ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ica: Våra lastbilar i storstäderna ska vara fossilfria 2025

  • FOSSILFRITT. Den nya bränslestrategin omfattar alla vägtransporter inom Ica Gruppens bolag i Sverige samt alla transporter till lager, inklusive de från övriga Europa, skriver Per Strömberg och Svante Axelsson. Foto: Björn Dalin

DEBATT. Ica och Apotek Hjärtat antog nyligen Fossilfritt Sveriges så kallade transportutmaning. När ett stort företag tar ett helhetsgrepp kring bränsle och transporter ger det möjlighet att öka lönsamheten, skriver Icas vd Per Strömberg tillsammans med Fossilfritt Sveriges nationella samordnare Svante Axelsson.

Via skepp, räls och landsvägar har Sverige blivit rikt. Industri och lantbruk har i hundratals år använt båtar och vagnar för att ta sig till städer och hamnar för att sälja sina varor.

Men transportsektorn står för stora klimatutsläpp som riskerar att förändra hela vårt samhälle i grunden. Inrikestransporter, exklusive flyg, står för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser enligt Naturvårdsverket. En grön omställning av transportsektorn är därför en av de viktigaste framtidsfrågorna för det svenska näringslivet.

Ska Sverige kunna uppnå de mål om minskade utsläpp som riksdagen antagit behöver näringslivet göra mer.

Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. En viktig del av Fossilfritt Sveriges arbete är de utmaningar som tagits fram för de aktörer som vill bidra till klimatomställningen.

Nu antar Ica Sverige och Apotek Hjärtat Fossilfritt Sveriges transportutmaning. Ica Gruppen har sedan tidigare som mål att bli klimatneutrala till 2020, och kommer i och med denna nya utmaning att öka takten i omställningen till fossilfria bränslen av verksamhetens transporter genom en ny bränslestrategi.

Målsättningen för Ica Gruppen är att alla godstransporter på väg ska vara fossilfria senast 2030.

I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är ambitionen att det ska ske redan 2025. Den nya bränslestrategin omfattar alla vägtransporter inom Ica Gruppens bolag i Sverige, samt intransporter till lager. Det innebär alltså att även de intransporter som sker från övriga Europa ska bli fossilfria.

Ica Gruppen kommer att accelerera investeringar i ny teknik och fossilfria bränslen samt utvärdera hur initiativ för att öka nationell produktion av biobränslen kan stöttas.

För Ica Gruppen är detta ett sätt att som stor aktör ta ansvar, men det handlar även om rent affärsmässiga avväganden. När ett stort företag tar ett helhetsgrepp kring bränsle och transporter ger det möjlighet att bli såväl mer effektiv som långsiktig och därmed öka lönsamheten. Men det är också ett sätt att positionera sig som ett företag som tar det ansvar som allt fler konsumenter kräver. En tydlig strategi och långsiktighet gör att man som företag är förberedda på en marknad där det klimatsmarta och hållbara i en ännu högre utsträckning också är det kostnadseffektiva.

Allt fler ser en omställning av transportsektorn som en viktig fråga för Sveriges konkurrenskraft. Många svenska företag ligger i framkant i sitt klimatarbete. Dessutom är svensk lagstiftning ofta före lagstiftningen i omvärlden. Vår övertygelse är att andra länder kommer att ta efter Sveriges ambitiösa och tuffa klimatlagstiftning vilket gör att de svenska företag som investerar i klimatarbetet kommer kunna stå än starkare på världsmarknaden.

En del i Fossilfritt Sveriges uppdrag är att synliggöra hinder för företag som vill bli fossilfria. Vi uppmanar därför regeringen att säkerställa goda förutsättningar för det svenska näringslivet att investera i ny teknik, hållbara bränslen och transporter genom att:

- Skapa långsiktiga spelregler för investeringar i produktion av fossilfritt bränsle från åkrar och skog, bland annat genom högre ambition i reduktionsplikten.

- Införa en ”ekobonus” som ger ett ekonomiskt stöd för att underlätta omlastning mellan järnväg, sjöfart och lastbil. Det skulle ge ett effektivare godstransportsystem.

- Lägga fast en elektrifieringsstrategi för lastbilar.

Dessa beslut är viktiga för att få fler investeringar på plats men även för att uppmuntra den investeringsvilja som finns hos de svenska företagen.

Sveriges ekonomi kommer även i framtiden vara helt beroende av effektiva transporter. När klimatomställningen pågår med full kraft är därför investeringar i en hållbar transportsektor en av de absolut viktigaste frågorna för det svenska näringslivet.

Med rätt åtgärder och långsiktiga spelregler kommer utsläppen att kunna minska, samtidigt som lönsamheten för företagen och välståndet för det svenska samhället kan öka.

Per Strömberg, vd Ica Gruppen

Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies