1515

Tyvärr flyglobbyn, gröna skatter är här för att stanna

REPLIK. Tvärtemot vad flygindustrins representanter menar i sin artikel 6/5, ersätter inte klimatsatsningar behovet av en höjd flygskatt. Gröna skatter utpekas nämligen av forskning som det mest effektiva styrmedlet för att styra folk mot klimatsmart resande, skriver Lorentz Tovatt.

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet.Foto:Tomas Melin

Höjd flygskatt kommer leda till färre flygresor, men samtidigt ett uppsving för tågresor. Kanske dåliga nyheter för flyget, men bra nyheter för Sverige och klimatet. Ingen kommer kunna resa på en död planet.

Alla som någon gång rest, vet att man inte kan kompensera för fel väg med ökad hastighet. 

Trots att ingen flygplanstillverkare ännu kan visa på hur vi storskaligt kan minska utsläppen, vill flygindustrin att vi ska flyga mer. Det är inte seriöst. Världens utsläpp behöver omedelbart nå sin kulmen för att därefter snabbt minska, allt annat gör att våra klimatmål hamnar utom räckhåll. Ett ökat flygande äventyrar detta, därför räcker det inte med ny teknik.

Flygindustrins representanter ljuger för allmänheten när de säger att flygskatten ”inte ger några incitament eller resurser för omställning”. All relevant forskning visar nämligen på att skatter, tillsammans med andra ekonomiska incitament, är det mest effektiva styrmedlet för att främja klimatsmart resande och konsumtion. Flyget ska därför bli dyrare. Men med billigare och bekvämare tåg, kommer svenskar inte nödvändigtvis resa mindre - bara annorlunda. Därför bidrar flygskatten visst till omställning.

Flygindustrin skriver dessutom att ”förslaget sänder en negativ signal till branschen”. Själva poängen med en grön skatteväxling är att klimatsmart konsumtion ska bli billig, och utsläppstung konsumtion dyr. Utsläppen från en flygresa mellan Stockholm och Göteborg - den i dag mest vanligt förekommande inrikesresan - motsvarar 40 000 tågresor på samma avstånd. Per timme finns det ingenting som är så klimatskadligt som att ägna sig åt flygande. Då är det kanske inte så konstigt att flygindustrin fruktar för sin framtid.

Flygindustrin skriver också att de behöver ”långsiktiga förutsättningar och inte lösryckta utspel”. De verkar ha fått regeringens politik om bakfoten. Gröna skatter är här för att stanna och att fossiltung industri ska bära mer av sina kostnader är den långsiktiga förutsättningen för framtidens näringsliv.

För att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden i Parisavtalet, så är förändrade resemönster absolut avgörande. Vi måste flyga mindre, men det ska självklart finnas bättre alternativ. Utbudet och kvaliteten på tågresande måste därför bli bättre. Miljöpartiet jobbar oavbrutet för att vi ska kunna binda ihop Sverige och Europa med snabbare tåg och med nya nattågslinjer.

Miljöpartiets lojalitet ligger hos Sveriges, Europas och världens medborgare - inte hos flygindustrin. Även om flygindustrins vilja till att ställa om uppskattas, så är det viktigare för klimatet att här och nu leverera snabba och bekväma tåg i hela landet och ut på kontinenten. Därför ligger det i den svenska allmänhetens - och ja, resten av världens - intresse att beskatta flygande, samtidigt som tågresande främjas.

Flygindustrins främsta prioritering är ekonomisk tillväxt. Dess ”klimatomställning” - ökad inblandning av biobränslen och eldrivna flyg – är välkommen men kan aldrig kompensera helt ut för flygets klimatavtryck. Flygindustrin protesterar eftersom flygskatten fungerar. Gröna skatter är här för att stanna.

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet

Läs artikeln från Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser, och Christian Clemens, ordförande Svenskt Flyg, här.  

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?