Tischer och Fromlet: Det tyska valet angår också svenska företag

DEBATT. Det finns potential för fler direktinvesteringar mellan Sverige och Tyskland. Intressant är att företag i bägge länderna pekar på förbättringar som behövs i det andra landet. Därför är söndagens val viktigt också här i Sverige, anser Ralph-Georg Tischer och Hubert Fromlet.

Ralph-Georg Tischer och Hubert Fromlet.
Ralph-Georg Tischer och Hubert Fromlet.

Det tyska valresultatet är av stort intresse för Sveriges del, inte minst när det gäller hanteringen av de stora tyska framtidsfrågorna såsom utbildning, integration, miljö, digitalisering, förutsättningar för forskning och utveckling samt möjligheter för ett bestående gott klimat för näringslivet i allmänhet och för direktinvesteringar i Europas största ekonomi. Ett välmående och framåtblickande Tyskland är mycket viktigt för hela Europa, Sverige givetvis inkluderat. Detta speciellt på grund av Tysklands etablerade ekonomiska motorfunktion.

Den dominerande uppfattningen i Tyskland är emellertid att ovan nämnda utmaningar generellt kommit till korta i valrörelsen eller behandlats för allmänt.
Avseende mer långsiktiga direktinvesteringar över gränserna gjorde Tysk-svenska handelskammaren tidigare i år en enkät med tyska och svenska företagsmedlemmar. I detta sammanhang fick vi intressanta och även relativt uppmuntrande resultat, både för svensk och tysk del.

De mer allmänna, strukturella ramarna för investeringar över de svenska och tyska gränserna betecknades som relativt goda och okomplicerade. Likväl kan man fråga sig, varför de totala gränsöverskridande investeringarna mellan de två länderna inte uppnår ännu större volymer – trots den positiva ekonomiska utvecklingen under de senaste åren.

Speciellt svenska investeringar halkar efter med en åttondeplats 2015. Tyska företag ligger på en inte heller lysande femteplats bland alla utlandsinvesterare i Sverige (SCB).

Även här ger handelskammarens enkät vissa svar. Vart fjärde av de tillfrågade tyska företagen framför att bearbetningen av den svenska marknaden inte sker från Sverige utan direkt från Tyskland eller från ett tredje land. Detta är ett faktum som möjligen skulle kunna förändras till svensk fördel genom reformer och förbättringar på svensk hemmaplan. Här ser de tyska panelföretagen behov främst på vissa delar av arbetsmarknaden samt kring skatter och byråkratin. Det kan tilläggas att institutionella förbättringar mestadels inte är särskilt kostsamma.

Intressant nog tecknar de svenska företagen ungefär samma bild avseende de egna förutsättningarna för fler svenska direktinvesteringar på den stora tyska marknaden. De sätter kompetensbehovet i första rummet när det gäller hinder på den tyska marknaden, följt av byråkratin, löneläget och digitaliseringsnivån.

Trots den goda ekonomiska utvecklingen under de senaste åren behöver Tyskland en hel del ekonomisk-politiskt strukturarbete. Därför är det av stort intresse även för svenska företag vilken regeringskoalition Tyskland får efter valet.

Tyskland är Sveriges största handelspartner. De politiska och ekonomiska relationerna mellan de två länderna är goda. Tidigare enkäter från handelskammaren bekräftar att företagen i de två länderna också är relativt nöjda med de rena handelsrelationerna sinsemellan.

Det antyds dock att det finns förbättringspotential i båda länder – också vad gäller ramverket för direktinvesteringar. Mellan Sverige och Tyskland avser detta framför allt investeringar i högteknologi som kan räknas till den pågående globala digitaliseringsoffensiven.

Denna aspekt återspeglas redan i dag genom ett växande it-samarbete mellan tyska och svenska företag, exempelvis inom den bilaterala innovationsplattformen German Swedish Tech Forum i IVA:s och Tysk-svenska handelskammarens regi. Mer kan det dock bli – och bör det bli.

Den nya tyska regeringen bör ge de stora framtidsfrågorna snarast möjligt ett mer konkret innehåll – en utveckling som vi noga bör följa upp också här hemma.

