1515

Vi gör allt vi kan inom ramen för regelverket

DEBATT. Osäkerheten kring pandemins påverkan på arbetskraftsinvandringen är stor. Det finns en risk att arbetstagare kan tvingas lämna Sverige, men inte på grund av snäv regeltolkning utan för att världen fått en tvärbroms i ekonomin som skapar ökad arbetslöshet, skriver Mikael Ribbenvik, Migrationsverkets generaldirektör.

ARBETSKRAFT. Coronaviruset får stora konsekvenser för företag och individer. Men vissa åtgärder som efterfrågats av Migrationsverket kräver lagändringar.
ARBETSKRAFT. Coronaviruset får stora konsekvenser för företag och individer. Men vissa åtgärder som efterfrågats av Migrationsverket kräver lagändringar.Foto:Marcus Ericsson/TT

Coronautbrottet har försatt hela världen och även Sverige i krisläge. I en debattartikel i Di den 17 april tog Fredrik Bendroth och Peter Lindström upp några farhågor när det gäller arbetskraftsinvandringen. De företräder ett företag som arbetar med relocation och ser med oro på vilka effekter pandemin får för utländsk personal i Sverige som förlorar jobbet. De vill att Migrationsverket ska se över hur reglerna tillämpas så att Sverige inte förlorar värdefull kompetens.

För oss på Migrationsverket är det en given utgångspunkt att inom ramen för gällande rätt värna näringslivets kompetensbehov och konkurrenskraft. Det finns en seglivad myt om att många högkvalificerade arbetstagare utvisas på grund av en restriktiv tolkning av regelverket. Det är inte sant. De två senaste åren har Migrationsverket efter prövning i sak beviljat 98 procent av alla ansökningar om förlängt arbetstillstånd för personer i yrken som kräver spetskompetens, som it-specialister. Det är alltså väldigt få som i dag får lämna Sverige för att de inte uppfyller villkoren för förlängt tillstånd. Därför är det olyckligt att skribenterna odlar myten om en våg av så kallade kompetensutvisningar. Vi håller med om att det finns en risk för att arbetstagare i pandemins spår kan tvingas lämna Sverige, men inte på grund av snäv regeltolkning utan för att världen fått en tvärbroms i ekonomin som skapar ökad arbetslöshet. 

Vi på Migrationsverket gör vårt yttersta för att i den här situationen underlätta och stötta drabbade arbetstagare och företag på det sätt vi kan inom ramen för nuvarande regelverk. Samtidigt måste man vara medveten om att det här är en kris som i grunden kan rucka på företags möjligheter att rekrytera och behålla arbetskraft. Även människor som rekryterats från andra länder kan förlora jobbet och därmed grunden för sitt arbetstillstånd. Det finns inget stöd i lagen för att göra undantag för dem som inte får fortsatt anställning på grund av virusutbrottets ekonomiska effekter.

Men även om det inte finns några specifika regler som omfattar konsekvenserna av virusutbrottet kan det vara bra att känna till några saker. Vi vill till att börja med vara tydliga med att en permittering inte behöver påverka möjligheten att behålla tillståndet eller få det förlängt. Det räcker att man tjänar minst 13.000 kronor i månaden och uppfyller anställningsvillkoren i övrigt. Lönen räknas även om arbetsgivaren får ersättning för lönekostnaderna enligt de nya reglerna om korttidsarbete.

Skribenterna efterlyser vidare automatiskt förlängda visum för dem som efter en avslutad tillståndsperiod inte kan resa hem på grund av resebegränsningar. Den frågan har Migrationsverket löst genom att använda möjligheten att bevilja uppehållstillstånd för besök. Vistelsen påverkar därmed inte personens möjlighet att i framtiden få ytterligare tidsbegränsat uppehållstillstånd för arbete eller ett permanent uppehållstillstånd.

Vi är precis som skribenterna medvetna om att det kan vara svårt att påbörja sin anställning inom lagstadgade fyra månader när det inte går att resa in i landet. Här erbjuder lagen dock ingen möjlighet att göra undantag från tidskravet. Det vi kan göra är att uppmana de sökande att meddela Migrationsverket så att vi kan återkalla tillståndet. Sedan får personen ansöka om ett nytt tillstånd när det går att resa igen. Handläggningen går fort, i fjol var väntetiden i snitt cirka 24 dagar i yrken med krav på fördjupad högskolekompetens.

Vi delar uppfattningen att virusutbrottet får konsekvenser för företagens möjlighet att behålla kompetens som är värdefull för Sverige. Det är en olycklig följd av en snabbt och kraftigt vikande konjunktur. Vi gör allt vi kan för att mildra effekterna men vi kan bara använda de verktyg som lagstiftningen ger oss. Om man vill att människor som förlorar jobbet - och inte kan hitta något nytt inom tre månader – ska kunna stanna kvar till dess den ekonomiska återhämtningen börjar, och företagen kan rekrytera igen, krävs lagändringar och sådana kan bara göras på politisk väg.

Mikael Ribbenvik, generaldirektör vid Migrationsverket

Läs artikeln av Fredrik Bendroth och Peter Lindström här. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?