Annons

Skadlig värnskatt behöver inte ersättas

SLUTREPLIK. Det är bra att LO nu medger att en borttagen värnskatt endast marginellt kommer att påverka fördelningen av hushållens inkomster (Di Debatt 28/5). Hade man sagt det direkt så hade vi sluppit ha denna skadliga skatt under 25 år.

PLÅNBOKSFRÅGA. LO-ekonomerna skriver att slopad värnskatt inte innebär något annat än mer pengar i plånboken för personer med höga inkomster. Inget kunde vara mer fel, skriver Jonas Frycklund och Johan Lidefelt på Svenskt Näringsliv i en slutreplik.
PLÅNBOKSFRÅGA. LO-ekonomerna skriver att slopad värnskatt inte innebär något annat än mer pengar i plånboken för personer med höga inkomster. Inget kunde vara mer fel, skriver Jonas Frycklund och Johan Lidefelt på Svenskt Näringsliv i en slutreplik.Foto:Anders Wiklund/TT

LO-ekonomerna skriver att slopad värnskatt inte innebär något annat än mer pengar i plånboken för personer med höga inkomster. Inget kunde vara mer fel. 

Alla inser att det man får kvar i plånboken efter en extra ansträngning spelar roll för hur människor väljer. Sverige har dels världens högsta skatt på arbete (70 procent), dels den sämsta utbildningspremien inom OECD. 

Detta går på tvärs mot ambitionen att Sverige ska bygga välstånd genom kunskap, kompetens och kvalitet snarare än låga priser.

Vi behöver premiera alla de som tar sig an krävande utbildningar och använder sin kunskap här i landet. Värnskatten orsakar då flera problem. Företagen får svårare att rekrytera till chefsposter och krävande ansvarsroller, det blir svårare att få forskare, specialister och internationella toppkrafter till Sverige. Det blir totalt sett färre arbetade timmar, vilket även drabbar offentliga tjänster som sjukvården. 

Värnskatten ger därför inte heller några skatteintäkter. Beräkningar gjorda av Svenskt Näringsliv (med SCB:s mikrodatamodell Fasit) visar att värnskatten gör så att staten går miste om mellan 1 och 3,6 miljarder kronor i skatteintäkter varje år. 

Forskare, bland annat vid Finanspolitiska rådet och ESO, har också kommit till slutsatsen att skatteintäkterna skulle öka med sänkta marginalskatter. 

Nyligen skrev exempelvis ESO: ”För alla politiker som på sikt vill fördela mer resurser till de sämst ställda finns det alltså en hel del reformarbete att göra. Att höga marginalskatter i sig är omfördelande är en missuppfattning.”.

Nya straffskatter med fördelningsmotiv vore att upprepa historiska och kostsamma policymisstag. En skadlig värnskatt som avskaffas ska inte ersättas av något annat som skadar investeringarna, jobben och inkomsterna.

Jonas Frycklund, biträdande chefekonom, Svenskt Näringsliv

Johan Lidefelt, ekonom, Svenskt Näringsliv

Läs tidigare inlägg:

Avskaffad värnskatt vidgar inte klyftorna 

Replik: Värnskatten måste ersättas med högre skatter på kapital 

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera