ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Storaffär i it-succé

  • UPPKÖPTA. Alfred Ruth, Sorosh Tavakoli och Dante Buhay, grundare av Videoplaza. Foto: Jesper Frisk

Det svenska internetbolaget Videoplaza säljs till den australiska telekomjätten Telstra.
Priset är hemligt, men källor till Di uppger att det ligger på drygt en halv miljard kronor.

För sju år sedan startade Sorosh Tavakoli, Dante Buhay och Alfred Ruth tillsammans Videoplaza. Affärsidén var att skapa en plattform för annonsering i olika digitala kanaler.

När tittarna nu överger den traditionella tv:n för internet och mobilen så är Videoplaza perfekt positionerat.

”Vi agerar på en marknad som kommer att vara värd 40 miljarder dollar inom fyra, fem år”, säger Sorosh Tavakoli som är vd i internetbolaget.

Förra året nästan dubblades omsättningen till 40 Mkr och trendbrottet på tv-marknaden har gjort Videoplaza till ett hett uppköpsobjekt.

Redo för nästa steg

Redan för ett år sedan köpte den amerikanska jätten AOL upp konkurrenten Adap.tv för nästan 3 miljarder kronor och i början av sommaren tog Facebook över annonsteknikföretaget Liverail och betalade då minst lika mycket.

Och nu slukas alltså Videoplaza av en annan jätte, australiska telekombolaget Telstra. Via det nyligen förvärvade dotterbolaget Ooyala tar Telstra över majoriteten av aktierna i Videoplaza.

”Nu kan vi ta nästa steg i vår utveckling. Vi får finansiella resurser samtidigt som vi och Ooyala kompletterar varandra bra. Ooyala hjälper tv-bolagen att öka sin publik och vi maximerar annonsintäkterna för samma kunder”, säger Sorosh Tavakoli.

Köpeskillingen är hemlig men när Videoplaza före sommaren gjorde en nyemission på drygt 20 Mkr så värderades bolaget till knappt en kvarts miljard kronor. Enligt Di:s källor är värdet på bolaget nu uppe i drygt en halv miljard kronor när Telstra köper majoriteten av aktierna.

”Nöjda med affären”

De tre grundarna kommer att ha kvar en mindre del av sina aktier medan de andra storägarna säljer i princip allt. Bland ägarna återfinns bland annat de svenska riskkapitalbolagen Northzone och Creandum samt affärsänglarna Henrik Torstensson (vd i Lifesum) och Rolf Skoglund (tidigare chef för Microsoft i Sverige).

”Våra aktieägare är väldigt nöjda med affären. Det är kul att vi kan vara med och göra en stor exit, det har inte gjorts så jättemånga hittills på den svenska marknaden”, säger Sorosh Tavakoli som tror att affären kan betyda en injektion för andra svenska nystartade bolag inom tekniksektorn:

”Det här är bra för ekosystemet då mycket av pengarna kommer tillbaka i form av nya investeringar. Jag kommer själv att göra flera egna investeringar även om mitt fokus även i fortsättningen ligger på Videoplaza”, säger Sorosh Tavakoli.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer