Annons

Sju företag i upprop: Anställdas hälsa är ingen lyx som ska beskattas

DEBATT. Under 2000-talet har regeringar oavsett kulör lagt ett allt större ansvar på Sveriges företag att svara för arbetstagarnas hälsa, sjukvård och rehabilitering. 

Läkarundersökning
LäkarundersökningBild:Bertil Ericson

Vi har intrycket att ambitionerna den här mandatperioden är ännu högre och att kraven har ökat. Många föreslagna initiativ och planer för att minska sjukfrånvaron tar sin utgångspunkt i ett stärkt samarbete mellan myndigheter, sjuk- och hälsovården och arbetsmarknadens parter – och då framför allt oss arbetsgivare. Det anses, med rätta, kunna ge stor effekt. På DN Debatt sa till exempel socialminister Annika Strandhäll den 25 januari att ”ett stort problem i dag är att alltför många människor blir sjuka av sitt jobb. Det tänker jag inte acceptera. Lösningen finns därför ofta på arbetsplatserna. Både det förebyggande arbetet och för vägen tillbaka. Här har arbetsgivare och fackliga organisationer ett stort ansvar.”

Det här är ett ansvar vi som svenska arbetsgivare mer än gärna tar. Vi vill ha friska medarbetare och kolleger, och erbjuder ständigt våra anställda fler och bättre hälsofrämjande insatser. Därför är det förvånande att regeringen idag lägger en proposition som föreslår att en betydande del av dessa hälsofrämjande insatser skall förmånsbeskattas av personalen. Propositionen, om den blir verklighet, försvårar för oss som arbetsgivare att ta vårt ansvar och försämrar våra medarbetares möjligheter till minskad sjukfrånvaro och bättre hälsa. I ljuset av de många ambitiösa projekten och åtgärderna från socialdepartementet är det anmärkningsvärt, för att inte säga konstigt. Det går inte ihop. Det ena departementet förefaller inte veta vad det andra gör.

Våra företag värnar om medarbetarnas hälsa och välmående på många olika sätt, till exempel genom att erbjuda friskvård, privat sjukförsäkring eller genom att medfinansiera sjukvård som annars kan vara svårtillgänglig eller kostsam. Vi ser det som en förutsättning för att kunna möta de krav som bland annat lagen ställer på oss som arbetsgivare, och ett verktyg för att kunna nå våra egna högt satta mål och ambitioner.

Våra medarbetares kompetenser, erfarenheter och välmående är helt avgörande för företagens möjligheter att fungera och växa. Arbetsuppgifter i moderna företag kräver kunskaper, specialisering och återkommande fortbildning. Investeringar i kunskap och kompetens är helt avgörande för både företagens och Sveriges framtid. Nyanställda kräver nya investeringar i kunnande och det tar tid att komma upp i samma kompetens som de nuvarande medarbetarna. I goda tider blir de ännu viktigare eftersom också svårigheterna att rekrytera ersättare ökar.

Och våra erfarenheter gäller hela arbetsmarknaden. Idag har företag med sammanlagt cirka en halv miljon anställda tecknat sjukförsäkringar för sin anställda, och ytterligare hundratusentals har möjlighet att via sitt företag få stöd för till exempel starroperationer, fetmaoperationer och kiropraktik för ryggproblem. Tiotusentals medarbetare som har problem att få barn får stöd och hjälp via arbetsgivaren med IVF-behandling.

Många av de här insatserna, som kompletterar den offentligfinansierade vården, minskar smärtor, oro och förkortar lidande för våra medarbetare. Det är en vinst för medarbetarna, för oss som företag samt för regeringens ambitioner för en friskare befolkning.

Självklart måste löntagare kunna tacka nej till en skattepliktig förmån precis som när det gäller exempelvis en bilförmån. Risken är ju också att de med minst marginaler kommer att avstå i högre grad än andra. En förmånsbeskattning kommer att leda till att anställda av skatteskäl avstår från vårdmöjligheter som deras arbetsgivare erbjuder. För oss som arbetsgivare innebär förslaget också komplikationer om vi fortsatt vill uppfylla de krav regeringen ställer på oss. Vi kan naturligtvis inte föreslå vårdinsatser som medarbetarna i efterhand kan komma att beskattas för. Förmånsbeskattning leder därför i sin tur till färre vårdinsatser, fler sjuka medarbetare och större belastning på den redan hårt belastade offentliga vården.

Förslaget är kontraproduktivt också på andra sätt, inte minst direkt för våra medarbetare. Självklart skulle det upplevas som konstigt om ett par som förtvivlat försöker bli gravida med stöd av sin arbetsgivare, i slutändan skall förmånsbeskattas ovanpå de kostnader de redan tagit. Särskilt groteskt blir det naturligtvis att förmånsbeskattas i efterhand för ansträngningar att bli med barn, som trots allt misslyckas!

I många fall är det tyvärr också kvinnor som kommer att drabbas hårdast av förslaget. Självklart omfattas alla anställda av sjukförsäkringar och sjukvårdsinsatser, men i många fall nyttjar kvinnor vården i högre utsträckning än män. 70 procent av dem som får hjälp med ryggvärk, som ofta orsakas av stillasittande arbete framför datorn, är till exempel kvinnor. Fertilitetsbehandlingar riktar ju sig i förlängningen ofta till både män och kvinnor men bland våra medarbetare är det kvinnor som får stödet. Och riskerar förmånsbeskattning.

Rättvisa är viktigt, men det här förslaget skapar varken absolut rättvisa eller skapar friskare medarbetare. Inte heller kommer det att bidra till statskassan i den utsträckning som propositionen ger sken av. Det som förslaget inte berättar är att alla dessa förmåner redan är beskattade eftersom företaget inte har avdragsrätt för kostnaden och därmed beskattas med bolagsskatt. En förmånsbeskattning kommer att minska utnyttjandet av dessa vårdinsatser kraftigt och det innebär alltså lägre intäkter till statskassan. Alla förlorar.

Den viktigaste effekten är att det blir svårare för oss arbetsgivare att svara mot socialdepartementets förväntningar, och dyrare och svårare för våra medarbetare att få tillgång till god vård.

Regeringens proposition motarbetar ansträngningar att förbättra hälsan hos våra anställda och kommer att förlänga köerna i sjukvården och öka sjukskrivningarna. Det går inte ihop.

Lisa Oldmark, HR-direktör, Academedia
Cecilia Hallengren, Vice President HR, Astra Zeneca
Louise Dolck-Strömberg, HR-chef, Axis
Kent Conradsson, Executive Vice President, HR-direktör, Scania
Anders Hagström, Vice President Group Compensation & Benefits, Swedish Match
Kerstin Lindström, personaldirektör, The Absolut Company
Aoife Houlihan, Vice President Communications, Klarna


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?