ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Sverige har unik möjlighet att korta vårdköerna

  • SLÄPP SARGEN. Oron över nätläkarna bottnar i förändrade maktstrukturer, hierarki och traditioner. Det är dags att anamma nya effektiva arbetssätt och fokusera på patienten som behöver vård, skriver Magnus Nyhlén, grundare av Min Doktor. Foto: jessica Gow/TT

REPLIK. Helena Drebers replik (21/2) är ett utmärkt exempel på det motstånd inom delar av läkarkåren som IFN:s Mårten Blix beskriver i sin debattartikel (17/2). Hon bortser i sin replik helt från flera centrala fakta: att den metod vi använder är godkänd av IVO, att officiell statistik vittnar om sjunkande antibiotikaförskrivning, att antalet läkarbesök i primärvården minskade under 2017.

Dessutom bortser hon ifrån att nätläkare har handlagt över en miljon patienter med mycket få patientklagomål jämfört med den fysiska vården.

Vi har dessutom kunnat bemöta de medicinska frågeställningarna i otaliga debattrepliker. Det verkar därför inte längre handla om fakta eller om patientsäkerhet. 

Vi har bevisat många gånger att det vi gör är säkert och vi har hundratals erfarna specialistläkare, av den typ som Helena Dreber själv konsulterar i vardagen, som möter patienter digitalt varje dag. De uppskattar de inbyggda beslutsstödet och automatiska påminnelserna i vår tjänst som de saknar i sin fysiska vardag på traditionella vårdcentraler och sjukhus.

Oron verkar snarare bottna i förändrade maktstrukturer, hierarki och traditioner. Självklart kommer många anställda i sjukvården – likt de flesta andra verksamheter som är i stark förändring – att reagera med skepsis. Men en del av denna skepsis beror sannolikt på ersättningssystemens utformning. Sju av 21 regioner låter sina vårdcentraler ersätta oss för den vård vi ger deras listade patienter medan resterande regioner ersätter oss direkt. 

Hur låg ersättningen per digitalt besök än är, så drabbas därför många vårdcentraler som fortfarande har en kö att hantera och vars patienter sannolikt har allt mer komplexa ärenden som inte kan handläggas digitalt. Landstingen sparar dock pengar på att låta så många patienter som möjligt handläggas av oss, och därmed ge utrymme för annan vård på de fysiska vård-, jour- och akutmottagningarna. För att inte tala om patienterna som sparar sin egen tid.

Sverige har en unik möjlighet att korta vårdköerna, fortsätta utveckla breda jämlika lösningar och samverka med oss e-hälsoföretag. Inte bara som en numera naturligt integrerad del av vårdutbudet, utan också som snabbväxande företag med exportpotential. I grunden handlar det om att sätta patienten, inte läkaren, i centrum.

Släpp sargen, anamma nya effektiva arbetssätt, ge er in i matchen, bidra till utvecklingen och patientsäkerheten med er erfarenhet och fokusera på patienten som behöver vård.

Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor

Läs tidigare inlägg:

Rädda nätläkarna – och vården 

Repliker:

Nätläkare uppfyller inte patientsäkerheten 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies