1515

SJ: Snabbtågen billigare än kritikerna påstår

DEBATT. Stockholm Handelskammare är den enda i södra Sverige som motsätter sig snabbtåg. Men Handelskammarens resonemang är fulla av felslut och man bortser från rapporter som räknar med en återbetalningstid på tio år eller mindre, skriver SJ:s vd Crister Fritzson.

Behovet av nya stambanor är ett ofrånkomligt faktum. Landets järnväg har passerat kapacitetstaket. Snabba tåg behöver separeras från långsamma, lite mötesspår här och där räcker inte. 

Den växande befolkningens ökande resande gör att vi behöver tillföra rejält med klimatsmart kapacitet snabbt. Att bortse från järnvägen som redan är elektrifierad och alltid kommer vara det mest yt- och energieffektiva transportslaget är ett misstag. Fakta är att: 

- Höghastighetsbanor kan byggas på 10 år. Estland, Lettland och Litauen bygger 87 mil nytt dubbelspår på sex år. Det är därför oklart varför Sverige inte kan. Med landskapsbroar skulle det gå ännu snabbare, och med mindre inverkan i landskapet.

- Klimatnyttan är omfattande. Inom ett spann biter sig Stockholms Handelskammare (Di Debatt 25/10) fast vid Trafikverkets mest pessimistiska siffra för när utsläppen för byggtiden beräknas vara intjänade. Handelskammaren lägger åt sidan åtminstone tre rapporter som alla pekar på cirka tio års återbetalningstid, om inte ännu kortare. 

Man bortser från också från utvecklingen av klimatvänlig grön betong. Och, med en mer realistisk resandeprognos närmar vi oss snabbt Trafikverkets lägsta siffra att klimatneutralitet har uppnåtts redan efter fyra år.

- Fördelarna är mycket stora – både för personresor och godstrafik. Som KTH visat blandar Handelskammaren äpplen med päron och toppar med egna, bräckliga bedömningar och uträkningar. 

Fakta är att restidsvinsten mellan Stockholm och Göteborg jämfört med i dag är en timme. Tar vi hänsyn till Trafikverkets bedömning att utan höghastighetsbanorna så ökar restiden på de gamla banorna blir tidsvinsten ännu större. På flera delsträckor reduceras restiden med 50-80 procent jämfört med i dag. 

När de snabba persontågen flyttar till nya banor skapas också utrymme för en tredubbling av godstrafiken på de gamla. En mycket stor del av den långväga lastbilstrafiken skulle då kunna ske på järnväg. Järnvägsgods förbrukar bara en tredjedel så mycket energi som en eldriven lastbil gör och en sjättedel mot en dieseldriven.

- Nyttorna är omfattande. Det är välkänt att dagens, svenska samhällsekonomiska kalkyler inte fångar hela effekten av stora infrastrukturinvesteringar – särskilt i järnväg. 

Stockholms Handelskammare lyfter fram att investeringen i höghastighetsbanor är negativ med nuvarande sätt att räkna. Om de vore konsekventa skulle de i så fall också kritisera investeringarna i Stockholms tunnelbana. De kalkylerna är ännu sämre än den för höghastighetsbanorna. 

Men i tunnelbanefallet ser man riktigt att det finns andra och självklara nyttor utöver de kalkylmässiga. Investeringar i ett nätverk med höghastighetsjärnvägar lägger grunden för framtida ekonomisk tillväxt och ökad internationell konkurrenskraft för hela landet. 

- Det kan bli billigare. Om de nya stambanorna renodlas för de snabbaste tågen så kan vi bygga billigare. Höghastighetståg klarar både betydligt brantare backar och smalare tunnlar. Samtidigt blir både kapacitet och punktlighet i hela järnvägssystemet högre. Lägre kostnader och högre effekter ger också en betydligt bättre ekonomisk kalkyl.

Bland de fem handelskamrar som är berörda av frågan i södra delen av Sverige är Stockholms handelskammare undantaget. De andra är tydligt för ett snabbt byggande av nya stambanor. Vi efterlyser en mer seriös och faktabaserad debatt också i Stockholm om dessa viktiga framtidsfrågor för hela Sverige. 

Crister Fritzson, vd SJ


Innehåll från SAS InstituteAnnons

Dataanalys och innovation krävs när banker möter kunder och brottslingar

Sebastian Schattauer är säljchef på SAS Institute Sverige.
Sebastian Schattauer är säljchef på SAS Institute Sverige.

Digitaliseringen ställer krav på bankerna att kunna hantera automatiserade transaktioner i realtid – något som ökar sårbarheten när det gäller bedrägerier. Analys- och innovationsföretaget SAS Institute har jobbat med de här frågorna i många år och ser på branschens förändringar med tillförsikt. 

– Vi tror att utmaningarna även kan innebära stora möjligheter, säger Sebastian Schattauer, säljchef på SAS Institute Sverige.

Hanteringen och beroendet av kontanter har minskat radikalt i västvärlden det senaste decenniet och allt fler transaktioner sker numera digitalt. Detta skapar enorma drivkrafter hos cyberkriminella att, genom till exempel social engineering, där man utnyttjar sociala medier, telefonsamtal eller sms för att komma åt personlig information, stjäla stora summor pengar. En annan konsekvens av bankvärldens digitalisering är att såväl den organiserade brottsligheten som terroristfinansiering behöver tvättade pengar. Samtidigt som bankernas och betalningsväsendets roll i samhället är viktigare än någonsin, så utsätts sektorn för allt fler och svårare attacker.

Att förhindra denna typ av brott kräver konstant utveckling för att hålla jämna steg med brottslingarna. 

– Så fort vi upptäcker nya former av bedrägerier och täpper till hålen så byter de strategi. Det är därför den nya tekniken är så värdefull. Vi kan produktionssätta nya modeller som upptäcker penningtvätt och bedrägerier mycket snabbare än förr. Med hjälp av AI-modeller som är självlärande kan bankerna idag ha modeller i produktion som löpande uppdateras. Innovation blir den nya vardagen, säger Sebastian Schattauer. 

SAS har över 40 års erfarenhet i branschen och kunder över hela världen – däribland över 3 500 banker i 92 länder. I grunden är de en mjukleverantör men arbetar idag utifrån ett helhetsperspektiv kring människor, processer och data.

Datadriven analys och nyfikenhet

De etablerade bankerna har idag höga krav på sig när det gäller att hänga med i digitaliseringen samtidigt som de upprätthåller en hög kundsäkerhet. Covid-19 har bara accelererat en trend som funnit i många år. Dagens kunder förväntar sig snabba, automatiserade processer och de kräver en enkel inloggning och en smidig användarupplevelse med hög tillgänglighet och framförallt hög relevans. 

Kraven på hög, digital service och god kundsäkerhet sammanfaller med att brottslingarnas metoder blir smartare och alltmer komplexa. I tillägg kräver en ökad konkurrens från digitala uppstickare att bankerna måste blir mer innovativa. Detta låter som en stor utmaning, men SAS ser här en möjlighet för bankerna. 

– Genom att ta tillfället i akt att integrera analys och automatisering i hela sin affärsprocess kan man få utväxling på all data man redan har och den infrastruktur man byggt upp. Den som bäst implementerar ett datadrivet ekosystem kommer enklare kunna skydda sina kunder samtidigt som man också snabbare kan lansera nya produkter och tjänster som är relevanta för kunden, säger Sebastian. 

I grunden är nyckeln till framgång enligt Sebastian densamma oavsett om det gäller innovativ tjänsteutveckling eller effektiv brottsbekämpning. Banker behöver avancerad analys av såväl realtidsdata som historiska data och detta behöver integreras väl i företages processer och arbetssätt på ett så flexibelt sätt att det möjliggör en löpande vidareutveckling. Framför allt är det viktigt att skapa en kultur där nyfikenhet och intresse för just dataanalys finns integrerad i verksamheten, bland medarbetarna. Sebastian utvecklar:

– Bankerna behöver vända infrastrukturen till sin fördel, ta tillvara på den digitala utvecklingen och skapa en analysdriven verksamhet som kan vara självgående när det gäller att förbättra kundupplevelsen samtidigt som den tidigt upptäcker nya mönster av brottslighet.

Bankerna viktiga för samhällsfunktionen

Nyckelorden för att lösa den komplexitet som omgärdar bankernas service och säkerhet är hyperautomatisering, integrerad analys och realtidsbeslut – begrepp som det hittills gått trögt med att omsätta i praktiken. Men på SAS ser man ljust på utvecklingen.

– I den digitaliserade världen är det extremt viktigt för samhället att bankerna fungerar väl och för att de skal lyckas fylla sina viktiga funktioner behöver de vara hyperintelligenta, AI-drivna organisationer som kan tillhandahålla personliga, pålitliga kundupplevelser. Den bank som på bästa sätt lyckas implementera detta i sin företagskultur kommer att göra sina aktieägare nöjda samtidigt som de gör samhället en stor tjänst, avslutar Sebastian.

Om SAS Institute

SAS är ett globalt företag och ett pålitligt analyskraftverk för organisationer som söker omedelbart värde från sina data. Med över 40 års erfarenhet förvandlar SAS data till intelligens och inspirerar kunder över hela världen att göra djärva nya upptäckter som driver framsteg.

Läs mer här

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?