1515

Slutreplik: Hellre fler elområden är elbrist

I en replik på vår debattartikel invänder Fortum mot vårt förslag om fler elområden. Simon-Erik Ollus skriver att det är ”en teoretiskt elegant modell som har fått viss spridning i akademiska kretsar men den har flera problem i verkligheten”.

I stället vill han se färre elområden och ökad takt för att bygga bort flaskhalsarna i elnätet. Det senare är viktigt, men beräknas ta 20 år. Det behövs snabbare åtgärder för att lösa de problem som drabbar regioner redan i dag – lokal brist på el och skyhöga elpriser.

Fortums oro för att fler elområden skulle sakna folklig acceptans är befogad. Samtidigt är det svårt att se att det skulle finnas en större acceptans för riskerna med elbrist i form av hämmade investeringar, avstannad produktion och uteblivna arbetstillfällen som dagens utformning av elmarknaden medför.

Det är problem som fler elområden skulle bidra till att lösa. Hela syftet med att skapa fler elområden än dagens fyra är att styra investeringar i elproduktion dit där de behövs som mest.

Ta Stockholm till exempel. I en rapport har Stockholms handelskammare varnat för att det finns en risk att regionen kommer att lida av elbrist det kommande decenniet. Ändå saknas det i dag prissignaler som styr investeringar i elproduktion till just Stockholm. I stället kan dessa likväl hamna i Falun, Karlstad eller vilken annat ort som helst som också ligger i samma elprisområde som Stockholm (SE3). 

Fortum verkar även oroade för att investeringar inte kommer att göras i en marknadsmodell med mindre elområden. Ollus skriver att ”i takt med att flaskhalsar byggs bort eller ny elproduktion kommer på plats kan alltså elområdet göras om och då försvinner grundförutsättningen för hela investeringen”. Det är en märklig invändning. Hela syftet med fler elområden är just att minska problemen med flaskhalsar och elbrist.

Att införa fler elområden är inte problemfritt. Därför är det också viktigt att framföra att vårt förslag framför allt gäller områden där problemen i elförsörjningen är som störst. Trots Fortums invändningar är fler elområden ett bättre alternativ än fortsatt risk för elbrist.

Jacob Lundberg, chefsekonom, Timbro

Ellen Gustafsson, miljö- och klimatansvarig, Timbro

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?