1515

Vi säger nej till förtida avveckling av Bromma

Bromma flygplats kan bli en mönsterflygplats för elflyget. Att forcera fram en avveckling är oansvarigt, skriver Irene Svenonius (M), gruppledare i Region Stockholm. 

Bromma flygplats har potential för elflyg, som väntas introduceras i inrikesflyget i mitten av 2020-talet. Inte nog med att elflyg är utsläppsfritt, det är också avsevärt tystare än dagens flygplansmodeller. Det går inte att överskatta elflygets möjligheter för små, stadsbelägna flygplatser som Bromma, skriver Irene Svenonius.
Bromma flygplats har potential för elflyg, som väntas introduceras i inrikesflyget i mitten av 2020-talet. Inte nog med att elflyg är utsläppsfritt, det är också avsevärt tystare än dagens flygplansmodeller. Det går inte att överskatta elflygets möjligheter för små, stadsbelägna flygplatser som Bromma, skriver Irene Svenonius.Foto:Pontus Lundahl/TT

Den senaste tiden har attackerna mot Bromma flygplats haglat. Intresseorganisationer och politiska partier vill nu hetsa fram en förtida nedläggning av Bromma flygplats som är navet i de regionala förbindelserna i Sverige. Socialdemokraterna är än mer radikala som vill forcera fram en nedläggning på bara tre år. Det är en skadlig politik för Stockholm och Sverige och riskerar landets förmåga till ekonomisk återhämtning efter pandemin, 

Det finns en direkt koppling mellan infrastruktur och tillväxt. Ett större utbud av flyglinjer ger större möjligheter till investeringar i svenskt företagande, vilket leder till nya jobb och ökade skatteintäkter. För att företag ska kunna se lönsamhet i att etablera sig i Stockholm, eller i andra delar av Sverige måste internationella och nationella förbindelser stå stabila att möta framtidens ökade rörelsemönster för arbetskraft och varor. Menar man att hela Sverige ska leva måste det vara möjligt att ha huvudkontor och verksamhet i hela Sverige. 

Bromma utgör ett viktigt nav för många av Sveriges regionala flygplatser. Över 1,5 miljarder kronor har nyligen investerats i flygplatsen. Det har byggts en utökad avgångshall, ny ankomsthall, nya gater, nya uppställningsplatser för flygplanen och funktionella och övertäckta utomhusgångar. Två nya stationsplatser för Tvärbanan ska byggas i anslutning till terminalen som ger god kollektivtrafik. 

Flygplatsen anses dessutom ha potential för elflyg, som väntas introduceras i inrikesflyget i mitten av 2020-talet. Inte nog med att elflyg är utsläppsfritt, det är också avsevärt tystare än dagens flygplansmodeller. Det går inte att överskatta elflygets möjligheter för små, stadsbelägna flygplatser som Bromma. Buller, utsläpp och luftföroreningar kommer inte längre att vara ett problem med framtidens elflyg. Bromma skulle kunna bli en mönsterflygplats för framtidens utsläppsfria och tysta elflyg. 

Socialdemokraternas hot om att hetsa fram en nedläggning av flygplatsen inom de närmsta åren skulle innebära kapitalförstöring av de nyligen investerade 1,5 miljarder kronorna i flygplatsen och ha förödande effekter för Stockholmsregionens attraktionskraft och tillväxtpotential. Dessutom går Stockholm miste om en viktig möjlighet till att vara ledande inom innovativa transporter.  

Erfarenheter från tidigare kriser såsom terrorattentaten den 11 september och finanskrisen visar att flyget återhämtar sig när konjunkturen vänder. Prognoser visar också att flyget kommer att återhämta sig till nivåerna innan pandemin senast år 2025, och kommer därefter att stiga kraftigt de kommande decennierna. Vid det läget menar alltså Socialdemokraterna att Stockholm ska stå sämre rustat för att möta återgången i flygtrafiken.

