ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Unga svenska företag hyllas i USA

  • GLATT. Innovationsförmågan stod i fokus när Svenska Handelskammaren i New York ordnade paneldebatt. Affärsängeln Kathryn Swintek, serieentreprenören Jane Walerud och Pär-Jörgen Pärson, delägare i Northzone, deltog. Foto: Pontus Höök

Var beredd på att springa genom en tegelmur, inte bara en utan hundra gånger.
Det rådet ger den amerikanska investerarveteranen Kathryn Swintek till aspirerande svenska start up-bolag.

”Att dra i gång ett nytt bolag i Sverige för med sig en rad nackdelar”, berättar Pär-Jörgen Pärson som är en svensk tungviktare inom området genom riskkapitalbolaget Northzone.

”Den största är att vi inte har någon egentlig hemmamarknad”, fortsätter han.

Brett bredband positivt

Optimister brukar anföra det faktum att Sverige är en liten nation vilket gör svenska uppstartsbolag globala på ett tidigt stadium.

”Men det är lättare sagt än gjort”, säger Pär-Jörgen Pärson som sedan tillägger att ett svenskt ursprung för med sig en rad fördelar för företag.

”Exempelvis är det förhållandevis prisvärt för oss att anställa ingenjörer”, säger han.

Inte minst har stor spridning av bredband fostrat generationer av datavana svenskar.

Under en paneldebatt i den svenska handelskammarens regi i New York hyllade både han och andra branschveteraner det svenska innovationsklimatet.

”Sveriges varumärke inom nystartade bolag är fantastiskt”, säger Kathryn Swintek, en amerikansk affärsängel, som förutom att själv investera i unga bolag leder arbetet inom investeringsbolaget Golden Seeds som riktar sig mot kvinnor inom tekniksektorn.

”Men Sverige kan göra ännu mer”, fortsätter hon och efterlyser ännu större fokus mot små och snabbväxande bolag.

Paneldebatten var ett inslag under en temadag i New York med titeln Innovate 46, som uppmärksammade just svenska teknikbolag.

Mer än en produkt

Även Jane Walerud, serieentreprenör, investerare och styrelseledamot i Sven Hagströmers maktbolag Creades, delade med sig av sina erfarenheter. Hon kritiserade en i sammanhanget vanlig uppfattning om att ett bolag med en bra produkt inte behöver skynda fram några intäkter.

”Jag tror att det är viktigt att kunden känner att produkten är värd att betala för. Därmed inte sagt att det måste vara lönsamt första dagen”, säger hon och tillägger att lysande företagsidéer inte behöver handla om att skapa nya produkter överhuvudtaget.

”Produktutveckling är sexigt, men det är processutveckling som drar in pengar”, säger hon och nämner Spotify och Klarna som två stora succéer som inte tagit fram nya produkter.

I stället har bolagen förbättrat hur musik och betaltjänster förmedlats, vilket skapat smidigare upplevelser för användare.

”Jag letar efter processutveckling när jag själv söker bolag att investera i”, fortsätter Jane Walerud.

Söker tuffingar

Pär-Jörgen Pärson lyfte också fram de många utmaningar och oväntade turer som hör till både nyföretagande och investeringar i sådana:

”Jag kan inte minnas att jag någonsin satsat pengar i ett bolag som faktiskt följt den intäktsmodell som jag investerat i”, säger han och försäkrar att han är lika glad för det.

Kathryn Swintek säger att hon som investerare söker entreprenörer som är beredda på motstånd.

”Jag letar efter någon som är beredd att rusa genom en tegelvägg. Kanske tjugo eller hundra gånger om”, säger hon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer