1515
Annons

Var är vaccinationsplanen?

DEBATT. Sverige står inför den största massvaccineringen i modern historia. Nu måste regeringen presentera en konkret plan där det framgår exakt vem som har ansvar för exakt vad, och exakt när det ska genomföras. Vårens orimligt långsamma covid-19-provtagning får inte upprepas, skriver Ulf Kristersson.

DETALJERAD PLAN. Exakt vem ska ansvara för exakt vad? Detta är en massvaccination som Sverige aldrig varit med om. Att sticka sprutan i armen är bara sista steget av en enorm logistisk utmaning, skriver moderatledaren Ulf Kristersson. På bilden vaccinering för säsongsinfluensa i Trelleborg.
DETALJERAD PLAN. Exakt vem ska ansvara för exakt vad? Detta är en massvaccination som Sverige aldrig varit med om. Att sticka sprutan i armen är bara sista steget av en enorm logistisk utmaning, skriver moderatledaren Ulf Kristersson. På bilden vaccinering för säsongsinfluensa i Trelleborg.

Det har varit ett påfrestande år för väldigt många. Coronaviruset har spridits över världen och totalt sett har över en miljon människor avlidit. Även här hemma är vi många som har förlorat någon nära. De ekonomiska skadorna är också mycket stora. Bara i Sverige är hundratusentals människor permitterade eller arbetslösa. Tusentals företag – nästan hela branscher – hotas av konkurs.

Det finns samtidigt ljus i tunneln. Tack vare enorma investeringar och stora framsteg inom forskningen håller flera covid-19-vaccin på att godkännas. Förra veckan meddelade EU-kommissionen att det kan ske redan till lucia.

Regeringens särskilda utnämnda vaccinsamordnare har skapat goda förutsättningar för svensk nationell tillgång till vaccin. Och inte minst tack vare Sveriges medlemskap i EU och möjligheten att delta i EU-gemensamma upphandlingar, står vi långt fram i kön när vaccin väl godkänns. 

Den nationella vaccinsamordnarens ansvar är dock begränsat till att få själva vaccinet till Sverige. Det är långt ifrån tillräckligt för att få i gång själva vaccinationen. Regionerna har en avgörande roll i det operativa arbetet, men redan i början av juni påpekade vi att det krävs en nationell plan för hur det praktiska arbetet med vaccinering ska gå till. Och den kan bara regeringen besluta om. Exakt vem ska ansvara för exakt vad? Detta handlar om en massvaccination som Sverige och världen aldrig varit med om. Att sticka sprutan i armen är bara sista steget av en enorm logistisk utmaning.

Den svenska regeringen har fortfarande inte presenterat någon nationell vaccinationsplan. För tre månader sedan lämnade Folkhälsomyndigheten en delredovisning till Socialdepartementet och konstaterade då att ”många frågeställningar” kvarstod. Det fanns inte rutiner för hur vaccin ska fördelas inom regioner eller mellan regioner. Inte heller var fördelningen av kostnadsansvaret klart. Rapporten slog också fast att en rad andra frågor var obesvarade, bland annat hur regionerna ska klara av att genomföra sitt uppdrag att tillhandahålla all kringutrustning som nålar och sprutor. Detta är inga oviktiga detaljer.

Sedan dess har varken regeringen eller regeringens myndigheter återkommit. I stället refererade socialminister Lena Hallengren så sent som i fredags till att det redan ”finns en nationell vaccinationsplan” och att Sverige sedan länge har etablerade strukturer från tidigare vaccinkampanjer. Det antyder att socialministern inte förstår vidden av den uppgift som väntar.

Regeringen måste nu omedelbart presentera en nationell vaccinationsplan. Det är nödvändigt för att regionerna ska få rätt förutsättningar att klara av sitt viktiga ansvar att klara av snabb och effektiv distribution av vaccin.  Moderaterna ser nu fyra akuta frågetecken som måste rätas ut:

1) En heltäckande och operativ plan.
Helt avgörande för att vi ska lyckas bättre med vaccinering än med testerna, är att ansvarsfrågan blir tydlig. Den massvaccination som väntar ställer helt nya krav på statlig styrning än tidigare vaccinkampanjer. I stället för att 21 regioner ska behöva uppfinna hjulet på nytt måste regeringen ta fram en heltäckande vaccinationsplan som inkluderar distribution, kartläggning av alla behov och inköp av nödvändigt material. Regeringen måste också se till att det finns nationella förstärkningsresurser om något går fel. 

2) Nödvändiga beslut måste fattas nu.
Det finns en uppenbar risk att besluten dröjer när flera olika mindre och regionala instanser är inblandade samtidigt som det saknas statlig styrning. Regeringen måste därför omedelbart redovisa en plan för vilka beslut som behöver fattas och vilka författningar och föreskrifter som behöver justeras för att möjliggöra en snabb och säker massvaccination. Till exempel borde regeringen nu besluta att vaccin mot covid-19 ska ingå i det nationella vaccinationsprogrammet, vilket har stor betydelse för hur vaccinet ska hanteras i regionerna. Även läkemedelsfrågan om man har rätt att bryta förpackningar måste redas ut, annars riskerar det att försvåra en rationell fördelning av vaccin över landet med vaccin som levereras i större enheter.

3) Detaljerad prioriteringsordning.
I den delredovisade vaccinationsplanen har Folkhälsomyndigheten angivit en prioritetsordning där alla över 70 år, de som är riskgrupper samt hälso- och sjukvårdspersonal ska prioriteras. Redan det omfattar över 2,6 miljoner människor – var fjärde svensk. En mycket mer detaljerad prioriteringsordning måste tas fram.

4) Statligt kostnadsansvar.
För att kostnaderna inte ska sätta käppar i hjulet måste regeringen vara tydlig med att staten nu står för kostnaden. Varje vecka förlorar Sverige uppskattningsvis fyra miljarder kronor, men trots det är finansieringen fortfarande oklar. Regionerna har i grunden kostnadsansvaret för det nationella vaccinationsprogrammet, men den typ av massvaccination som nu väntar är något helt annat än tidigare vaccinering. Själva utgiften får inte tillåtas bli ett hinder.

För varje vecka som går förlorar Sverige inte bara miljarder, utan vi riskerar också människoliv. Nu är inte tiden att snåla och tveka, utan tiden att fatta beslut. I kriser samarbetar man för att nå snabba och bra resultat. Men det kräver att någon leder arbetet och det är regeringens uppgift att leda riket.

Ulf Kristersson, partiledare, Moderaterna


Innehåll från Energy Sourcing TechnologyAnnons

”Digital teknik tar elaffären till en helt ny nivå”

Ingen stor omställning sker friktionsfritt – inte heller energiomställningen. Det märks inte minst under senaste två åren men allt från historiskt låga elpriser till historiskt höga elpriser. När spelplanen görs om ändras förutsättningarna för både elproducenter och elkonsumenter och det är extra viktigt att ha koll på sina elinköp så att pris och leverans stämmer.

– De kommande åren kommer att bli tuffa för de som inte har god styrning, kontroll och uppföljning av elinköpet, säger Magnus Kjellin, vd och grundare av Energy Sourcing Technology.

Ta kontroll över din elaffär

Vi befinner oss i ett paradigmskifte som ställer helt nya krav på såväl konsulter, riskhantering och inköp och där de som är mest noggranna och pålästa kommer att klara sig bäst. Det spår Magnus Kjellin och betonar att produktion och konsumtion kommer att gå i otakt under omställningen beroende på allt från politiska beslut, tillståndsprocesser, tillgång till resurser för projektering och byggande, byggande av ny elintensiv industri, vätgasfabriker och elproduktion i form av vindkraft och solkraft.

– En sådan genomgripande förändring som vi står inför i energisystemet kan sakna motsvarighet, säger han.

Samtidigt är upphandling och avtalsuppföljning av elavtal ofta ett eftersatt område. Det handlar inte om kompetensbrist, för den är hög, utan om bristande system- och processtöd. Bristande transparens och reglering har gjort att elinköparen sitter rejält i baksätet samtidigt som elleverantören har full kontroll och insyn.

– Elmarknaden påminner om situationen på aktie-, valuta- och räntemarknaden för kanske 20-30 år sedan efter avreglering, men före finanskriser och myndigheters skärpta regler och tillsyn, säger Magnus Kjellin.

”Stort behov av ökad tillsyn och reglering”

Som kund ska man själv kunna analysera sin egen data för att fatta rätt beslut, och som man sedan kan följa upp. En annan utmaning är att snabbt kunna möta ett förändrat behov, hantera klimatavtryck och rapporteringskrav samt löpande åtgärda avvikelser kring inköp.

– De flesta stora och professionella elleverantörerna har samma goda förutsättningar att vara en bra leverantör. Det avgörande är hur man som köpare utformar avtalen. Oftast lönar det sig bäst att teckna avtal med flera leverantörer, ungefär som många större företag arbetar med fler än en bank.

Energy Sourcing Technology har specialiserat sig på systemstöd för upphandling, styrning och uppföljning inom elinköp. I dag arbetar de gentemot industri och offentlig sektor där elinköp är en stor del av affären.

– Mindre andel baskraft, större andel väderberoende kraft samt elproducentmarknadens successiva utveckling av försäljnings- och prissättningsstrategier kommer att innebära en betydligt mer volatil elmarknad.  Det kommer i sin tur göra uppföljning och kontroll av prissättning mer komplext. Det finns ett stort behov av ökad tillsyn och reglering, säger han.

Många saknar processer för systematisk kontroll och uppföljning

De flesta organisationer, både offentliga och privata aktörer har mycket väl utvecklade upphandlingsprocesser. Samtidigt saknar många organisationer processer för systematisk kontroll och uppföljning av sina avtal under själva avtalstiden.

– Vi vill att bägge parter i en affärsuppgörelse ska ha samma fakta på bordet. Det handlar om rättvisa vilket är själva grundbulten för Energy Sourcing Technology. Hos oss finns både erfarenheten och den digitala tekniken som tar elaffären till en helt ny nivå. Resultatet är besparingar för ditt företag, miljön och samhället.

Så även om elmarknaden just nu kan uppfattas som ett skakigt börsrally från 80-talet har digitaliseringen banat väg för verktyg som kan jämna ut skillnaderna.

– Vi vänder oss till alla bolag som vill ha en transparent affär, ordning och reda utan att för den skull göra avkall på professionell riskhantering och flexibla strategiska lösningar, säger Magnus Kjellin.

Strategi, inköp och kontroll – så får ni digitalt stöd i elaffären 

 

Mer från Energy Sourcing Technology

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Energy Sourcing Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?