ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Telia: Vi har inget samarbete med Facebook

  • Foto: Erik Simander/TT

REPLIK. I gårdagens Di kritiserar ett antal svenska publicister oss för att vi erbjuder våra kunder möjligheten att fortsätta använda vissa sociala plattformar även om den mobila surfpotten är slut. 

I debattartikeln påstås att Telia har ett intimt samarbete med Facebook, vilket inte stämmer. Det finns inga kommersiella upplägg mellan oss och de aktuella sociala plattformarna, det görs inga finansiella transaktioner och vi delar ingen kund- eller användardata. Det sker inte heller någon trafikprioritering och därmed anser inte vi att erbjudandet strider mot nätneutraliteten, men vi välkomnar domstolens förtydligande av lagen.

Människors sätt att kommunicera förändras i snabbare takt än någonsin förut. För många är sociala plattformar det absolut viktigaste sättet att hålla kontakten, viktigare än att både ringa eller skicka sms. Det var också bakgrunden till att vi i början av 2016 valde att ge våra kunder möjlighet att alltid kunna nå familj och vänner via ett utvalt antal sociala plattformar, även om surfpotten råkat ta slut.

I dag ingår Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter, Kik, Pinterest, Viber, LINE, Welcome App, Snapchat och Facebook i vårt erbjudande. Tjänsterna ska vara kommunikationstjänster med huvudsyfte att göra det möjligt för människor eller grupper att kunna kommunicera med varandra.

Det finns inte några kommersiella upplägg mellan oss och de aktuella sociala plattformarna, det görs inga finansiella transaktioner. Vi delar inte heller någon kund- eller användardata med dessa aktörer. Det finns helt enkelt inget intimt samarbete på det sätt som påstås i gårdagens debattartikel.

Vi håller helt med om att internet ska vara öppet och lika för alla och nätneutralitet är en viktig grund för detta. Samtidigt är det viktigt med en lagstiftning som gör det möjligt för alla branscher att kunna utveckla nya tjänster i takt med att våra kunder och marknaden förändras – annars hämmas innovationskraft och variation.

Nu pågår en domstolsprocess och vi respekterar naturligtvis den processen. Det är bra och viktigt att frågan prövas rättsligt för att få tydlighet, inte bara för oss utan för alla aktörer. Vi anser inte att vårt erbjudande bryter mot nätneutraliteten, men välkomnar ett klargörande.

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster


Läs de 26 publicisternas inlägg här.


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies