Var finns planen för vaccinet?

DEBATT. Regeringen har haft nära ett år på sig att planera för vaccination. Ändå verkar de sakna en plan.

För varje dag som går ökar min frustration, min uppgivenhet och samtidigt ökar min ilska. Hur fungerar regeringen och landet i kristider? Vi medborgare är fortfarande fullständigt utelämnade i total ovisshet om hur vi alla ska vaccineras.

Det är allom bekant att Israel snart eller redan vaccinerat 25 procent av befolkningen. England har kommit en väsentlig bit på väg liksom USA och Kanada. Även Schweiz vaccinerar nu i snabb takt medborgare över viss ålder. Samtidigt har vi vaccinerat 1 procent av befolkningen!

Vissa regioner vägrar använda vaccin på grund av ersättningsfrågor. Andra deklarerar att de bara använder halva antalet satser, spar den andra halvan trots att så inte skall ske.

Regeringen har haft praktiskt taget ett år på sig att planera för vaccination. Åtminstone sex månader sedan Läkemedelsbolagen signalerade att till årsskiftet har vi förmodligen godkända vaccin.

Finns det någon plan? Om så har jag som medborgare inte fått någon information. Annat än vilken grupp man tillhör i prioriteringsordningen.

Vad värre är, jag har ringt min vårdcentral. Som 71-åring är jag i Fas 2-gruppen det vill säga det borde snart vara min tur. Svaret jag får är fråga inte för vi vet inte någonting.

Jag ringer 1177 tyvärr exakt samma svar. Jag ringer Vaccination Direkt där jag tar min säsongsinfluensaspruta varje år. De är uppgivna eftersom de inte fått någon som helst information. I dag läser jag att apoteken är i samma situation.

Jag fick just information från en mycket nära och kär vän som är mycket allvarligt cancersjuk. Han ringde därför till sitt sjukhus och fick samma svar. Vi vet ingenting. Min mamma är 93 år bor ensam hemma och har följt alla instruktioner till punkt och pricka. Även hon får svar att information saknas.

Hur kan detta vara möjligt att vår statsminister, som har ansvaret, och hans regering inte har en färdig plan hur vaccinet skall fördelas distribueras och injiceras?

Om de inte vet vilken exakt dag som allt kommer fram till medborgarna borde de tala om var man skall vaccineras och ungefärlig tidplan. Betänkligt att detta inte sker och till del också märkligt att såväl medborgare som tredje statsmakten liksom oppositionen sitter så stilla och tiger. Typiskt svenskt beteende tyvärr. Vem törs höja rösten och kräva förändring med risk för att få kritik av olika skäl.

Som en parantes kan också noteras att med stor sannolikhet kommer det krävas ett vaccinationsintyg för att kunna resa fritt till andra länder likväl som säkert till Sverige.

Även här brister det, naturligtvis, regeringen skyller på EU och gör ingenting.

Det går inte att bara luta sig mot EU. Astra Zenecas vaccin används i Storbritannien, eventuellt också i andra länder men inte i Sverige. Värnar inte dessa länder om sina medborgare? Vi behöver vaccin nu.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?