Ralph-Georg Tischer, vd, Tysk-svenska handelskammaren
Hubert Fromlet, senior advisor till Tysk-svenska handelskammaren och affilierad professor vid Linnéuniversitetet

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HuaweiAnnons

”Tekniken är på väg att göra affärsresandet överflödigt”

Mycket pekar på att affärsresandet kommer att fortsätta minska även efter pandemin. 

Det ställer krav på företagen att accelerera utvecklingen av sina digitala mötesrum – och ta det smarta kontoret till nästa nivå.  

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

I en global undersökning bland resenärer som det amerikanska managementkonsultbolaget Oliver Wyman gjorde förra våren svarade 27 procent att de planerar att resa mindre i jobbet i framtiden. När samma fråga ställdes i höstas hade siffran stigit till 43 procent, vilket visar på en insikt om att många av de affärsresor som görs i vanliga fall egentligen är onödiga. För varför ska man resa kors och tvärs över världen när det funkar lika bra att mötas i ett digitalt sammanhang? 

Det skulle i så fall vara för att slippa teknik som inte håller måttet. Flera av de som medverkade i undersökningen ansåg inte att telekonferenser var ett effektivt sätt att sköta affärer på, och de såg det inte heller som ett bra verktyg för att bygga nya affärsrelationer. Alla som deltagit i en telekonferens med dåligt ljud och undermålig bildkvalitet skulle nog hålla med om detta. 

Som att mötas ansikte mot ansikte

En förutsättning för att företagen ska kunna ersätta affärsresor med digitala träffar borde därför vara att använda teknik som gör det möjligt att mötas som i verkliga livet. Det är något som Huawei tagit fasta på med IdeaHub – ett produktivitetsverktyg för det smarta kontoret.  

– Pandemin har för alltid förändrat hur människor kommunicerar med varandra. Med IdeaHub vill vi hjälpa våra kunder att uppnå det mest effektiva sättet för kommunikation i både online- och offline-möten. När de inte har någon annan kommunikationsmetod än telekonferens, ser vi till att de kan interagera som om de var på samma plats. Detta med hjälp av vår avancerade ljud- och videoteknik samt sömlösa whiteboard-upplevelse, förklarar Johan Eriksson, Cloud & AI Business Manager på Huawei. 

Fokus på enkelhet

IdeaHub tillhör Huaweis intelligenta kommunikationsproduktserie, som är baserad på mer än 20 års audiovisuell forskning och utveckling. IdeaHub-seriens produkter är skapade ur en ökad efterfrågan på effektivare kommunikation och framväxten av teknologier som moln och artificiell intelligens – som har lett till en ny era av smarta kontor, där man kan arbeta när som helst, var som helst. En viktig del i utvecklingen av IdeaHub har varit att göra den så enkel som möjligt att använda. 

– Vi integrerade en professionell videokonferenskamera och mikrofonuppsättning i IdeaHub och gjorde den vacker och enkel. Dubbla operativsystem gör det också lätt för användarna att nå alla sina kunder på olika typer av plattformar med en enhet. Fem olika trådlösa delningsmetoder, AI-driven kamera, mikrofon och whiteboard gör tekniken okomplicerad och lättillgänglig. 

För att deras kunder ska slippa problemet med teknik som inte beter sig som den ska, har Huawei gjort IdeaHub så pass tillförlitlig att den kan hantera upp till 30 procents paketförlust under ett videomöte. 

– Andra avancerade teknologier som speaker tracking samt text- och  formigenkänning är alla tillgängliga genom ett enkelt klick. Detta i syftet att förbättra möteseffektiviteten och förhindra att tekniken tar huvudrollen och distraherar deltagarna från mötet. 

Miljöperspektivet 

Tittar man på IdeaHub utifrån ett större perspektiv, tror Johan Eriksson att den här typen av teknik i längden även kommer att ha en positiv inverkan på miljön. 

– Eftersom IdeaHub gör onlinemöten lika effektiva som att mötas ansikte mot ansikte, tror jag att vi inte längre kommer att ha något stort behov av att resa i arbetet. På så sätt bidrar tekniken till minskad klimatpåverkan. 

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

 

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?