ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Veidekke: Sund konkurrens förutsätter lika villkor

REPLIK. Den 5 mars publicerade Veidekke tillsammans med Dipart och Expandera Mera samt två fackliga organisationer gemensamt en debattartikel som pekade på hur Trafikverket respektive SABO (intresseorganisation för de allmännyttiga bostadsföretagen) genom sin upphandlingspolitik riskerar att underminera kärnan i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

I två repliker, båda från den 9 mars, får vi mothugg av dels Hampe Mobärg, vd för Maskinentreprenörerna samt av Anders Nordstrand och Jonas Högset, vd respektive chef för boendefrågor på Sabo.

I båda fallen lyckas skribenterna navigera undan från det centrala budskapet i vår debattartikel; vad är innebörden av sund konkurrens och hur ska svensk välfärd finansieras om arbete som utförs i Sverige beskattas i andra länder?

Låt oss först som sist slå fast att Veidekke är grundmurat för konkurrens, frihandel, öppna gränser samt att såväl utländska företag som utländska yrkesarbetare ska ha möjlighet att arbeta och verka i Sverige. Veidekke är själv ett exempel på den saken. Företaget har sitt säte i Norge, är noterat på Oslobörsen men finns sedan 1998 representerat i Sverige med egna dotterbolag. Det blir med andra ord ganska uppenbart att Hampe Mobärg skjuter över målet när han hävdar att vi önskar ”motverka utländska företag”.

Idag har Veidekke cirka 2.000 anställda i Sverige och en omsättning på cirka 10 miljarder kronor. Vi är tacksamma över att vi med vårt eget exempel kunnat bidra till ökat konkurrens i den svenska byggnäringen. Men vi gör det på den svenska arbetsmarknadens villkor. Vi betraktar kollektivavtal som en självklarhet. Likaså att våra företag och anställda betalar skatt i Sverige och på det sättet bidrar till vår gemensamma välfärd.

I vår dagliga verksamhet konkurrerar vi med andra branschkollegor. För det mesta sker det på lika villkor. Allt oftare möter vi dock företag som konkurrerar i en egen division. En lång rad av dem, i flertalet fall utländska företag, gör det alldeles uppenbart med lägre löner och skatteundandragande som affärsidé.

Konsekvenserna av detta förhållande beskrivs utförligt och pedagogiskt i rapporten ”Trafikupphandlingens kostnader”. Skatteintäkter går förlorade, arbetstillfällen och kompetens försvinner och företag som försöker göra rätt för sig konkurreras ut.

Detta har inget med frihandel att göra som per definition handlar om att varor producerade i andra länder produceras på de villkor som råder där. I detta fall talar vi dock om produktion som sker i Sverige. Själva kärnan i den svenska modellen, så som den formulerades redan på 1930-talet, är att på svensk arbetsmarknad konkurrerar vi inte med låga löner. Med utgångspunkt från detta synsätt skapades den svenska arbetsmarknadsmodellen byggd på parter och kollektivavtal.

Sabo undviker kärnfrågan genom att med en glidande formulering skriva att ”svenska förutsättningar ska gälla för de företag som ska vara verksamma här”. Vad betyder det? Ska svenska kollektivavtal gälla? Ska företag som Sabo anlitar också ha fast driftsställe och betala skatt i Sverige?

I den skrift som vi hänvisade till i den ursprungliga artikeln (”Så underlättar vi för utländska byggföretag i Sverige”) heter det att Sverige ”inte fullt ut utnyttjat potentialen i den europeiska arbetsmarknadsmodellen”. Det hade varit bättre om Sabo klargjort att man fullt ut stod upp för den svenska modellen och inom den ramen sökte lösningar som främjade ökad produktivitet och effektivitet.

Här har vi nämligen en gemensam uppgift. Att svenska byggpriser är högre än genomsnittet i Europa har alldeles uppenbart flera orsaker, som att svenska markpriser rakat i höjden (kommunalt ansvar), att svenska regler i vissa avseenden går för långt (statligt ansvar), att vi har Europas högsta klimat- och energiambitioner (ska vi vara stolta över), att svenska löner och skatter är högre än genomsnittet (bidrar till vår välfärd) och att svensk byggindustri fortfarande är alltför fragmentiserad och drivs alltför hantverksmässigt.

Sabo, Trafikverket och svensk byggindustri skulle ha allt att vinna på ett fördjupat samarbete. Tillsammans skulle vi kunna verka för nya upphandlingsformer, teknik- och metodutveckling, standardisering, digitalisering och att flytta in mer tillverkning i fabrik, för att på det sättet främja en modernisering av den svenska byggbranchen. Att kortsiktigt välja leverantörer med lägre löner och skatter är dock fel väg att gå och innebär endast att vi sågar av den gren som vi alla sitter på.

Jimmy Bengtsson, vd, Veidekke
Lennart Weiss, Kommersiell direktör, Veidekke


Läs den första debattartikeln här.

Läs svar från Maskinentreprenörerna här.

Läs svar från Sabo här.

Läs svar från Seko och Byggnads här.


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies