkund är på väg in. Den danska energijätten Dong, störst på havsbaserade vindkraftsparker i Europa, har hört av sig.

”Vi får se om vi vill vara med och bjuda på ett avtal om underhåll av kraftkabel i vindkraftsparker och in till land”, säger Thomas Eklund.

Han kommer i alla fall vara väl förberedd.

Bygger till fartyget på längden

I år lägger Baltic Offshore nära 100 miljoner kronor på att bygga om sitt fartyg Pleijel.

”I vinter går vi på varv för att sätta i en ny huvudmaskin, nya propellrar, nytt elsystem, en ny kabelkarusell och nya hytter. Och så förlänger vi fartyget med 13,2 meter”, säger han.

Investeringen är helt självfinansierad.

”Vi har samlat ihop så mycket att det räcker till investeringarna. Men sedan står vi på plus minus noll igen nästa vår. Man kan säga att det här är ett år då vi laddar om.”

Efter ombyggnaden ska Pleijel kunna ta större jobb, större och mer kablar och tjäna ännu mer pengar.

Thomas Eklund är road av att om inte uppfinna, så i alla fall utveckla och anpassa lösningar för nya uppgifter ombord. Som ung gick han en yrkesutbildning för verktygsmakare, något han har haft stor nytta av. När det vid ett tillfälle behövdes läggas tre kablar på en gång och fartyget bara hade två kabelkaruseller, konstruerade han en extra lösning.

”När jag hör om Dong tänker jag på hur roligt det ska bli att få bygga och konstruera nytt”, säger Thomas Eklund.

”Vi har också förberett företaget för utveckling organisatorisk. I februari lanserade vi ett verksamhetssystem som gör att vi lätt kan köpa en båt, till trots att vi då blir dubbelt så stora som i dag”, säger Thomas Eklund.

Men har bolaget råd att vara borta från marknaden när Pleijel ligger på varv?
”Den här hösten är ändå död. Men nästa år kan jag redan se att vi får en massa jobb tack vare den här investeringen. Det väller in jobb för 2015.”

Ett av jobben handlar om 2.000 kilometer kabel på havsbotten från Sankt Petersburg i Ryssland ned till Tyskland.

”Går det i lås för huvudentreprenören får vi jobbet som underleverantörer. Det är redan klart”, säger han.

”Jag är ett telebarn”

Pleijel byggdes 1989 som ett av Televerkets två sjökabelfartyg. Det andra är Wartena, där Thomas Eklunds pappa arbetade som maskinist.

”Jag är ett telebarn”, säger han.

Efter Televerkets bolagisering och Telias privatisering på 1990-talet hamnade sjökabelverksamheten hos det finländska elnätsbyggarbolaget Eltel.

2004 var Thomas Eklund ansvarig för verksamheten:

”Uppgiften var nästan hopplös, de flesta optokablar var redan lagda. Vi hade bara Telia som kund och kunden hade inga jobb. Verksamhet var på väg mot förlust”, säger Thomas Eklund.

Almi tog för lång tid

Han började sondera marknaden för att bredda verksamheten från tele- till kraftkabel. Han pratade med Fortum. Vattenfall, ABB och liknande bolag. Men han lyckades inte övertyga Eltel.

2006 kom ordern från Finland: ”Sälj båten och permittera”. Det blev startskottet för Baltic Offshore.

Företaget fick klartecken från Eltel att köpa fartyget, avtal och kontrakt, kabelförrådet, lite kontorsmöbler och en massa instrument. Men när finansieringen var klar höll allting på att stupa på rörelsekrediten. Almi krävde pant i båten, vilket skulle ta två månader till. På Maj-Britt Aronssons inrådan tog de i stället sina egna pengar. Nyligen fick de tillbaka sina insatser när företaget lämnade sin första utdelning.

”Tidigare betraktade bankerna oss som arbetare från Televerket som inte skulle kunna driva företag. Fast det var just det vi hade erfarenhet av. I dag bemöter banken oss helt annorlunda och vi är nöjda. Nu bockar de och vi får sitta i de fina salongerna när vi kommer. Det är härligt”, säger Thomas Eklund.

 

Alla Gasellföretag i Kalmar län
  Företag, ort Bransch Anst. 2013 Oms 2013, Mkr Tillväxt 2010-2013, procent
1 Baltic Offshore, Kalmar Byggföretag               15 203,3 285
2 Fredrik K Snickeri & Bygg, Västervik Byggföretag 17 25,5 255
3 Syab Transportgymnasium, Kalmar Utbildning                   13 15,2 163
4 Hanssons Krog i Kalmar, Kalmar Restaurang 11 11,9 160
5 Ängö Sanering, Kalmar Företagstjänster             11 23,7 156
6 PRD Konsult, Oskarshamn Konsultföretag               16 25,9 149
7 Malkars Träningscenter, Kalmar Friskvård 38 27,2 146
8 Såmab Förvaltnings Aktiebolag, Kalmar  Fastighets-förmedling                   23 105,6 139
9 Entreprenad Aktiebolaget Stele, Kalmar  Byggföretag 14 25,7 124
10 Kjellgrens Busstrafik i Tranemo, Nybro Transport 41 42,3 117
11 En Trappa Upp i Kalmar, Kalmar Restaurang  12 11,5 116
12 Interexpress Sweden, Västervik  Transport 18 146,1 114
13 Mellanhanden, Kalmar Vård och omsorg              37 17 110
14 Svensk Tryckgjutning Sven Hjelte, Vimmerby Tillverkning        83 110,2 106

 

DETTA ÄR ETT GASELLFÖRETAG:

  • En omsättning som överstiger 10 Mkr.
  • Minst tio anställda.
  • Minst fördubblat sin omsättning från 2010 till 2013.
  • Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  • Ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
  • I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  • Sunda finanser.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies