1515

Sunda företag behöver inte mer statligt stöd

DEBATT. Omställningen till nya förhållanden har gått fort i det svenska närings- och arbetslivet. Det är viktigt att ta till vara den kraften. Låt därför budgetpropositionen bli startpunkten där krisarbetet växlas över i ett långsiktigt återhämtnings- och reformarbete. Det skriver Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke uppmanar regeringen att införa skattestopp och satsa på utbildning för att underlätta återhämtningen i svensk ekonomi.
Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke uppmanar regeringen att införa skattestopp och satsa på utbildning för att underlätta återhämtningen i svensk ekonomi.Foto:Fredrik Sandberg

Arbetslösheten i Sverige har fortsatt att stiga under sommaren och är nu den högsta på 22 år. I bara fem andra EU-länder är arbetslösheten högre än i Sverige, trots att krisens konsekvenser mildrats genom att över 570 000 anställda beviljats statligt permitteringsstöd. Förhoppningsvis kommer de allra flesta att kunna återvända till jobbet. Men hur det går beror på hur krisen utvecklas och på förutsättningarna för återstarten av Sverige.

Det är uppenbart att pandemins konsekvenser i Sverige har förvärras av kända och långsiktiga strukturella problem. Enligt Arbetsförmedlingen har ökningstakten i arbetslösheten börjat avta, men det gäller inte de långtidsarbetslösa. Antalet som varit arbetslösa i mer än tolv månader har ökat med 16 procent på ett år och uppgår nu till 165000 personer.

Även ungdomsarbetslösheten ökar snabbt och ligger på nästan trettio procent. I EU har bara Spanien och Grekland högre ungdomsarbetslöshet än Sverige och det är bara i Portugal som ungdomsarbetslösheten ökar snabbare. Sveriges oförmåga att skapa jobb åt unga människor slår nu extra hårt. 

De som drabbas hårdast av krisen är människor med svag anknytning till arbetsmarknaden och de som redan lever i ett utanförskap. Vår stora utmaning nu är att undvika att arbetslösheten biter sig fast och utanförskapet blir ännu större. Om vi misslyckas blir de långsiktiga ekonomiska och sociala konsekvenserna mycket allvarliga.

Det finns ljuspunkter i både smittspridningen och ekonomin. Men återhämtningen är osäker. Oron för en andra smittovåg är stor, både i Sverige och i många av världens viktigaste ekonomier. 

Nu behövs en framgångsrik krispolitik som är både uthållig och flexibel. Svenskt Näringslivs utgångspunkt är att i grunden sunda verksamheter måste få hjälp att övervintra, men att åtgärderna ska avslutas när de inte längre behövs. Svenska företag är vana vid konkurrens och vill bära sina egna kostnader genom sund affärsverksamhet.  

Pandemin har också visat på styrkan i det svenska närings- och arbetslivet. Omställningen till nya förhållanden har gått fort. Medarbetare och företagare har gjort ovärderliga insatser som räddat verksamheter för framtiden. Tack vare dem står vi nu inför en återstart och inte bara inför en mödosam återuppbyggnad.

Det är en anledning att känna optimism. Det finns en kraft i det svenska samhället och i näringslivet som inte bara tar oss genom den akuta krisen, utan som också pekar mot framtiden. Sverige är ett land med fantastiska företag och företagare. Vi har en framgångsrik start-up scen, en världsledande innovationskraft och en vilja att alltid tävla globalt med de bästa.

Att återstarta Sverige kommer att kräva ett näringsliv som vågar investera och anställa. Det måste vara utgångspunkten i det reformarbete som behöver ta sin början med budgetpropositionen. 

Vi måste sikta högre än att bara ta oss tillbaka dit vi var innan pandemin bröt ut. Inte bara för att återhämtningen kommer kräva mer, utan framförallt för att Sveriges företagsklimat och konkurrenskraft redan innan krisen var under svår press. 

Nu gäller det att reformera för framtiden. Här är viktiga delar i det arbetet:

Inför ett skattestopp

1. Regeringen bör i samband med budgetpropositionen göra en principdeklaration om att skatterna på arbete och företagande inte kommer att höjas, varken denna eller nästa mandatperiod. Den utfästelsen behöver även oppositionen ansluta sig till. 

Det innebär att regeringen klart och tydligt avvisar de förslag om återinförda skatter på förmögenheter, arv och investeringar som föreslås av exempelvis den statliga Jämlikhetskommissionen. 

Att försämra villkoren för företagande och investeringar skulle slå direkt mot jobbskapandet och därmed mot förutsättningarna att minska den arbetslöshet och det utanförskap som är Sveriges verkligt stora jämlikhetsutmaningar. 

2. Öka öppenheten och handeln med omvärlden 

Pandemin får aldrig bli en förevändning för att försämra konkurrensen eller öka protektionismen. Det gäller i Sverige och det gäller internationellt. EU-kommissionens uppgift att värna och upprätthålla konkurrensen på den europeiska marknaden har stor betydelse för Europas konkurrenskraft och för det svenska näringslivet. Sverige har en viktig roll att spela för öppenhet både inom EU och gentemot omvärlden.

3. Bekämpa arbetslösheten och stärk kompetensförsörjningen

Drivkrafterna för arbete och stimulanser för att anställa behöver stärkas, inte minst för att minska utanförskap och ungdomsarbetslöshet. Moderniseringen av arbetsmarknaden måste fortsätta. Svenskt Näringslivs ambition är att hitta lösningar i parternas förhandlingar om arbetsrätten. 

De viktigaste framtidsinvesteringarna behövs i utbildningssektorn. Utanförskapet kan bara brytas om vi har en fungerande skola. Och Sveriges konkurrenskraft kan bara säkras om vår högre utbildning och forskning håller högsta internationella klass. 

Företagen både kan och vill vara motorn för att ta oss ur krisen i pandemins spår och möjliggöra en starkare och växande ekonomi där fler jobb skapas. Men det förutsätter en klok och uthållig politik. Låt därför budgetpropositionen bli startpunkten där det kortsiktiga krisarbetet på allvar växlas över i ett långsiktigt återhämtnings- och reformarbete. Möjligheterna finns. Låt oss nu ta till vara på dem.

Tillsammans kan vi återstarta Sverige. 

 

Jan-Olof Jacke, vd, Svenskt Näringsliv

 


Innehåll från SeavusAnnons

Så stärker Seavus musklerna och breddar sin palett av lösningar efter uppköpet

Kocha Boshku, CEO på Seavus och Ludovic Gaudé, chef för Custom Software Development Operations på ARICOMA Group.
Kocha Boshku, CEO på Seavus och Ludovic Gaudé, chef för Custom Software Development Operations på ARICOMA Group.

Företaget Seavus har köpts upp av tjeckiska ARICOMA Group.

Med förändringen får Seavus tillgång till en bredare palett av lösningar att erbjuda sina kunder.

– Med en ny stark ägare kan vi fokusera mer på våra konsulttjänster och vi får bättre möjligheter att ta oss an större kunder samtidigt som vi kan erbjuda våra befintliga kunder bättre lösningar, säger Kocha Boshku, CEO på Seavus. 

Nyligen meddelades också att ARICOMA Group förvärvar det svenska IT-konsultbolaget Stratiteq för att ytterligare stärka sin närvaro i Norden. 

Seavus är ett mjukvaruutvecklings- och konsultföretag med mer än 20 års erfarenhet av att tillhandahålla avancerade affärslösningar inom IT. 

Företaget, som grundades i Malmö och Skopje, har över 800 IT-experter och erbjuder en mängd olika lösningar och servicealternativ med fokus på den nordeuropeiska och amerikanska marknaden.

I december förra året blev det offentligt att ARICOMA Group, som är en del av det tjeckiska konglomeratet Karel Komáreks KKCG, köper upp Seavus. 

Inom ARICOMA Group finns andra mjukvaruutvecklings- och konsultföretag som har sitt fokus på den centraleuropeiska marknaden.

– Nu är vi plötsligt över 3500 medarbetare i det som utgör IT-delen av KKCG Group. Det kan vi utnyttja och erbjuda våra kunder bättre lösningar, säger Kocha Boshku.

Utmanar globala jättar

Samtidigt kan man ta sig an större projekt och på allvar utmana större konkurrenter som i huvudsak är baserade i USA och Indien.

– Vi blir en storspelare men med en europeisk profil. Det kommer att passa många kunder här, säger han.

Seavus har haft stort fokus på bank & finans-, och telekomsektorn. Nu kommer man kunna fokusera mer på bygga och erbjuda en större bredd av ännu bättre konsulttjänster. Tillsammans med andra bolag i ARICOMA Group kan Seavus nu erbjuda lösningar inom närliggande områden som moln-tjänster och datacenter-lösningar.

Ytterligare ett företag i gruppen är specialiserat på säkerhet.

– Det här är ett väldigt hett ämne. Nu kommer vi kunna erbjuda även detta till våra egna, befintliga kunder, säger Kocha Boshku. 

På ARICOMA Group ser man förvärvet av Seavus som ett sätt att nå flera marknader i Europa, men även ett sätt att stärka sin position i USA. 

Ludovic Gaudé är chef för Custom Software Development Operations på ARICOMA Group.

– De kommande åren kommer Seavus att behålla sin egen identitet och sitt varumärke. Ett mål är att som en del av ARICOMA Group expandera, både genom förvärv och organisk tillväxt, och inom fem år bli en en europeisk Unicorn, säger han.

Svenska Stratiteq ytterligare ett förvärv

I början av september blev det klart att ARICOMA Group också förvärvar det svenska IT-företaget Stratiteq, med kontor i både Malmö och Stockholm och med runt 100 medarbetare. 

Stratiteq hjälper sina kunder att utveckla en egen data-drivna förmåga, genom att leverera digitala lösningar och implementera strategier. Specialområdena är kollektivtrafik, serviceföretag och tillverkningsindustri.

 – I Stratiteq har vi hittat ett riktigt guldkorn. Deras meriter är imponerande, med många innovativa projekt för både regionala och internationella företag. De kommer att stärka vår grupp och vi kommer att accelerera deras tillväxt. Det är en perfekt mix, säger Ludovic Gaudé.

Om Seavus 

Seavus är ett mjukvaruutvecklings- och konsultföretag med gedigen erfarenhet av att tillhandahålla framgångsrika affärsövergripande lösningar inom IT. 

Seavus erbjuder en mängd olika lösningar och servicealternativ som BSS/OSS, CRM, CEM, Business Intelligence-lösningar, ALM, mobil- och spellösningar, samt kundanpassad utveckling och rådgivning.

Seavus jobbar med ledande, globala bolag inom telekomsektorn, bank- och finansindustrin, konsumentelektronik, teknik, utbildning, offentlig sektor, vård & omsorg och mycket annat.

Läs mer på: www.seavus.se 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?