1515

Slopa elcertifikaten innan marknaden kollapsar

DEBATT. Snabb teknikutveckling har gjort att ny vindkraft kan byggas utan stöd. Nu måste elcertifikatsystemet avslutas för att undvika priskollaps, skriver Svensk Vindenergis vd Charlotte Unger Larson.

SUBVENTIONSSTOPP. Principen för avslutandet av elcertifikatsystemet bör vara att nya investeringar hålls utanför. Då raseras inte lönsamheten i tidigare investeringar till följd av att systemet kraschar, skriver Charlotte Unger Larson.
SUBVENTIONSSTOPP. Principen för avslutandet av elcertifikatsystemet bör vara att nya investeringar hålls utanför. Då raseras inte lönsamheten i tidigare investeringar till följd av att systemet kraschar, skriver Charlotte Unger Larson.Foto:Johan Nilsson / TT
Charlotte Unger Larson, vd för Svensk Vindenergi.
Charlotte Unger Larson, vd för Svensk Vindenergi.Foto:niklas palmklint

Övergången till förnybar energi är en av de viktigaste lösningarna för att motverka klimatkrisen. För att klara utbyggnaden krävs rättvisa marknadsförutsättningar och trovärdiga signaler till investerare som vill bidra till omställningen.

Det var positivt att statsminister Stefan Löfven i regeringsförklaringen framhöll såväl villkoren för de gröna näringarna och bevarandet av energiöverenskommelsens som viktiga delar i omställningsarbetet framöver.

Det gav hopp om att regeringen avser tydliggöra spelplanen för investerare i förnybar elproduktion, som väntar på besked om hur och när elcertifikatsystemet ska avslutas.

Elcertifikatsystemet har varit avgörande för att få till stånd förnybar el till en låg kostnad för elkonsumenterna. Systemet har förlängts och ambitionen utökats i omgångar.

Både Energimyndigheten och vindkraftbranschen har genom åren pekat på att det saknats en plan för hur systemet ska avslutas på ett ansvarsfullt sätt när målet har uppnåtts.

Regeringen har skjutit på problemet, men lovat att senast år 2020 införa ett stopp för systemet som förhindrar en utbyggnad utöver målet, så att en priskollaps kan undvikas.

Energimyndighetens förslag till stoppregel presenterades vid årsskiftet. Förslagets utformning – att nya anläggningar får inkluderas i systemet ända fram till 2030 – var ett hårt slag för de som investerat i förnybar el. 

Eftersom målet för elcertifikatsystemet förväntas uppnås redan 2021 innebär förslaget i praktiken att det inte blir något stopp, utan att systemet – och investerarna – lämnas därhän när målet har nåtts.

Följden av förslaget, om det skulle träda i kraft, blir ett havererat elcertifikatsystem och stor osäkerhet på marknaden.

Att bryta löftet om ett ordnat avslut skulle skapa stor ekonomisk skada för de som investerat tidigt och banat väg för dagens utveckling av förnybart i Sverige.

Det skulle dessutom skada investerarnas bild av Sverige som land med låg politisk risk och skicka olyckliga signaler till de som vill göra rätt i en tid där behovet av klimatåtgärder är akut.

Principen för avslutandet av elcertifikatsystemet bör vara enkel: Nya investeringar, som varken behöver stödet eller bidrar till måluppfyllelse, ska hållas utanför systemet. På så sätt raseras inte lönsamheten i alla tidigare investeringar till följd av att systemet kraschar.

För att nå den politiska målsättningen om 100 hundra procent förnybar elproduktion till 2040 kommer över 200 miljarder att behöva investeras i ny elproduktion och minst lika mycket till i elnäten som behöver bytas ut på grund av åldersskäl.

Det är enorma investeringar som krävs och för det behövs en spelplan som inte ändras över tid.

Vi uppmanar nu regeringen och partierna som står bakom energiöverenskommelsen att hålla sig till tidigare löften och avsluta elcertifikatsystemet på ett ansvarsfullt sätt.

Då kan investeringarna i förnybar och hållbar elförsörjning fortsätta, och både stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa stor klimatnytta, nu och framöver.

Charlotte Unger Larson, vd Svensk Vindenergi


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?