1515

Släpp fokuset på ålder i chefsrekryteringarna

DEBATT. Jakten på nya vd:ar till flera stora svenska börsbolag pågår som bäst. I spekulationerna över vilka som är tänkbara efterträdare framförs uppfattningen att styrelserna och de anlitade rekryterna måste börja tänka bredare för att undvika att samma personer återkommande figurerar som kandidater.

FELSLUT. Uppfattningen att styrelser bör rekrytera yngre personer till tunga vd-jobb då de anses modigare och mindre fast i gamla tankemönster leder fel. Hur en chef fattar beslut och leder sina team har avsevärt mer att göra med personlighet än med ålder, skriver Patrik Peter, chefsrekryterare på Michaël Berglund.
FELSLUT. Uppfattningen att styrelser bör rekrytera yngre personer till tunga vd-jobb då de anses modigare och mindre fast i gamla tankemönster leder fel. Hur en chef fattar beslut och leder sina team har avsevärt mer att göra med personlighet än med ålder, skriver Patrik Peter, chefsrekryterare på Michaël Berglund.Foto:Henrik Holmberg/TT

Men i den allmänna debatten förekommer tyvärr också en uppfattning att styrelser bör rekrytera yngre personer till de tunga vd-jobben. Detta eftersom yngre skulle vara modigare, mer flexibla och mindre fast i gamla tankemönster än äldre vd-kandidater. 

Där hoppar man i galen tunna. 

Det är nämligen det sättet att resonera som ligger till grunden för åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden.

För att koppla ihop ålder med vissa egenskaper (eller egentligen beteenden) leder fel. Hur en ledare agerar, fattar beslut och leder sina team har avsevärt mer att göra med personlighet än med ålder.

De allra flesta av oss har nog arbetat med yngre personer som är rätt loja och oambitiösa och med äldre som är fulla av driv och vilja att prestera.

Och naturligtvis även tvärtom.

För omvänt är det ju så att bara för att man har varit chef länge innebär det inte att man har varit en bra chef. En chef som fattar rätt beslut och leder på ett effektivt sätt.

Det är andra saker som avgör om chefen bedriver ett bra ledarskap.

Hur gott omdöme en chef har, hur stor självinsikt den personen har och vilken grad av integritet som chef visar upp har mycket mer med personen att göra än med åldern. Likaså är målmedvetenhet, öppenhet för feedback och nyfikenhet snarare kopplat till personlighet än till ålder.

Mer fokus på personliga kvaliteter snarare än ålder ger ett bättre ledarskap. Och leder till bättre balans mellan åldrar och mellan män och kvinnor.

Och mångfald är bra, särskild i en ledningsgrupp och styrelse. En mångfald vad gäller ålder, kön, kunskaper, personliga styrkor och svagheter - och inte minst sätt att tänka. 

Patrik Peter, chefsrekryterare på Michaël Berglund


Innehåll från Atos MedicalAnnons

Innovativa produkter från Hörby förbättrar livet för patienter över hela världen

Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.
Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.

Som internationell aktör, med rötterna fast förankrade i skånska Hörby, skapar Atos Medical innovativa produkter för personer som genomgått en canceroperation där struphuvudet har blivit borttaget vilket leder till att man måste andas genom ett hål i halsen, ett så kallat stoma. Produkterna tas fram i ett unikt och nära samarbete med användarna.

– Målet med vårt innovationsarbete är att hjälpa våra användare att gå tillbaka till hur livet var innan operation. Vi utvecklar våra produkter i nära samarbete med kliniker och användare, vilket är ganska unikt inom medtechbranschen. Användarna ger oss idéer, input och en bättre förståelse för hur vi ska utveckla våra produkter. Det ger oss kunskap, men skapar även en stolthet hos våra medarbetare när de ser vilken skillnad våra produkter gör, berättar Diana Tieger, Development Manager. 

Atos Medical är globalt marknadsledande med produkter som hjälper personer som andas genom ett stoma men utvecklingsarbetet sker i skånska Hörby. Där utvecklas produkter som möjliggör ett mer naturligt tal och en förbättrad lunghälsa anpassade till dygnets och vardagens olika tillfällen.  

– Vi har våra rötter här, och trots en stark tillväxt har vi lyckats behålla den nära och familjära känslan. Det är en viktig del i vår framgång. Vår närhet till Lund och Öresundsregionen gör också att vi har kunnat skapa en bra blandning av nya talanger och medarbetare med lång erfarenhet, säger Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality.

Ett sätt att förbättra utvecklingsarbetet har varit att behålla kritiska produktionssteg i Hörby. 

– På så sätt har vi byggt upp en hög kompetens in-house, och en stor förståelse för hur vi ska kunna utveckla våra produkter. Med forskning och utveckling nära produktionen kan vi snabbt justera och utveckla våra produktionsprocesser, förklarar Diana Tieger. 

Det har också lett till att Atos Medical gått från en väldigt tekniskt driven utveckling till en mer användarcentrisk. 

– Internationellt ser vi fortfarande förvånansvärt många personer med ett stoma som inte har tillgång till hjälp och det är en stor drivkraft för oss. Vi ska driva vår tillväxt genom utveckling av befintliga produktområden, men även genom expansion till nya där vi kan göra skillnad för fler människor, avslutar Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer.

Om Atos Medical
I skånska Hörby utvecklar och producerar Atos Medical sedan 1986 produkter för människor som lever med ett stoma. Bolaget är verksamt i 75 länder med direktförsäljning i 25 länder och har cirka 880 anställda, varav cirka 200 i Sverige. Huvudkontoret finns sedan 2015 i Hyllie. I slutet av 2020 lanserades Provox® Life™, en helt ny generation produkter. 

www.atosmedical.com

Läs mer om Atos Medical och vår nya generation produkter, Provox® Life™ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atos Medical och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?