Swedavia vilseleder om Arlanda

REPLIK. Swedavia vilseleder om behovet av en fjärde landningsbana på Arlanda. Vår rapport visar tydligt att flygplatsen kan hantera såväl en nedläggning av Bromma som en ökat flygande, skriver Madeleine van der Veer och Ola Hansén på WWF.  

TAGET UR LUFTEN. År 2000 stod Arlanda för en större del av inrikesflyget än i dag, skriver Madeleine van der Veer och Ola Hansén.
TAGET UR LUFTEN. År 2000 stod Arlanda för en större del av inrikesflyget än i dag, skriver Madeleine van der Veer och Ola Hansén.Foto:Stina Stjernkvist/TT

I december släppte WWF en rapport där en av Sveriges främsta luftfartsanalytiker räknar på behovet av en fjärde landningsbana på Arlanda om Bromma flygplats läggs ned samtidigt som flygandet fortsätter att öka.

Rapporten presenterar data på Arlandas starter och landningar under åren 2016–2019 och visar att kapaciteten under dessa år aldrig varit nära att överskridas. Det gäller även under de timmar på morgon och eftermiddag då det flygs som mest.

År 2000 hanterade Arlanda 276 000 starter och landningar med endast två banor. Förra året hade Arlanda 233 000 rörelser på dagens tre banor.

I Di 15/1 skriver Swedavia att Arlanda inte kan jämföras med andra internationella flygplatser med färre landningsbanor, då Arlanda hanterar både större jetflyg och mindre inrikesflyg med långsammare hastigheter.

Men för 20 år sedan hanterade Arlanda en betydligt större andel av inrikesflyget till och från Stockholm än i dag.

Vad som ytterligare försvårar trovärdigheten för Swedavia är att flygresandet i själva verket har minskat de senaste åren. Det gäller framför allt inrikesflyget, som står för 90 procent av den trafik som kommer att flytta till Arlanda om Bromma läggs ned.

I sina prognoser för hur mycket flyget ska öka bortser Swedavia därutöver från de nationella och internationella klimatmålen för flyget. Prognoserna bygger även på att inga ytterligare styrmedel med flygminskande effekt införs de kommande decennierna – något som ter sig osannolikt för den som följer den politiska debatten.

Nyligen presenterade regeringen sin klimathandlingsplan där ett särskilt mål för hur flygets utsläpp ska minska ska utredas.

Innan vi gjorde denna studie bad vi Swedavia och våra ledande politiker att presentera data som redogör för varför en fjärde bana på Arlanda behövs. Vi väntar fortfarande på svar.

Det är tydligt att Swedavia varken har klimatet eller skattebetalarnas pengar i åtanke när de förespråkar en fjärde bana på Arlanda flygplats, ett projekt i mångmiljardklassen.

Makthavare måste förtydliga att man står bakom klimatmålen. De nås inte med Swedavias önskan om ett kraftigt ökat flygande.

Madeleine van der Veer, ansvarig samhällspolitik, Världsnaturfonden WWF

Ola Hansén, klimat- och energiexpert, Världsnaturfonden WWF


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?