1515

Vi satsar på vård och polis

Regeringens övergångsbudget är inte fri från partipolitik, tvärtom är den en förlängning på en rödgrön politik vi motsätter oss. Därför kommer vi att lägga ett motförslag som vi hoppas vinner, skriver ELISABETH SVANTESSON och ULF KRISTERSSON, (M).

Moderaterna kommer förvalta väljarnas förtroende genom tydliga förslag i riksdagen om fler poliser, bättre integration och mer tillgänglig sjukvård. Vi kommer att lägga en budgetmotion som är bra för Sverige, skriver Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson, moderaterna.
Moderaterna kommer förvalta väljarnas förtroende genom tydliga förslag i riksdagen om fler poliser, bättre integration och mer tillgänglig sjukvård. Vi kommer att lägga en budgetmotion som är bra för Sverige, skriver Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson, moderaterna.Foto:Alexander Larsson Vierth/TT

Nyligen gav vi beskedet att Moderaterna även i höst kommer att lägga en genomarbetad budgetmotion i Sveriges riksdag. Helst skulle vi göra det tillsammans med hela Alliansen, men om det inte är möjligt så lägger vi fram en egen budget med politisk utgångspunkt i Moderaternas och Alliansens reformagenda.

Efter vårt besked cirkulerar en rad felaktiga påståenden om själva budgetprocessen. Låt oss därför tydliggöra hur vi moderater ser på budgetprocessen och höstens budgetbeslut inför 2019.

Valrörelsen dominerades av flera stora och allt mer akuta samhällsproblem: Gängskjutningarna som har ökat, vårdköerna som har fördubblats och integrationen som inte fungerar bra. Problem som riskerar att förvärras när vi står inför en konjunkturnedgång.

Eftersom problemen inte tar paus, kan inte heller viktiga reformer som tar tag i de problemen tillåtas vänta. Även om Sverige nu har en övergångsregering sedan den rödgröna regeringen avsattes, så har Sverige ingen ”övergångsriksdag”. Att de partier som valts in i riksdagen också driver den politik de har gått till val på borde vara en självklar utgångspunkt. För oss moderater är det lika självklart att vi ska leva upp till det ansvar som våra väljare har gett oss.

Vi har stor respekt för att en förlängning av föregående års budget är en rimlig princip när en övergångsregering utformar en budgetproposition. Men att den budgeten skulle vara ”fri från partipolitik”, som förs fram av bland andra Socialdemokraterna, är helt felaktigt. Även om Finansdepartementets budgetproposition kommer innehålla få nya politiska initiativ, så innebär den ändå en förlängning av rödgrön ekonomisk politik.

Den uppkomna situationen sätter fingret på en viktigt konstitutionell aspekt. Det sägs ibland att det blir svårt att utkräva ansvar om det blir en annan budget som vinner bifall än den som har lagts fram av regeringen. Våra grundlagar är dock kristallklara. Det är i riksdagen som finansmakten ligger. Det är bara riksdagen som har befogenheten att besluta om skatter och statens utgifter.

För Moderaternas del kommer de förslag som läggs dels rymmas inom det finanspolitiska ramverket, dels klara de krav på beredning som ställs i regeringsformen. Det bör också tilläggas att i stora delar av en statsbudget är alla partier överens. Moderaternas budgetmotion innebär att vi utifrån en heltäckande budget, framtagen på Finansdepartementet, lägger till de reformer som Sverige behöver och tar bort den politik som vi anser vara fel. Så har det varit tidigare år och så kommer det bli också i år. Så sent som 2014 vann Alliansens budgetmotion i riksdagen, till nytta för svensk ekonomi.

En stor skillnad i år är att tiden för behandling i riksdagen kommer att vara kortare än vanligt, vilket ställer krav på att förslagen är tydliga och genomförbara. Moderaternas budget kommer därför att innehålla färre förslag än vanligt och vi kommer att lägga än mer möda på att alla reformer ska vara preciserade och snabbt genomförbara.

Några gör nu gällande att det är närmast orättvist att Moderaterna går fram med egen politik medan Socialdemokraterna är bakbundna av regler. För det första har vi ett ansvar gentemot svenska folket, inte mot andra partier eller en avsatt regering. För det andra är Socialdemokraterna inte regeringen. Socialdemokraterna är ett parti som alla andra i Sveriges riksdag. Därmed står det dem fritt att skriva en egen budgetmotion om man vill ändra övergångsregeringens budgetproposition. Vi noterar att Socialdemokraterna inte heller har uteslutit den möjligheten. Det gör de rätt i.

Att regeringsbildningen får ta den tid som behövs för att Sverige ska få en ny regering är naturligtvis viktigt. Men det innebär inte att riksdagen kan låta bli att ta sitt ansvar för Sverige. Moderaterna kommer förvalta väljarnas förtroende genom tydliga förslag i riksdagen om fler poliser, bättre integration och mer tillgänglig sjukvård. Vi kommer att lägga en budgetmotion som är bra för Sverige. Vi hoppas att den vinner brett stöd i riksdagen.

Ulf Kristersson, partiledare (M)

Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson (M)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?