ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

VW-fack vill flytta makt från Scania

  • MAKTFÖRSKJUTNING. Facket på tyska Volkswagen vill skapa ett gemensamt ägarbolag för koncernens lastbilsmärken. Det skulle minska inflytandet för Scanias styrelse, men välkomnas ändå av Metallklubben. Foto: Dan Boman

Scanias svenska ledning förlorar viktig makt till Tyskland om Volkswagens mäktige fackordförande Bernd Osterloh får sin vilja igenom.
Fackpampen, nära allierad med VW:s ordförande Ferdinand Piëch, kräver att ett koncernbolag bildas som styr lastbilsbolagen MAN och Scania.

Knappt ett halvår efter utköpet av Scania från Stockholmsbörsen ser det svenska inflytandet över Scania att minska ytterligare.

I en intervju med den tyska nyhetsbyrån DPA i helgen lade Bernd Osterloh fram kravet på att VW ska bilda ett nytt tyskt koncernbolag där lastbilsbolagen MAN, Scania samt VW-märkets kommersiella fordon ingår. Det nya bolaget ska styras av en nytillsatt styrelse och verkställande chef blir VW:s tillträdande lastbilschef Andreas Renschler.

Förändringar väntar

”Bernd Ostlerohs uttalanden i helgen är en stark signal om att förändringar stundar inom Volkswagens lastbilsverksamhet”, säger en initierad källa till Di.

Eftersom facket har ett stort inflytande över VW:s mäktige ordförande Ferdinand Piëch är sannolikheten hög för att Bernd Osterlohs förslag förverkligas.

Det innebär ofrånkomligen att viktig makt över Scania flyttar från det svenska bolagets styrelse och koncernledning till det nybilade tyska koncernbolaget. Scanias styrelse kan marginaliseras när de stora strategiska besluten fattas i det nya lastbilsbolagets styrelse.

”Den nya strukturen kommer att förenkla strukturen för att realisera synergier. Den nya styrelsen ska också diskutera övergripande strategier för lastbilsbolagen”, sa Bernd Osterloh till DPA.

Han tillade att beslut om att bilda ett koncernbolag bör fattas redan innan Andreas Renschler i februari efterträder Leif Östling som VW:s högste lastbilschef.

”Vi bör införa den nya strukturen så fort som möjligt. Det finns ingen anledning att vänta på Andreas Renschler”, sa Bernd Osterloh.

VW bekräftar inte

VW ville i går inte bekräfta att planen är att bilda ett nytt koncernbolag för lastbilsverksamheten.

”Vi har alltid sagt att vi håller alla möjligheter öppna för att förändra strukturen för Volkswagens lastbilsverksamhet och de olika märkena”, säger presstalespersonen Marco Dalan till Di.

Enligt Bernd Osterloh ska arbetstagarrepresentanter från Scania, MAN och VW få plats i det nya lastbilsbolagets styrelse.

Scaniafacket positivt

Johan Järvklo, ordförande för Metallklubben på Scania och även styrelsemedlem i Södertäljebolaget, välkomnar bildandet av ett gemensamt bolag för lastbilsmärkena.

”Vi vill ha ett bolag där de övergripande besluten om synergier mellan lastbilsbolagen fattas. I det bolaget får vi från Scania fackligt inflytande”, säger Johan Järvklo.

Lastbilar börsnoteras

När VW har bildat ett nytt koncernbolag för sina lastbilsmärken kan nästa steg mycket väl bli att bolaget börsnoteras i Tyskland. Enligt uppgifter i tyska medier tidigare i höstas skulle en börsnotering möjliggöra att VW-lastbilskoncern kan finansiera ett intåg på den nordamerikanska lastbilsmarknaden med en stor nyemission.

VW har aldrig bekräftat det, men samstämmiga uppgifter pekar på att VW:s ambition är att bli en stor spelare på den nordamerikanska lastbilsmarknaden genom att antingen förvärva Paccar eller Navistar

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies