ANNONS:
Till Di.se

SJ: Vi vill inte marknadsföra konkurrenter

  • Foto: JOHAN JEPPSSON / TT, Johan Jeppsson
  • SJ, SJ, gamle vän. Foto: Martina Holmberg / TT

Den svenska järnvägsmarknaden har gått från monopol till en helt avreglerad och konkurrensutsatt marknad. Sund konkurrens gynnar resenärer och samhället. Nu höjs röster som föreslår att SJ ska sälja konkurrenternas biljetter. Kunderna blir förlorarna om konkurrensen sätts ur spel.

Det har höjts röster som föreslår att våra konkurrenter ska ha rätt att sälja sina biljetter i våra säljkanaler. Skälet sägs vara konkurrensneutralitet. Vi tycker att det är märkligt att förslagen endast gäller SJ och tågbranschen om det nu ska vara i sann konkurrensneutral anda. Det största problemet är att dessa idéer inte främjar utan tvärtom hämmar konkurrensen och därför inte är till gagn för kunderna.  Det är därför det i andra branscher inte finns något tvång för aktörer där staten är ägare att sälja konkurrenters erbjudande. SAS säljer inte Ryanair, Telia säljer inte Tre, Apoteket säljer inte Lloyds, Postnord säljer inte DHL. 

SJ.se är inte en unik försäljningskanal. Det finns över 600 manuella och digitala återförsäljare av SJs tågbiljetter runt om i hela Sverige. Alla tågoperatörer har ett ansvar att driva sin försäljning genom dessa kanaler. Det är absurt att SJ skulle behöva marknadsföra och sälja konkurrenters produkter. Det skulle innebära att andra tågoperatörer inte behöver stå för kostnaden för att driva sin egen verksamhet.

Kunderna vinner på konkurrens. Den tjänar som drivkraft för alla aktörer att förbättra sina produkter, prissättningen, kundservice, distribution, webbsidor och appar. Att påtvinga SJ en skyldighet att ge andra operatörer tillgång till SJs säljkanaler strider om något mot principerna om fri och sund konkurrens. Den digitala delen av reseupplevelsen handlar om mer än biljettförsäljning. Distribution, trafikinformation och kundservice utgör också väsentliga delar av resenärens upplevelse och blir allt viktigare sätt att differentiera sig och göra något bättre än konkurrenterna.

Konkurrensen på den svenska järnvägen har inneburit en betydligt bättre resandeutveckling jämfört med andra europeiska länder under samma period. 

Revideringen av EU:s tågpassagerarförordning följs av SJ med stort intresse. Så fort den har beslutats kommer vi att göra erforderliga anpassningar. Sedan 2014 har SJ säkerställt en öppen och icke-diskriminerande tillgång till det centrala bokningssystemet, på motsvarande sätt som vid avregleringen av apoteksmarknaden. Den centrala receptdatabasen avskildes från Apoteket och gjordes tillgänglig för samtliga aktörer. Däremot tvingades Apoteket inte att sälja konkurrenternas produkter i sina säljkanaler.

Målet från SJs ägare är att, inom ramen för affärsmässighet, leverera tågtrafik till människor över hela Sverige. Att vara lönsam är en sak, men SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med tåget. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand. 

Tågresandet ökar när nya tågoperatörer når nya kunder, inte när nya tågoperatörer delar på de kunder som redan tänkt sig köpa en resa av SJ. Därför har SJ valt att sälja resor från andra tågoperatörer som kompletterar SJs erbjudande. En reglering av biljettförsäljningen skulle hämma konkurrensen och vara ett hinder för innovation av nya smarta tjänster, produkter och erbjudanden som gynnar kunderna och utvecklar tågresandet.

Crister Fritzson, vd SJ

Läs svar från MTR Express och Saga Rail här. 

Läs replik från Crister Fritzson här. 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies