1515

Vi vill göra Bromma till en fossilfri flygplats

Precis som alla andra branscher innebär fossilfritt en stor möjlighet för flyget. Bland annat kommer behovet av stadsnära flygplatser att öka. Vi vill göra Bromma flygplats till Sveriges första fossilfria centrum för flyg, skriver ett antal entreprenörer.

FLYG. Istället för att spekulera om flygets återhämtning borde regeringen använda pandemin till en hållbar satsning på svenskt flyg. Vårt avlånga land är som gjort för smarta, snabba transporter, skriver Linda Sandberg, Pigge Werkelin och andra entreprenörer från olika delar av landet.
FLYG. Istället för att spekulera om flygets återhämtning borde regeringen använda pandemin till en hållbar satsning på svenskt flyg. Vårt avlånga land är som gjort för smarta, snabba transporter, skriver Linda Sandberg, Pigge Werkelin och andra entreprenörer från olika delar av landet.

Sverige är ett fantastiskt land, samt långt och till stora delar glesbefolkat och en bra bit från händelsernas centrum. God tillgänglighet är avgörande för medborgare och näringslivet i dag och imorgon. Samtidigt har vi har stora utmaningar med klimatomställningen och pandemin. Men omställningen och återkomsten innebär också stora möjligheter.

Hissnande 1070 miljarder kronor ska investeras i Sverige norr om Gävle under kommande decennier, varav 700 miljarder i Norrbotten, på att revolutionera en industri som i dag står för 7 procent av de totala globala koldioxidutsläppen. Sverige ser ut att bli först med att framställa miljövänligt stål, och vi kommer att göra det i sådan stor skala att det enligt trovärdiga prognoser kommer att kunna leda till att Sverige kommer att ta stora marknadsandelar i stålindustrin. Bra för Sverige och fantastiskt för vår planet.

I Slite på Gotland väntas cementfabriken bli först i världen med att framställa fossilfri cement. Med tanke på att cementindustrin står för 3-4 procent av världens alla koldioxidutsläpp så är det också en fantastiskt bra ambition.

Vi har en liknande möjlighet att ta ledartröjan för hållbart flyg. Flyget i Sverige har inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige antagit en färdplan för fossilfrihet som visar hur inrikesflyget kan vara helt fossilfritt år 2030 och hur flyg som startar från svenska flygplatser kan vara fossilfritt 2045. Med bioflygbränsle, elektrifiering och vätgas blir flyget mer hållbart. Det första svensk elflygplanet beräknas vara i luften 2026. I Piteå finns en pilotanläggning för produktion av hållbart bioflygbränsle i Norrbotten. Grönt flyg kan bli en exportsuccé för Sverige.

Sammantaget kan man säga att näringslivet är långt förbi den punkt då hållbarhetssatsningar tippade över från att vara kostnader för att ta ansvar till att bli möjligheter som skapar nya möjligheter och energi att röra sig i en riktning som är bra för både planeten och affärerna.

Det är bara en sak som då och då visar stora problem i att hänga med i denna positiva utveckling: politiken. Här tycks behovet att profilera sig mot varandra ofta övertrumfa det verkliga behovet av att dra åt samma håll och bidra till en gemensam utveckling. Hur ska man annars tolka regeringens plötsliga avsiktsförklaring att lägga ned Bromma flygplats?

Regeringens vilja är baserad på en rapport från Swedavia, gjord under 2020, som sägs komma fram till att Bromma flygplats inte är lönsam att driva. Rapportens slutsats har blivit ifrågasatt och därför är det mycket märkligt att den fortfarande inte är offentliggjord. Vad är det som gör att denna rapport är hemligstämplad?

En av anledningarna till att slutsatsen ifrågasatts är att det finns skäl att tro att inrikesflyget kommer att få ett uppsving i takt med att det miljövänliga flyget utvecklas och blir tillgängligt. Elflygplan kommer ha goda förutsättningar att ta över som transportsätt för inrikesflyg. Vid sidan om elflyget utvecklas som bekant även andra miljövänliga tekniker och bränslen för flyget. Detta är bakgrunden till att det numera finns privata intressen att ta över driften av Bromma flygplats och göra den till Sveriges första fossilfria flygplats.

Utvecklingen mot ett fossilfritt flyg borde bejakas. Risken med regeringens utspel mot Bromma flygplats är att det istället uppfattas som en signal att vi ska flyga mindre och helst inte bosätta oss så långt från huvudstaden. Det försämrar förutsättningarna, inte bara för de lovande svenska investeringarna i morgondagens flygtransporter, utan även för allt som händer på andra områden en bit ifrån Stockholm.

Därför måste alla utspel på detta område först och främst handla om att säkra regionalflygets möjligheter att erbjuda attraktiva flygmöjligheter och flygtider till huvudstaden, innan man kommunicerar ut att en av två flygplatser ska läggas ned. Det är inte avgörande för vare sig utvecklingen av hållbart flyg eller transportbehoven att just Bromma flygplats blir kvar, men när förutsättningarna utreds bör följande saker tas med:

•Sverige behöver flyget. Både för att resa ut i världen, för resor över dagen till huvudstaden och för en hållbar logistikkedja för gods.

•Arlanda kan inte möta denna efterfrågan utan utbyggnad, och kanske inte ens fullt ut med nya investeringar. 

•Ett hållbart elflyg kommer att förändra logistiken och öka efterfrågan på stadsnära flygplatser. Det kommer sannolikt behövas Brommaliknande flygplatser på både lång och mycket lång sikt.

Istället för att spekulera om flygets återhämtning borde regeringen använda pandemin till en hållbar satsning på svenskt flyg. Vårt avlånga land är som gjort för smarta, snabba transporter. Att ett av regeringspartierna firar med tårta att Sverige blir av med en flygplats som länkar samman Stockholms innerstad med andra regioner istället för att presentera en grön offensiv som stöder den accelererande hållbarhetsutvecklingen i svenskt näringsliv är helt enkelt inte bra.

Linda Sandberg, Norrtälje, Roslagens Helikopterflyg AB

Sven-Olof Gudmundsson, Halmstad, Circle K

Pigge Werkelin, Gotland, serieentreprenör

Maud Spencer, Piteå, Svalson AB

Malin Hamlin, Kalmar, företagare

Anders Franklin, Lycksele, TM Konsult

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?