1515

Vi är beredda – är politiken det?

DEBATT. Det är bra att politiken driver frågan om infångning av koldioxid. Men det kräver stora investeringar, det skriver Björn Eisner, ordförande Öresundskraft och Anders Östlund, vd Öresundskraft, i en replik på Nyamko Sabunis (L) debattinlägg i Di den 29 september.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Vi ser mycket positivt på att politiken driver frågan om negativa utsläpp. Koldioxidutsläppen måste minskas men även negativa utsläpp – infångning av koldioxid – behövs. Det krävs för att Sveriges klimatmål om att netto-noll utsläpp 2045 ska uppnås. 

I Helsingborg ska målet nås redan 2035 och arbetet drivs längs flera fronter. Kolinlagring i mark är ett prioriterat område, ett annat är den så kallade biokol-anläggning som byggs av Nordvästra Skånes Renhållning (NSR). Därtill genomför vi en detaljerad förstudie för en fullskalig anläggning för koldioxidinfångning vid Filbornaverket, där energi utvinns ur avfall. Den ger årligen upphov till 200 000 ton koldioxid, varav 120 000 ton icke-fossil koldioxid.

Logistiskt sett är förutsättningarna i Helsingborg goda för koldioxidhantering med hamn och utskeppningsmöjligheter. Vi jobbar både med en terminal för lastning på fartyg och för en dialog med norska aktörer om lagring. 

Men. Under arbetet har vi fått en indikation på den totala prislapp som krävs för att kunna fånga in 200 000 ton koldioxid årligen och det handlar om mycket stora belopp. Satsningen innebär en avsevärd investering för oss.

Icke desto mindre är vår utgångspunkt att göra investeringen på kommersiella grunder. En absolut förutsättning är då långsiktiga avtal för ersättning av infångad CO2. En omvänd statlig auktion är ett bra förslag och även en marknadslösning kan fungera, bara den är långsiktig och möjliggör även för mindre aktörer att delta. Långa avtal för verifierade, negativa utsläpp är en förutsättning.

Utöver detta måste de första anläggningarna få ett investeringsstöd, det är riskfyllt och dyrt att vara först. Offentligt investeringsstöd måste ges till de första anläggningarna när tekniklösningen utformas som sedan enkelhet kan kopieras. 

Vi är tidigt på frågan och den enda rekommendationen vi får av expertisen i Sverige är ”avvakta och se, det är för stor risk att börja nu”. Ytterligare en osäkerhetsfaktor är att koldioxidinfångning kräver stora mängder energi.  För vår del handlar det om merparten av den el vi producerar vid anläggningen och en femtedel av värmeproduktionen. Det är energi som måste ersättas vilket sätter ännu skarpare ljus på den högaktuella frågan om effekt och nätkapacitet.

Allt detta går att lösa och måste lösas. Att sitta still i båten löser inte klimatkrisen. Och om detta ska komma igång måste någon dela den initiala risken med oss och vår ägare Helsingborgs Stad. 

Vi är redo att satsa nu för att vara igång 2025. Men är politiken redo?

Björn Eisner, ordförande Öresundskraft

Anders Östlund, vd, Öresundskraft

 


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?