1515

Socialdemokraterna kommer att förlora på mittenregering

DEBATT. Det tyska delstatsvalet i Bayern har likheter med den svenska regeringsbildningen. Storkoalitionen mellan de tyska socialdemokraterna och Angela Merkels kristdemokrater anses ha varit avgörande för de två maktpartiernas katastrofval, skriver Enna Gerin och Niels Stöber, utredare i det fackliga idéinstitutet Katalys.

Priset för blocköverskridande regeringssamverkan har varit mycket högt för de stora partierna i Tyskland. Angela Merkels CDU har tappat i alla val och Stefan Löfvens partikamrater har förpassats till landets fjärde största parti, skriver företrädare för den fackliga tankesmedjan Katalys.
Priset för blocköverskridande regeringssamverkan har varit mycket högt för de stora partierna i Tyskland. Angela Merkels CDU har tappat i alla val och Stefan Löfvens partikamrater har förpassats till landets fjärde största parti, skriver företrädare för den fackliga tankesmedjan Katalys.Foto:Henrik Montgomery/TT

I förra veckan deltog vi på en konferens i ett brittsomrigt Berlin där vi tillsammans med ett dussintal progressiva tankesmedjor från Tyskland och Norden diskuterade socialdemokratins utmaningar och framtid.

Vi i den svenska delegationen var naturligtvis upptagna med den komplicerade regeringsbildningen i det egna landet, men de rapporterna vi fick av de tyska socialdemokraterna på plats är minst lika värdefulla för att förstå det svenska politiska läget och framför allt riskerna med en framtida mittenregering.

Sedan 2005 har de tyska socialdemokraterna (SPD) suttit i hela tre omgångar i en mittenregering tillsammans med Angela Merkels kristdemokrater, den senaste storkoalitionen trädde i kraft tidigare i år.

Priset har varit extremt högt för SPD. Sedan valet till förbundsdagen i september 2017 befinner sig partiet i en väldigt djup kris. I de senaste opinionsmätningarna samlar det forna statsbärande partiet knappt 15 procent av väljarna. Världens äldsta socialdemokrati har därmed degraderats till Tysklands fjärde största parti, efter Kristdemokraterna, Miljöpartiet/De Gröna, och högerpopulisterna i Alternative für Deutschland.

I regionalvalet i Bayern som avgjordes i söndags halverades SPD till magra 9,7 procent och bildar därmed enbart det femte största partiet i delstaten. Den självklara rollen som kristdemokraternas motpart väntas nu att tas över av Miljöpartiet som nådde ett historiskt högt valresultat på 17,5 procent.

Men socialdemokratins kris går längre tillbaka än så. Under tre storkoalitioner har SPD tappat sin kompass i ett förändrat politiskt landskap där väljarna i allt högre utsträckning efterfrågar ideologisk tydlighet. Väljare flyr både till Miljöpartiet/De Gröna och högerpopulisterna, inte bara i Bayern utan i hela landet. I andra tyska delstater har SPD även tappat till de tyska vänsterpartisterna i Die Linke.

Att partiet har gått vilse i det nya politiska läget illustrerades tydligt av en representant för SPD under konferensen i Berlin. Han visade upp en bild som SPD hade delat på Facebook. I västra Tysklands brunkolsregion pågår just nu en stor demonstration för att stoppa energijätten RWE:s ambitioner att hugga ned den sista delen av den lokala urskogen för att bryta brunkol. Splittrat mellan att representera gruvarbetarna och miljöaktivisterna valde SPD att kommunicera att man ser behovet av stora kolgruvor samtidigt som man stödjer de fredliga protesterna även om man inte delar vissa av aktivisternas åsikter. Politisk otydlighet kunde inte illustreras bättre.

Det kan finnas goda förklaringar för politiska partiers otydlighet i vissa frågor, att man inte kan eller vågar ta ställning, eller prioriterar regeringsmakt före viktiga principer. Ett exempel är det svenska Miljöpartiet, som visar att det kan kosta att vara med och regera. Men socialdemokratin är mer än ett regeringsparti där makten går före allt annat.

I grunden har socialdemokratiska partier i många länder och framför allt i Tyskland tagit sig an rollen som det partiet som förändrar och utvecklar samhället till det bättre för det stora flertalet. När den dominerande kristdemokratin har satt företagens intressen före medborgarnas, när jämställdhetspolitiken fortfarande präglas av en konservativ syn på könsroller i stora delar av landet, när kristdemokratin inte har velat ställa om energisektorn har det varit SPD som tog kampen mot ojämlikheten, för jämställdheten, för ett hållbart samhälle.

De senaste årens utveckling i Tyskland talar för att tyska SPD har misslyckats med detta uppdrag. Visst var man med och införde minimilönen, en viktig reform som den tyska fackföreningsrörelsen drev fram. Men i det stora hela kom storkoalitionerna i allt högre utsträckning att uppfattas som en teknokratisk lösning för att stänga ute vänster- och högerkanten samtidigt som den ideologiska konflikten mellan kristdemokratin och socialdemokratin suddades ut.

I en tid när ojämlikheten mellan sociala klasser, mellan stad och land och mellan öst och väst består och ökar, när anställningstryggheten och socialförsäkringarna monteras ned och när klimathotet står för dörren – då kommer väljarna blicka mot andra alternativ om de etablerade politiska aktörerna blott förvaltar nyliberalismens status quo. Om en mittenregering inte kan göra livet bättre för flertalet, vad är då meningen med den?

Och framför allt, vad är meningen för socialdemokratin att sitta i en regering som bidrar till ökande klyftor och minskad trygghet, om jämlikhet är socialdemokratins stora politiska löfte?

Den politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen i både Tyskland och Sverige kräver politisk förändring. I båda samhällen ökar ojämlikheten och missnöjet växer. För en allt större skara människor går budskapet ”ekonomin går som tåget” inte ihop med fråntagna socialförsäkringar, urholkad välfärd, en försummad landsbygd och stagnerande löner. När statskassan är full, men flertalet inte ser röken av den goda ekonomin, undrar nog många vad pengarna faktiskt går till. Högerpopulister är snabba med att göra flyktingar och andra utsatta grupper till syndabockar.

De tyska storkoalitionerna har inte kunnat leverera förändring. Och Socialdemokraterna har i samma veva tappat en sammanhängande och trovärdig berättelse som opposition mot ett rådande system byggt kring ojämlikhet som också göder främlingsfientligheten.

Det svenska valet pekar åt samma håll. De tydliga ideologiska alternativen gick framåt: nyliberalismens Centerparti, nationalismens Sverigedemokrater, nykonservatismens Kristdemokrati och socialismens Vänsterparti medan de breda maktpartierna tappar.

I skrivande stund börjar Stefan Löfven sondera ett mittensamarbete med Centerpartiet och Liberalerna. Valet i Bayern och de tyska socialdemokraternas öde bör bli en tankeställare för Löfvens socialdemokrater. Meningen med en mittenregering kan inte enbart vara att rita om blockpolitiken för regeringsmaktens skull. Med Centerpartiet och Liberalerna i regering finns en rejäl risk att status quo inte bara förvaltas utan förvärras.

Om Socialdemokraterna inte med tydlighet kan presentera ett politiskt alternativ till ökande klyftor, en sönderprivatiserad välfärd och en urholkad anställningstrygghet är det meningslöst att regera. Och de som nu invänder med argumentet att de svenska socialdemokraterna är största parti och inte löper samma risk som SPD, bör man påminna om att även Angela Merkels kristdemokrati – det större partiet i regeringen – går från en valnedgång till en annan.

Ingen, varken väljare eller regeringspartierna, vinner på en mittenregering utan tydlig ideologisk och politisk riktning.

Enna Gerin 

Niels Stöber

Utredare fackliga idéinstitutet Katalys.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?