En politik som tar ansvar för Stockholmsregionens och Sveriges möjligheter till ekonomisk återhämtning, jobb och tillväxt kan inte förbise flygets givna roll för att attrahera och behålla huvudkontor, investeringar och internationell forskning. De kommande fem åren av lågtrafik är ett gyllene tillfälle att påbörja den efterfrågade utbyggnaden av Arlanda så att flygplatsen står redo att möta det ökade antalet resenärer.

För Moderaterna är det självklart att en eventuell omstrukturering av huvudstadsregionens internationella och regionala förbindelser måste ske i rätt ordning. Debatten om Bromma flygplats kan inte förenklas av önsketänkande ideologier. Arlanda måste ha den kapacitets- och förbindelseutveckling flygplatsen behöver för att kunna hantera en eventuell överflyttning av Brommas flygtrafik, innan beslut kan fattas om att lägga ner Bromma. Det kommer ta betydligt längre tid än tre år. Det är uppenbart att den socialdemokratiskt ledda regeringen gång på gång offrar tillväxt, trafikinvesteringar och regional utveckling. Det är inte rätt väg för vare sig Sverige eller Stockholmsregionen.

Irene Svenonius

Gruppledare i Region Stockholm (M)


Innehåll från DentmeAnnons

Därför ska du ge dina anställda en årlig tandläkarundersökning

Företagstandhälsa är nytt i Sverige och det är Dentme som har tagit stafettpinnen på marknaden. Men varför ska man ge sina anställda en årlig tandläkarundersökning?

– Du får friskare medarbetare, men det kan också vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden, säger David Kruse, medgrundare och vd.

Så kan du bli en mer omtänksam arbetsgivare 

Idag är kampen om arbetskraft stenhård. Företag över hela landet vrider och vänder på alla idéer för att locka talanger till deras bolag. Nya och intressanta förmåner kan vara lösningen för att både attrahera, motivera – och behålla personal. 

– Företagstandhälsa är en värdefull förmån för både arbetsgivare och anställda. För att kunna skapa friska arbetsplatser måste man ha en helhetssyn på hälsa, där munhälsan i allra högsta grad ingår, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Hadi Ahmad och David Kruse, medgrundare av Dentme.
Hadi Ahmad och David Kruse, medgrundare av Dentme.

Tandhälsa som förmån

Dentme är först i Sverige med att erbjuda tandhälsa som förmån till arbetsgivare. Samtliga medarbetare erbjuds en årlig undersökning på någon av Dentmes partnerkliniker. Dessutom kan de när som helst få råd och hjälp av erfarna tandläkare och tandhygienister direkt via mobilen eller surfplattan. 

– Det lönar sig att arbeta förebyggande – både för företaget och individen. För oss känns det självklart att patienten ska kunna möta tandläkare digitalt på samma sätt som inom andra områden och samhället i stort, säger David Kruse, medgrundare samt vd och betonar att arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. 

Hadi Ahmad berättar att cirka 40 procent av Sveriges befolkning inte har regelbunden kontakt med tandläkare. Många lider dessutom av tandläkarrädsla.

– Det har blivit ett folkhälsoproblem. Vi gör det enklare för patienten att snabbt få hjälp och råd samtidigt som vi är med och frigör resurser på klinikerna. Vi vet hur mycket tid som går åt till att diagnostisera saker som enkelt kan skötas från mobilen, som exempelvis en tappad fyllning eller krona, säger han. 

Besök via appen

Det första besöket sker via appen, vilket betyder att de anställda inte behöver lägga tid på att besöka en klinik. De kan ta samtalet på en kafferast, eller hemma i soffan. Bedömer Dentmes tandläkare att patienten behöver vidare vård bokar de in ett besök på någon av deras anslutna partnerklinikerna. 

– Du kan enkelt boka in en uppföljning via appen vilket sparar tid för både patienter och tandläkare. Hela och friska tänder är viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv. Med Dentme som personalförmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt, säger David Kruse. 

Så kan du bli en mer omtänksam arbetsgivare

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?