Annons

Unik kris för företagen

Vi har skrivit till regeringen för att denna ska vidta åtgärder som hjälper företag att hantera det akuta läget. Vi välkomnar regeringens positiva reaktion, men vill också understryka behovet av handling, skriver Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.

En av de viktigaste erfarenheterna från finanskrisen är att svenska företag måste ges förmågan att behålla kompetens och arbetsstyrka, men samtidigt kunna anpassa kostnadskostymen, skriver Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringsliv
En av de viktigaste erfarenheterna från finanskrisen är att svenska företag måste ges förmågan att behålla kompetens och arbetsstyrka, men samtidigt kunna anpassa kostnadskostymen, skriver Jan-Olof Jacke, Svenskt NäringslivFoto:Henrik Montgomery/TT

Spridningen av Coronaviruset har redan börjat få konsekvenser för det svenska näringslivet och för svensk ekonomi. Sedan en vecka mäter Svenskt Näringsliv effekterna hos våra medlemsföretag och vi kan se hur oron nu slår direkt in i orderböcker och försäljning.

26 procent ser i dag en negativ påverkan på order och försäljning, jämfört med 16 procent förra veckan. 28 procent ser störningar i materialtillförsel och produktion (19 procent förra veckan). De flesta företag har ännu så länge påverkats endast i viss utsträckning. Men läget kan förvärras. Av företagen är det 25 procent som säger att det finns risk för personalneddragningar jämfört med 18 procent förra veckan.

Stängningen av delar av Kina, situationen i Italien och - inte minst - en stor osäkerhet om hur utvecklingen kommer att slå mot världens största ekonomier och mot den globala handeln, sätter tydliga spår. Vi ser också hur länder som Tyskland vidtar åtgärder för att underlätta företagens hantering av de påfrestningar som nu kommer. I Sverige behöver vi vara mer snabbfotade.

Det är för tidigt att säga vilka långsiktiga effekter som den nuvarande krisen kan få. Vi följer utvecklingen nära och vi vet från våra medlemsföretag att man hela tiden vidtar åtgärder efter behov.

Däremot vet vi att dramatiska konsekvenser för jobb och företagande riskerar att förvärra situationen och skada svensk ekonomi också i det längre perspektivet. Svenskt Näringsliv har därför skrivit till regeringen för att denna ska vidta åtgärder som hjälper företag att hantera det akuta läget. Vi välkomnar regeringens positiva reaktion, men vill också understryka behovet av handling.

Corona-viruset skapar en unik situation, där vissa sektorer - som resor, besöksnäring, evenemang och de delar av tjänstesektorn som bygger på direkta kontakter mellan människor - drabbas direkt och hårt. Samtidigt upplever andra sektorer störningar i globala och integrerade produktions- och värdekedjor. Effekterna av Coronakrisen i Kina slår mot industrin med viss fördröjning, men det är rimligt att räkna med betydande störningar om flöden av viktiga insatsvaror stannar upp.

Krisen är unik och de åtgärder som vidtas måste ta hänsyn till det. För vissa delar av näringslivet är det en efterfrågekris, för andra är det en utbudskris. Det talar för specifika åtgärder, snarare än breda efterfrågestimulanser - som riskerar att ha liten effekt på de sektorer som upplever minskad efterfrågan. Detta innebär inte att efterfrågeåtgärder ska uteslutas på sikt, men det är inte det akuta i detta skede. Ökade resurser bör istället tillföras de verksamheter som är engagerade i den omedelbara krisbekämpningen.

Samtidigt vet vi från tidigare kriser på vilka punkter svenska företag är särskilt sårbara och vilka politiska beslut som bidragit till att fler företag kunnat hantera kriser på ett bättre sätt. Det krävs därför ett paket av tydliga åtgärder och de behövs mer eller mindre omedelbart.

Det är glädjande att regeringen nu snabbar upp införandet av det system för korttidsarbete som måste komma på plats. En av de viktigaste erfarenheterna från finanskrisen är att svenska företag måste ges förmågan att behålla kompetens och arbetsstyrka, men samtidigt kunna anpassa kostnadskostymen när efterfrågan faller radikalt. Det är avgörande för att rida ut den omedelbara krisen, men det är framför allt viktigt för att snabbt komma på fötter när hjulen återigen börjar att snurra.

En skyndsam behandling av denna lagstiftning är av största vikt.

Ett annat problem som riskerar att uppstå i denna typ av kriser är att företagen drabbas av likviditetsproblem. Också i grunden välfungerande och friska verksamheter får problem att klara sina utgifter när kassaflödena sinar. Också här sitter staten på viktiga verktyg för att mildra krisen i den akuta situationen.

Staten kan stärka företagens likviditet - utan att skada konkurrensen eller skapa strukturella missförhållanden - genom att ge anstånd med skatteinbetalningar, ökade statliga exportkrediter och möjligheter till krislån från Almi. Dessa åtgärder skulle bidra till att en tillfällig likviditetskris inte fortplantar sig till en kris för hela verksamheter. Det skulle kraftigt sänka risken för helt onödiga konkurser som bara beror på Coronakrisen.

Svenskt Näringsliv fortsätter att följa utvecklingen noga. Nästan 2 miljoner människor arbetar i våra 60 000 medlemsföretag. Ansvaret för dessa - under den omedelbara krisen, men också för framtiden - ligger nu i fokus för våra medlemmar och för oss som organisation.

Vi har en nära dialog med regeringen för att bistå med de kunskaper och den information vi har tillgänglig. Vi är också redo att presentera fler konstruktiva förslag för att lindra krisens skadeverkningar och för att svensk ekonomi ska ta sig igenom krisen med så mycket bibehållen förmåga och konkurrenskraft som möjligt.

Jan-Olof Jacke

Vd Svenskt Näringsliv.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SenzaGenAnnons

Allergitestning utan djurförsök

SenzaGen kombinerar genomiska data med maskininlärning för att testa om kemikalier kan orsaka allergiska reaktioner på huden eller i luftvägarna. Visionen är att skapa en ny industristandard och helt ersätta djurtester – och de är på god väg. Bolaget befinner sig nu i en expansiv kommersiell fas.

Genom att odla mänskliga celler och sedan utsätta dem för utvalda ämnen kan SenzaGen identifiera ämnen som riskerar att orsaka allergier utan djurförsök. Metoden kommer ursprungligen från forskare knutna till Institutionen för Immunteknologi vid Lunds universitet. SenzaGen grundades 2010 och blev ett operativt bolag efter att EU 2013 beslutat att införa förbud mot försäljning av kosmetiska produkter som är testade på djur. Förbudet har sedan spridit sig till ytterligare länder och trenden är att fler industrier arbetar för att få bort djurförsök. 

Oslagbar träffsäkerhet 

Behovet av en träffsäker och etisk metod, som den SenzaGen erbjuder, finns idag globalt inom flera branscher.

– Både konsumenter och producenter vill veta att produkter är säkra. Det gäller inte bara kosmetika utan även till exempel läkemedel, medicintekniska produkter och kemikalier. Det kan vara hudkrämer, målarfärg, rengöringsmedel eller som i USA där test av bekämpningsmedel är stort, säger VD Axel Sjöblad. 

Med enastående hög träffsäkerhet bidrar

SenzaGens testmetod GARD® till att företag kan utveckla, producera och leverera säkrare, etiska och mer hållbara produkter.

– Med vår lösning får man ett hållbart testalternativ med marknadens högsta träffsäkerhet. Jämfört med djurförsök som ligger på 70–75 procent uppnår GARD® över 90 procent träffsäkerhet. Dessutom är det ett kostnadseffektivt alternativ, förklarar Axel Sjöblad. 

Framgångsrik utveckling

Efter ett år som VD kan Axel Sjöblad med glädje konstatera att företaget tagit de första stegen från forskningsbolag till ett företag med starkt kommersiellt fokus, en förändring som märks både i det dagliga arbetet och i försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2020.

– Vår försäljning mer än fördubblades jämfört med motsvarande period föregående år och vi har redan passerat 2019 års totala omsättning. Mycket positivt är också att vår kundbas växer inom flera segment och att existerande kunder återkommer med nya beställningar. Med en fokuserad försäljningsorganisation och fler potentiella kunder som utvärderar våra tester har vi, trots nuvarande externa utmaningar orsakade av Covid-19, mycket goda möjligheter att fortsätta utvecklas i samma höga takt i framtiden, säger Axel Sjöblad.

Fakta

SenzaGen utvecklar, utför och säljer tester för att bedöma om kemikalier i olika produkter är allergiframkallande. Testerna ersätter djurförsök med data från mänskliga celler i kombination med maskininlärning. Testerna har marknadens högsta träffsäkerhet och bidrar till säkrare produkter i samhället.

Läs mer på: www.senzagen.com

Följ oss på Linkedin

 

Mer från SenzaGen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SenzaGen och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?