Succén med elbilar måste rulla vidare

DEBATT. Utmaningen att ändra transportsystemet får inte underskattas. Det handlar inte bara om att få fram elbilar, då hade saken snart varit löst, utan om att byta ett helt energisystem. En ny infrastruktur behöver byggas, skriver Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg och Fredrik Nordin, vd för Bee Charging Solutions.

ELEKTRIFIERING. Användarna uppskattar att åka tysta och klimatneutrala elbilar till en låg kostnad för varje körd kilometer. Men tyvärr finns flera orosmoln, skriver Sten Forsberg och Fredrik Nordin.
ELEKTRIFIERING. Användarna uppskattar att åka tysta och klimatneutrala elbilar till en låg kostnad för varje körd kilometer. Men tyvärr finns flera orosmoln, skriver Sten Forsberg och Fredrik Nordin.

Sverige är en av EU:s ledande elbilsmarknader. Inget annat EU-land har nu en så snabb elektrifiering av fordonsflottan. I december var för första gången en elbil Sveriges mest sålda bil. Vi upplever början på en elbilssuccé som är ett viktigt steg mot klimatneutral mobilitet. För Sverige, som har fossilfri el, är varje nytt eldrivet fordon en utomordentlig klimatåtgärd. Vägen ligger öppen för att ersätta 70 TWh fossila drivmedel i transportsektorn med 20 TWh effektiv fossilfri el.

Näringslivet driver elektrifieringen på bred front. Sverige har snart med Northvolt en egen batteriproduktion som kan bidra till elektrifieringen. Tack vare industrin kan Sverige bli först med fossilfritt järn och stål utan kol. Eldrivna svenska lastbilar har redan sett dagens ljus. Frågor om konkurrenskraft och överlevnad driver näringslivet att ta bort fossila utsläpp.

Men det behövs också en tydlig politisk inriktning. Utmaningen att ändra transportsystemet får inte underskattas. Det handlar inte bara om att få fram elbilar, då hade saken snart varit löst, utan om att byta ett helt energisystem. En ny infrastruktur behöver byggas. Ekonomisk bärkraft behöver finnas i värdekedjans alla led. Konsumenterna måste tro på genomförandet.

Elektrifieringen kan gå relativt snabbt om vi fattar rätt beslut. De grundläggande förutsättningarna finns på plats, liksom konsumenternas och näringslivets intresse. Användarna uppskattar att åka tysta och klimatneutrala elbilar till en låg kostnad för varje körd kilometer, enligt den feedback vi tar emot. Men tyvärr finns flera orosmoln. Laddinfrastrukturen är långt ifrån färdig, bilskatterna är en källa till osäkerhet, liksom elförsörjningen.

* Det behövs en historisk satsning på laddinfrastrukturen 

Undersökningar visar att en stor del av de nya laddbara bilarna har införskaffats av personer som bor i småhus. För denna kategori är det relativt enkelt att skaffa säker laddning till konkurrenskraftigt pris. En smart laddbox kan installeras med rotavdrag och bilen laddas med hushållets (förhoppningsvis) förnybara elavtal till ett energipris som betydligt understiger priset för flytande fossila drivmedel. Dessa hushåll har en låg tröskel att byta till elbil.

Men hälften av alla svenskar bor i flerfamiljshus. Dessa hushåll har inte möjlighet att nyttja skatteavdraget för Grön Teknik vid installation av laddbox. Men det finns större hinder än så. Hushållet råder ofta inte över parkeringsplatsen. Kanske äger inte ens hyresvärden eller bostadsrättsföreningen marken. För att komma vidare med elektrifieringen måste även dessa hushåll kunna ladda bilen på samma villkor som villaägaren, det är även en fråga om rättvisa. Att hänvisa dem till kommersiella laddställen utmed vägar skulle höja tröskeln rejält för elbilsinnehav, eftersom sådan laddning är betydligt dyrare och dessutom inte i huvudsak avsedd att fungera som primär laddplats.

Regeringen har tillsatt en utredning, men faktum är att staten behöver göra en historisk satsning för att fastighetsägare, markägare och andra berörda parter kan bygga ut laddinfrastrukturen. Det är dessutom bråttom om vi inte vill få en struktur där småhusfolket kör bilar på el medan lägenhetsfolket inte ser någon annan möjlighet än att rulla vidare på bensin och diesel. Det skulle innebära en rejäl broms för elbilarna. 

* Låt förmånsbilarna fortsätta vara drivande i omställningen

Ett annat orosmoln är den politiska klåfingrigheten kring bilskatter och andra ekonomiska villkor. De som hade lyckan att hämta ut en elbil som förmånsbil 2020 fick också uppleva en rejäl skattehöjning från årsskiftet. Till sommaren är det dags igen, då höjs skatten för alla förmånsbilar utom de allra dyraste. I den vanligaste prisklassen blir enbart denna höjning cirka 35 procent. Förmånsbilarna, som alltid varit motorn i miljöbilsförsäljningen, åker alltså på en rejäl törn lagom till elektrifieringen. Faktum är att om konsumenten bara skulle följa signalerna från bonus malus och andra skatter så skulle han eller hon komma ganska väl ut i en tre år gammal dieselbil, något som finansdepartementet tycks förbisett. Det är osäkert om Sverige fortsätter att leda EU:s elbilsrace om dessa förutsättningar ska gälla.

Bilpolitiken tycks just nu vara mer intresserad av att jaga Bilen i allmänhet och Förmånsbilen i synnerhet, än att snabbt bidra till en elektrifiering av hela fordonsflottan. Regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna borde snabbt återinföra en möjlighet att låta den viktiga företagsmarknaden driva försäljningen av de miljöbästa bilarna.

* Skapa klarhet om energiförsörjningen och elnätsutbyggnaden

Ett tredje orosmoln är elförsörjningen, den som hittills varit ett stöd för elbilen. En stor nyhetskanal rekommenderade i början av februari sina tittare att rädda elbalansen genom att undvika att dammsuga. Kan det då komma ifråga att ladda en elbil vintertid?

Bilden som målades upp kan vara överdriven. Sverige har en viss elexport, men marginalerna minskar. I flera städer är nätkapaciteten ansträngd. Samtidigt planeras stora projekt som kräver betydligt mer el. Enligt en stor analys av Svenskt Näringsliv kan elbehovet växa till 200 TWh. Andra räknar med ännu större elbehov i framtiden. Det skulle radera ut elexporten och i stället kräva import av fossil el. Vad händer då med klimatkraven?

Regeringen har tillsatt utredningar om elektrifiering, vilket är bra. Men det saknas ett program för energiförsörjningen. Hur ska ett stabilt fossilfritt elsystem se ut, som klarar både produktionen och distributionen? Framför allt behövs en bred enighet och långsiktig stabilitet. Att efterfråga energipolitisk samling är möjligen att önska för mycket, men frågan är om elektrifieringen är möjlig att genomföra utan en stabil överenskommelse om energiförsörjningen.

Om Sverige vårdar framgången med eldrivna bilar kan omställningen bort från fossila drivmedel gå snabbt. Men det kommer inte att ske med automatik. Sveriges ledande position är långt ifrån självskriven. Det krävs en tydlig politisk inriktning och en aktiv politik som går hand i hand med näringslivets satsningar.

Sten Forsberg, Chef Volkswagen Personbilar Sverige

Fredrik Nordin, vd Bee Charging Solutions


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?